0
0

23 – در صورت افزایش مبلغ پیمان، آیا پیمانکار می تواند ادعایی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

1646 بازدید

در صورت افزایش مبلغ پیمان، آیا پیمانکار می تواند ادعایی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

یکی از ریسک هایی که همیشه پیمانکاران با آن روبرو هستند،

هزینه های مربوط به تجهیز کارگاه در صورت افزایش مبلغ قرارداد است .

در این ویدئو با توجه به قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی، موضوع را در زمان انجام تعهدات مبتنی بر نشریه 4311 بررسی می کنیم.

و در نهایت ریسک های هزینه ای که بر دوش پیمانکار سنگینی می کند را بر می شماریم.

موضوع: نحوه محاسبه تجهیز کارگاه در قیمت جدید

داستان

آقای مهندس حسنی، مدیر پروژه کارفرما، به منشی دفترش دستور داده بود که هماهنگی لازم با پیمانکار و مهندس مشاور برای یک جلسه صورت بگیره تا در مورد ابلاغ دستور کار ساخت یک انبار کالا برای پروژه کارخانه دارویی مازاد بر تعهدات قراردادی پیمانکار بین ارکان پروژه صحبت بشه.

آقای مهندس حسنی عادت داشت قبل از شروع هر فاز اجرایی پروژه یک جلسه با عنوان Kickoff Meeting تشکیل بده تا اولاً ابهامات نقشه های ابلاغی و الزامات اجرایی بررسی بشه و در ثانی نحوه ارتباط ارکان اجرایی و چگونگی اخذ مجوز و یا مکاتبات و تأییدیه ها بین پیمانکار و مشاور نهایی بشه و در خاتمه هم انطباق برنامه زمانی و زمان های مهم برای مجریان این قسمت تشریح بشه.

همیشه جلسات داخل دفتر مدیر پروژه کارفرما برای آقای علی نژاد بسیار جذابه چون در جلسه یک قهوه دمی خیلی خوش طعم و بو سرو میشه. یک ظرف پر از شکلات های خوشمزه روی میز به علی نژاد چشمک میزنه و این دوست شکموی ما هر چند دقیقه پاتکی به این ظرف میزنه ولی برای اینکه جلب توجه نکنه پوست شکلات رو توی دستش نگه می داره و تو پیش دستی روی میز نمی گذاره.

ولی امروز غیر از آقای کاظمی سرپرست دستگاه نظارت، یک مهمان دیگه هم به جمع جلسه اضافه شده و آقای علی نژاد با کنجکاوی مشغول برانداز او البته بصورت غیر محسوس هست.

یک خانم خوش پوش که رنگ آبی نفتی لباسش کاملا با سلیقه انتخاب شده و در عین سادگی، بسیار آراسته و شیک، روی صندلی کنار آقای حسنی نشسته. چهره مهربانی داره و به نظر بسیار پیگیر و حرفه ای میاد، هرچند که سن و سال بالایی نداره.

آقای حسنی بعد از یک احوالپرسی گرم صحبتش رو شروع میکنه:

"جناب آقای کاظمی و جناب آقای علی نژاد، لازمه در ابتدای جلسه خانم مهندس پدیدار رو معرفی کنم. ایشون مسئولیت واحد کنترل پروژه کارفرما و اعلام گزارش انجام تعهدات مهندس مشاور و پیمانکار رو بر عهده خواهند داشت. بنابراین از دوستان می خواهم نهایت همکاری با ایشون انجام بشه."

با نگاه نافذش جریان صحبت رو به سمت خانم پدیدار میبره، به این معنی که قراره ادامه رشته کلام بدست ایشون باشه.

خانم پدیدار شروع به صحبت می کنه:

"آقای مهندس حسنی، سپاسگزارم از معرفی حضرتعالی و پیشاپیش متشکرم از آقایان مهندس برای همکاریهای آتی. اجازه بدید با توجه به ابلاغ ساخت اسکلت فلزی انبار دارو و مکاتبات انجام شده از آقای مهندس علی نژاد بخواهیم در مورد ابهامات موجود در اجرای این موضوع صحبت کنند."

