0
0

8 – آیا کارفرما می تواند بعد از تنظیم صورتجلسه تحویل موقت، مواردی را به پانچ لیست تنظیمی اضافه نماید؟

1834 بازدید

آیا کارفرما می تواند بعد از تنظیم صورتجلسه تحویل موقت ، مواردی را به پانچ لیست تنظیمی اضافه نماید؟

یکی از درگیری های پیمانکار، عدم مدیریت ذینفعان موثر توسط کارفرما می باشد.

بسیار مشاهده شده که کارفرمایان بعد از تشکیل کمیته تحویل موقت، ابلاغ صورتجلسه را به برطرف کردن یکسری عیب مازاد که توسط فلان فرد گفته شده منوط کرده اند.

این موضوع در انتهای قراردادها و فرقی نمی کند که قرارداد در بخش دولتی باشد و یا خصوصی رخ داده است.

آیا کارفرما بعد از تنظیم صورتجلسه پانچ لیست تحویل موقت و اخذ امضای طرفین قرارداد، قبل از ابلاغ آن به پیمانکار می تواند مواردی را به آن اضافه کند؟

آیا کارفرما می تواند بعد از تنظیم صورتجلسه تحویل موقت ، مواردی را به پانچ لیست تنظیمی اضافه نماید؟

با منشور حقوق مهندسی آشنا شویم:

در نظام اجرایی کشور، هیچ گاه نباید تصمیمی در پله پایینی منشور، قانون یا مقرراتی را در پله بالایی منشورحقوق مهندسی نقض کند.

سؤال: در چه نوع قرارداد دولتی قطعا و الزاما بایستی از تمامی مقررات و آیین نامه های سازمان برنامه و بودجه تبعیت کرد؟ 

جواب: در قرارداد دولتی با بودجه عمرانی منطبق بر بخشنامه گروه 1 و 2

سؤال: استفاده و یا استناد به کدام یک از این موارد در صورت عدم مشخص کردن در قرارداد، دارای اولویت است؟ 

جواب: مباحث مقررات ملی ساختمان

یادمان باشد؛ از آنجاییکه مباحث مقررات ملی ساختمان جزو قوانین تصویب شده مجلس می باشند، بر تمامی آیین نامه ها و استانداردها اولویت دارند.

در این پست این مسئله را از پنجره نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی متعارف پیمان ها بررسی کرده و به نکاتی در انتهای اشاره می کنیم که عدم توجه به آنها باعث بروز ریسک برای یک طرف و ادعا برای طرف دیگر خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده 39 شرایط عمومی پیمان وقتی دو شرط تکمیل شدن موضوع پیمان و امکان راه اندازی پروژه برقرار شود پیمانکار می تواند درخواست تحویل موقت را برای مشاور ارسال کند.

حال اگر جواب مشاور منفی باشه طی 7 روز دلایل خود رو به پیمانکار اعلام میکنه و اگر مثبت بود درخواست تشکیل کمیته تحویل موقت را برای کارفرما می فرسته و کارفرما ظرف بیست روز باید این کمیته را تشکیل بدهد البته د راین زمان نیز مشاور لیست آزمایشات لازم را به پیمانکار میده تا او اقدام بکنه به تدارک لازم برای انجام آزمایش.

صورتجلسه تحویل موقت بایستی از 4 قسمت اصلی تشکیل بشه نواقص و معایب- عملیات ناتمام – نتایج آزمایشات انجام شده و لیست آزمایشاتی که نتیجه اون بعدا مشخص می شه. (لیست مجموعه ایراداها و معایب را در اصطلاح پانچ لیست گویند)

حال اگه عیبی و نقصی مشاهده نشد یک نسخه از صورتجلسه به پیمانکار داده میشه و کارفرما بعد از مشخص شدن نتایج آزمایشات صورتجلسه رو به پیمانکار ابلاغ هم می کنه.

