0
0

5 – آیا کارفرما می تواند صورتجلسه ابلاغی به پیمانکار را باطل اعلام نماید؟

1663 بازدید

آیا کارفرما می تواند صورتجلسه ابلاغی به پیمانکار را باطل اعلام نماید ؟

آیا من به عنوان یک پیمانکار می توانم از صورتجلسه ابلاغی کارفرما در دعاوی استفاده کنم؟

و یا از دیدگاهی دیگر، صورتجلسه ای تنظیم و امضا شده که به ضرر من کارفرماست.

آیا می توانم زیر آن بزنم و باطلش کنم؟

خوب یک مساله چالش برانگیز دیگر که برای هر دو طرف قرارداد ریسک های خطرناکی دارد.

این مسئله چه در قراردادهای دولتی و چه قراردادهای خصوصی به دفعات دیده شده است و طرفین را هم حین انجام تعهدات و هم در زمان بررسی دعاوی دچار درگیری کرده است.

در این ویدئو هم از دید قوانین بالادستی و هم شرایط مندرج در قرارداد نگاهی به این موضوع خواهیم انداخت و ریسک وارده به طرفین را بررسی می کنیم که هر چند به راحتی می توان آن ها را مدیریت کرد البته با ابزاری به نام آگاهی که ما در اختیارتان قرار می دهیم.

صورتجلسه یک سند است و سند به دو دلیل تنظیم می گردد که از یک سمت تعهد یک طرف قرارداد و از سمت دیگر حقیکه برای طرف دیگر ایجاد می گردد مشخص می شود .

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند رسمی است و سایر اسناد عادی خوانده می شود.

حال در دو شکل سند عادی به سند رسمی تبدیل می گردد.

یا فردی که علیه او سندی ارایه شده بپذیرد که این سند توسط او تنظیم شده و یا ثابت شود مهر و امضای پای سند عادی متعلق به همان فرد مورد ادعا در دادگاه است.

یادمان باشد در سه حالت سند ابطال شده و قابل ادعا نیست.

انکار یعنی امضا و یا مهر پای سند متعلق به من مورد ادعا نیست .

تردید به معنای عدم پذیرش امضای فردی است که به عنوان نماینده من کارفرما می باشد و در نهایت جعل که قلم خوردگی ، ساختگی سند و یا امضای پای آن می باشد.

به هرسو برای سند رسمی ادعای انکار و تردید قابل پذیرش نیست و تنها جعل می تواند باعث ابطال سند گردد.

نکته جالب توجهی که باید مورد توجه پیمانکاران قرار گیرد آن است که در دو صورت سند از اعتبارش به عنوان یک مستند رسمی کاسته شده و تبدیل به یک سند عادی می گردد.

یا فرد تنظیم کننده صلاحیت این کار را نداشته باشد و یا قواعد و اصول تنظیم سند را در نظر نگرفته باشد.

 

آیا کارفرما می تواند صورتجلسه ابلاغی به پیمانکار را باطل اعلام نماید ؟

 

هرسندی که حین انجام تعهدات حال با عنوان دستورکار و یا صورتجلسه تنظیم می شود بر اساس توضیحات ذیل ماده 2 موافقتنامه جزیی از قرارداد است.

این سند دارای 3 خصوصیت باید باشد

1- در طول زمان پروژه تنظیم گردد.

2- درچارچوب اسناد و مدارک پیمان صورت گیرد

3-به پیمانکار ابلاغ شود یا بین طرفین مبادله شود.

یادمان باشد هرسندی هم که باشد چه نقشه چه مشخصات فنی چه صورتجلسه و چه دستورکار باز از اولویت بندی که در توافقنامه نوشته شده پیروی می کند و قاعدتا نمی تواند باطل کننده سندی باشد که در قرارداد به امضای طرفین رسیده باشد مگر در الحاقیه و یا متممی از طرف کارفرما به پیمانکار ابلاغ گردد.

در غیراینصورت این اسناد برای پر کردن گپ هایی است که در قرارداد دیده نشده است.

برای رسیدن به پاسخ این سوال یادآوری می کنم کارفرمای عزیز به سه طریق بایستی و حتما وضعیت تنظیم و نحوه گردش اداری اسناد در حین انجام تعهدات را مشخص کند.

یا در قرارداد نماینده و سطح اختیارات و وظایف را اعلام می کند و یا با امضای بالاترین فرد بدنه کارفرمایی، بصورت نامه این موارد را ابلاغ می کند و یا در جلسه شروع پروژه که با حضور امضا کنندگان قرارداد و نمایندگان آنها برگزار می شود نحوه مکاتبات و تنظیم صورتجلسات و دستور کارها و افرادی که این وظایف و اختیارات به آنها واگذار شده مشخص و صورتجلسه می گردد.

این جلسه را Kickoff Meeting  مینامیم و با آن زیاد کار خواهیم داشت زیرا یکی از کلید واژه های حل مشکلات پروژه است.

پس بطور قطع جواب می هیم اگر نماینده معرفی شده باشد و تحت اختیارات اعلام شده تنظیم صورتجلسه نماید این سند کاملا نافذ است مگر در قرارداد به صراحت اعلام شده باشد که بایستی کلیه این اسناد توسط کارفرما ابلاغ گردد.

دوستان عزیز این مورد هم برای کارفرما و هم برای پیمانکار ریسک دارد.

اگر نماینده معرفی نشده باشه و یا اختیارات او اعلام نشده باشه و یا تحت اختیارات اعلامی اقدام نکنه و پیمانکار با در دست داشتن این صورتجلسات تکیه بر باد کرده است.

و متقابلا اگر کارفرما نماینده معرفی شده را توجیه ننموده و یا از فرد غیر متخصص استفاده کند تمامی این اسناد علیه او در زمان مناسب استفاده خواهد شد و خودکرده را تدبیری نیست. و صد البته قابل ایطال هم نیست.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 5 – آیا کارفرما می تواند صورتجلسه ابلاغی به پیمانکار را باطل اعلام نماید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.