علی نژاد داشت با خودش فکر می کرد خدا رحم کنه، حالا چی کار کنم با این خانم عصا قورت داده؟! از الان باید هر روز غیر از اینکه به زنم جواب میدم، مورد بازخواست این خانوم هم قرار بگیرم… که یکهو با شنیدن اسمش به خودش میاد و میگه:

"جناب مهندس حسنی، با توجه به عملکرد دوستان مشاور، نقشه ها کامل و قابل انطباق بر زمین تحویلی پروژه هست. تنها ابهام، موضوع تحمیل یکسری هزینه مازاد تجهیز کارگاه جهت ساخت قطعات خرپایی هست."

آقا مهندس کاظمی، سرپرست نظارت، که بر خلاف اعضای دیگر جلسه تاب ساختارهای خشک رو نمیاره و دوست داره مزاحی نیز چاشنی کلامش بکنه، رشته کلام رو بدست می گیره و میگه:

"مهندس جان! در قرارداد قیمت تجهیز کارگاه مقطوع بسته شده، پس در محدوده افزایش 25% قرارداد هر هزینه ای در رابطه با ماشین آلات و تجهیزات با شماست."

نگاه عمیقی به طرف مقابلش می اندازه و برای اینکه هم دانشش رو به رخ علی نژاد بکشه و هم خودی جلوی مهمان جدید جلسات نشون بده، ادامه میده:

"در ضمن بر اساس بند ج ماده 29 شرایط عمومی پیمان، فقط ضریب بالاسری به قیمت جدید می خوره جنااااب مهندس!"

حسنی که حوصله بچه بازی ها و تیکه های لوس کاظمی رو نداره، رشته کلام رو بدست می گیره و میگه:

"آقای علی نژاد شما بایستی در آنالیز قیمت جدید اعلام شده، هزینه های مازاد تجهیز کارگاه رو لحاظ کنید. یعنی ماشین آلات و تدارکات لازم رو برآورد و با آقای کاظمی نهایی کنید. در این صورت مشکلی پیش نمیاد مگر نه جناااااب مهندس کاظمی؟!"

کشیدن کلمه "جناب" باعث شد کاظمی توی خودش فرو بره و دیگه ادامه نده. آقای حسنی هم بلافاصله جلسه رو تموم کرد و از دوستان خداحافظی کرد و رفت.

 

موضوع: نحوه محاسبه تجهیز کارگاه در پیشنهاد قیمت

سؤال: سوال اساسی و مهم، نحوه تعیین قیمت برآوردی و منضم به پیمان در رابطه با تجهیز کارگاه چگونه است؟

جواب: قیمتی مقطوع ولی همراه با آنالیز ردیفهای تجهیز

بر اساس فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه، الزامی در درج و یا عدم درج بصورت درصدی از مبلغ پیمان وجود ندارد. ولیکن در این فصل اشاره دارد که مبلغ تجهیز کارگاه مقطوع خواهد بود و سقفی به صورت درصدی برای تجهیز کارگاه در رسته های مختلف اعلام شده که نباید از آن تجاوز کرد.

اجازه دهید مطالب مطرح شده  را در سه طبقه بندی مختلف به صورت پرسش و پاسخ آنالیز کنیم.

اگر حجم آیتمی که در فهرست بهای منضم به پیمان وجود دارد، طی ابلاغی از طرف کارفرما افزایش یابد، آیا پیمانکار می تواند ادعایی مبنی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

در صورت درج در قرارداد مبنی بر مقطوع بودن هزینه تجهیز کارگاه، پیمانکار به هیچ عنوان نمی تواند در صورت افزایش حجم ریالی قرارداد، بدون ابلاغ قیمت جدید، ادعایی در افزایش هزینه تجهیز کارگاه داشته باشد.