ولی اگر عیبی مشاهده بشه در این صورتجلسه زمانی برای برطرف سازی عیب ها مشخص میشه که بعد از برطرف سازی و اعلام پیمانکار ، مشاور و نماینده کارفرما از موضوع بازدید کرده و رفع نقص را صورتجلسه کرده و کارفرما نیز این گواهی را به پیمانکار ابلاغ می کند.

همانطور که در این فلوچارت می بینیم نقطه بغرنج قضیه صدور نتایج آزمایشات هست که خود ممکن است باعث هویدا شدن یک سری ایرادهای مازاد بر پانچ لیست شود.

 

حال برای پاسخ به سوال مطرح شده اجازه بدید موضوع رو از سه وجه نگاه کنیم:

حالت 1: صورتجلسه حاوی هیچ ایرادی نباشد و نتایج ازمایشات نیز که در روزهای بعدی مشخص می گردد همگی باعث خوشحالی پیمانکار شود در این خالت ابلاغ یا عدم ابلاغ این صورتجلسه هیچ بعد حقوقی برای کارفرما و پیمانکار نداشته و صد البته کارفرما هم نمیتواند به هیچ بهانه ای عیبی را به صورتجلسه تحویل اضافه کرده و اگر به هردلیل عیبی هم مشاهده شده پیمانکار بایستی در محدوده وظایف دوره ضمانت خود به برطرف سازی آن اقدام کند.

حالت2: ولی وای به حالتی که جواب آزمایش باعث تکدر خاطر پیمانکار محترم شود یعنی عیبی را نمایان سازد و بدتر از آن این عیب جلوگیری کننده راه اندازی پروژه هم باشد که صد البته کل ماجرای تحویل موقت باطل بوده و تمام مراحل باید از اول تکرار شود ولی اگر عیب سد راه بهره برداری پروژه نباشد به عنوان پانچ به پیمانکار ابلاغ شده و برای برطرف سازی آن ، کارفرما زمانی را با مشورت مهندس مشاور تعیین می کند.

حالت 3: که بدترین حالت ممکن است کارنامه پیمانکار هم دارای پانچ باشد و هم عیوبی پنهان در زمان معلوم شدن نتایج آزمایشگاهی هویدا شود که بایستی به پانچ لیست اضافه گردد البته و صد البته اگر ان عیب مخل راه اندازی پروژه نباشد. به هرسو در هیچ حالت کارفرما نمی تواند عیبی مازاد به این پانچ لیست اضافه کند.

ولی نکته مهم: اشاره به ابلاغ صورتجلسه تحویل موقت از جانب کارفرما در بند "الف" ماده 39 شرایط عمومی پیمان به دلیل مشخص شدن نتایج آزمایشات در حضور نمایندگان طرفین قرارداد در زمان تشکیل هیات تحویل می باشد و هیچ تاثیری در نفوذ آن نخواهد داشت.

 

 

پس یادمان باشد سه موضوع مهم وجود دارد که عدم توجه به آن باعث ایجاد ریسک هایی برای طرفین میشه:

1- مهندس مشاور بایستی تایید درخواست پیمانکار برای تحویل موقت را به انجام کلیه آزمایشاتی که نتایج آن ممکن است بهره برداری پروژه را به مخاطره بیندازد منوط کند که البته این عملیات باید با حضور نماینده کارفرما صورت گیرد.

2-کارفرما و مشاور حق اضافه کردن هیچ عیبی مازاد بر آنچه در پانچ لیست ذکر شده را نخواهند داشت مگر مربوط به عیوب نمایان شده به خاطر نتایج آزمایشات زمان تحویل موقت باشد.

3-ابلاغ یا عدم ابلاغ صورتجلسه تحویل موقت که به امضای نمایندگان معرفی شده طرفین رسیده باشد دلیلی بر غیرنافذ بودن صورتجلسه صادر شده نیست مگر بواسطه صدور نتایج آزمایشات زمان تحویل موقت.

پس بهتر است کارفرما در صورتجلسه ذکر کند نفوذ آن بسته به نتایج آزمایشات خواهد بود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 8 – آیا کارفرما می تواند بعد از تنظیم صورتجلسه تحویل موقت، مواردی را به پانچ لیست تنظیمی اضافه نماید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.