اگر از طرف کارفرما، کاری با قیمت جدید به پیمانکار ابلاغ گردد ولیکن در انجام این فعالیت نیازی به استفاده از تجهیز یا ماشین آلات مازاد بر فعالیت های موجود در فهرست بهای منضم به قرارداد نباشد، آیا پیمانکار می تواند ادعایی مبنی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

در حالت ابلاغ کار جدید، پیمانکار و مهندس مشاور بایستی به توافق برسند که آیا تجهیز و ماشین آلاتی مازاد بر تجهیزات مورد تعهد پیمانکار، زمان پیشنهاد قیمت در مناقصه، لازم می باشد که در صورت خیر بودن پاسخ، مسلماً پرداخت هزینه مازاد، منتفی است.

سؤال: در صورت بروز قیمت جدید در قرارداد و نیاز به استفاده از تجهیز و ماشین آلات خاص در انجام عملیات ابلاغی و درصورت مقطوع بودن مبلغ تجهیز کارگاه در قرارداد، آیا پیمانکار می تواند ادعایی مبنی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

جواب: خیر

به هرسو باید بپذیریم که هزینه تجهیز کارگاه مقطوع است. پس در صورت بروز قیمت جدید مبتنی بر نیاز به استفاده از ماشین آلات و یا تجهیز و تدارک خاصی، باید در آنالیز توافق شده طرفین لحاظ گردد و هیچ منعی برای آن وجود نخواهد داشت. در واقع تمام این تجهیزات در قیمت واحد آن کار جدید دیده می شود.

در صورت افزایش مبلغ پیمان، آیا پیمانکار می تواند ادعایی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

موضوع: نحوه محاسبه تجهیز کارگاه در صورت وضعیت ها

اصولا تجهیز کارگاه به دو بخش اساسی تقسیم می شود:

1- تجهیز اولیه

2- تجهیز مستمر

تجهیز اولیه به تجهیزی اطلاق می گردد که یا در ابتدای پروژه یا در طول پروژه توسط پیمانکار برای یکبار انجام می شود و به جهت پشتیبانی عملیات اجرایی، منجر به احداث سازه و یا استقرار تدارک خاصی می گردد. 

بطور مثال: ساخت دفاتر و استراحتگاه های پیمانکار، مشاور و کارفرما و …

تجهیز مستمر تجهیزی مستمر به جهت تأمین امکانات برای عملیات اجرایی و اداری می باشد.

مانند هزینه برق و تلفن و آب و یا غذای کارگاه و…

سوال شماره 1: پرداخت هزینه تجهیز کارگاه در صورت وضعیت پیمانکار به چه شکلی انجام می شود؟

جواب: تجهیز اولیه منطبق بر میزان انجام آن و تجهیز مستمر بر اساس میزان پیشرفت مالی پروژه

با توجه به بند 4-1 پیوست فهارس بهای پایه:

هزینه هر یک از ردیفهاي تجهیز و برچیدن کارگاه، به تناسب پیشرفت عملیات مربوط به همان ردیف تجهیز و برچیدن کارگاه محاسبه شده و در صورت وضعیتها درج می شود.

و بر اساس تبصره ذیل این ماده:

"هزینه ردیف هایی که تأمین آنها به صورت خرید خدمت یا اجاره انجام می شود، چنانچه مربوط به بخشی از کار باشد، به تناسب پیشرفت آن بخش از کار محاسبه می شود و در صورتی که به کل کار مربوط شود، به تناسب بپیشرفت عملیات موضوع پیمان، محاسبه و پرداخت می گردد."

سوال شماره 2: در صورت تطویل زمان پروژه بدون تقصیر پیمانکار، آیا هزینه های تجهیز مستمر رخ داده در افزایش زمان پروژه قابل ادعا توسط پیمانکار می باشد؟

جواب: بلی

این ادعای پیمانکار قابل وصول می باشد ولی نه در محدوده قراردادی، چرا که متاسفانه نشریه 4311 و سازمان برنامه و بودجه در قبال آن سکوت کرده اند.

بنابراین تنها راه حل، ارجاع موضوع به محاکم قضایی می باشد که اکثر قضات و کارشناسان دادگستری معتقد به پرداخت هزینه بالاسری و تجهیز مستمر در زمان تطویل پروژه خارج از قصور پیمانکار می باشند. این موضوع مستند به ماده 1 قانون مسئولیت مدنی خواهد بود.

اجازه بدهید بندهای مرتبط با تجهیز کارگاه که در نشریه 4311 عنوان شده است را بررسی کنیم.

بر اساس بند ج ماده 12، تجهیز کارگاه عبارت است از عملیات، اقدامات و تدارکاتی که باید بصورت موقت انجام شود تا عملیات موضوع پیمان را پشتیبانی کند.

بر اساس بند الف ماده 20، به صراحت اعلام شده است تأمین آب، برق، سوخت و مخابرات و بطور کلی تجهیز کامل کارگاه بر عهده پیمانکار می باشد مگر اینکه در شرایط خصوصی پیمان به گونه دیگری تصریح شده باشد.

ولیکن بند حائز اهمیت که بایستی مورد توجه پیمانکاران قرار گیرد، بند ج ماده 29 می باشد که می گوید در صورت بروز آیتم جدید در قرارداد، تنها اضافه کردن هزینه بالاسری به آن مجاز می باشد.

بنابراین پیمانکار نمی تواند ادعایی برای هزینه تجهیز کارگاه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با شرایط حاکم بر پروژه، اجازه دهید تورقی فهارست بهای سازمان برنامه بودجه نیز داشته باشیم.

براساس فصل دو منضم به این بخشنامه ها، هزینه تجهیز و برچیدن مقطوع می باشد.

در این فصل، برای رسته های مختلف کاری سقفی از مبلغ پیمان معرفی شده است.

یعنی پیمانکار در پیشنهاد قیمت خود بایستی آنالیز تجهیز کارگاه را ارائه نماید ولیکن نباید از این سقف تجاوز کند. بطور مثال در مورد فهرستهای پایه رشته ابنیه و تأسیسات این سقف برابر با 4 درصد می باشد.

 

بنابراین در پاسخ به سوال اصلی باید گفت براساس بند 3-4 توضیحات مربوز به تجهیز کارگاه، در ضمائم فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه تعهدات کارفرما در زمینه تجهیز و برچیدن کارگاه در حدی که در اسناد و مدارک پیش بینی شده است انجام می شود.

تجهیز مازاد بر موارد یا مبالغ پیش بینی شده در پیمان که مورد نیاز انجام است، به هزینه پیمانکار می باشد و پرداخت هزینه اضافی از این بابت انجام نمی شود.

چنانچه طبق شرایط عمومی پیمان، مبلغ پیمان افزایش پیدا کند، مبلغ مقطوع تجهیز و برچیدن کارگاه تغییر نمی کند و هزینه تجهیز اضافی تنها برای قیمت جدید قابل پرداخت است.

 

بنابراین برای بررسی ریسک های هزینه ای که گریبان پیمانکار را خواهد گرفت، موضوع را به دو دسته تقسیم می کنیم.

اگر افزایش قیمت بواسطه تغییر احجام آیتم ها باشد،  افزایش هزینه تجهیز کارگاه برای پیمانکار قابل ادعا نیست.

ولی اگر قرارداد در زمان انجام تعهدات با وقوع آیتم جدیدی روبرو گردد و انجام این آیتم نیاز به استقرار تجهیزات موقت خاصی داشته باشد، این موارد در آنالیز قیمت جدید و اخذ تأییدیه از کارفرما بایستی در دستور کار پیمانکار قرار گیرد.

البته به شرطی که به هر دلیلی قیمت واحد این آیتم در زمان عقد قرارداد مورد توافق طرفین قرار نگرفته باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 23 – در صورت افزایش مبلغ پیمان، آیا پیمانکار می تواند ادعایی بر افزایش مبلغ تجهیز کارگاه داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.