0
0

6 – اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش اول)

1388 بازدید

اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش اول) :

آیا پیمانکار با امضای قرارداد تایید می کند که کلیه نقشه ها و گزارش ها گمانه زنی و اکتشافی و شرایط زیرزمینی را بررسی کرده و بابت آن هیچ ادعایی ندارد؟

مجموعه اسنادی که بیانگر و ملاک فرضیات طراحی و مشخص کننده استانداردها و آیین نامه و قوانین است که بایستی عملیات طراحی و اجرا بر اساس آن انجام شود .

این اسناد بایستی توسط کارفرما به پیمانکار تحویل گردد.

بر اساس بند 1 ماده 18 ، اسناد فنی مبنا از 5 قسمت تشکیل می شود:

  1. کدها و استانداردها: به مجموعه آیین نامه ها و استانداردهایی اطلاق می شود که ملاک صحت سنجی عملیات طراحی و اجرای در تعهد پیمانکار قلمداد می گردد.
  2. مبانی طراحی: هر پروژه ای بایستی دارای یک برنامه فیزیکی و مشخصاتی باشد که ملاک و پایه کلیه عملیات طراحی خواهد بود. در این قسمت بطور کامل کارفرما پیش فرض هایی را اعلام می دارد تا بر اساس آن مهندسین طراح در زیر مجموعه پیمانکار اقدام به تنظیم و تهیه ساختارهای طراحی و پروسه های تولید و محصولات نهایی نمایند.
  3. مشخصات فنی: معرف مشخصات فنی و تکنیکی متریال و تجهیزات مورد استفاده در پروژه و از آن مهمتر مشخصات محصول و یا خدمات نهایی که در تعهد پیمانکار می باشد.
  4. نقشه ها و سایر اسناد فنی: ممکن است کارفرما اقدام به تهیه اسناد و طراحی هایی در ارتباط با پروژه توسط اشخاص ثالث قبل از اقدام به واگذاری قرارداد به پیمانکار کرده باشد و در این قسمت کلیه اسناد منضم می گردد.
  5. فهرست برنامه های کامپیوتری مورد نظر کارفرما: مجموعه ای از فرمت برنامه های کامپیوتری مورد قبول کارفرما را در بر می گیرد که پیمانکار برای طراحی ، تهیه گزارش و یا ترسیم انواع نقشه ها و آنالیز محاسبات بایستی مورد استفاده قرار دهد.

حال به بررسی مواردی از شرایط عمومی پیمان می پردازیم که نشان می دهد اشراف پیمانکار و مطالعه کامل اسناد فنی مبنا دارای چه درجه اهمیتی است:

بر اساس بند 5 ماده 37، پیمانکار تایید می نماید که در زمان عقد قرارداد ، تمام نقشه ها و گزارش های گمانه زنی و یا اکتشافی و سایر آزمایشهای مربوط به شناخت شرایط زیر زمینی  محل اجرا کار و یا محوطه های مجاور آن را که از سوی کارفرما دریافت کرده است به دقت مطالعه کرده و از شرایط فیزیکی محل اجرای کار کاملا آگاه باشد.

در صورت وجود عدم انطباق بین اسناد و گزارشات و اطلاعات درج شده در پیمان با وضعیت پروژه، آیا پیمانکار می تواند ادعایی داشته باشد؟

در بند 6 ماده 37 نیز پیمانکار تایید می نماید که تمام اسناد و مدارک و گزارشات و اطلاعات درج شده در اسناد پیمان را با بازدید از محل ، اطلاعات جمع اوری شده و سایر بررسی ها و نتایج آزمایشات و اکتشافات و مطالعات تطبیق داده و موارد مغایرت و اشتباه و ناهمگونی اطلاعات رابه اطلاع کارفرما می رساند و پاسخ کارفرما برای وی قابل قبول است.

در ادامه این بند اشاره دارد که پیمانکار تایید می نماید اسناد و مدارک پیمان به طور کلی برای درک تمام جنبه های پیمان در جهت اجرای کارهای موضوع پیمان کافی است.

6 – اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش اول)

آیا رسیدگی به تناقضات موجود بین اسناد و مدارک و گزارشات و اطلاعات درج شده در پیمان و شرایط موجود، قابل ارجاع به مرجع فنی می باشد و یا نظر کارفرما قطعی و نهایی است؟

در این بند بسیار مهم، سه نکته اساسی نهفته است:

  1. پیمانکار ملزم است که تناقضات بین اسناد و شرایط موجود را به اطلاع کارفرما برساند یعنی در هر زمان چه زمان عقد قرارداد و چه در حین انجام تعهدات که این تناقضات آشکار شد بایستی توسط پیمانکار اطلاع رسانی گردد و این موضوع تنها به زمان عقد قرارداد برنمی گردد.
  2. پاسخ کارفرما در قبال تناقضات کافی بوده و پیمانکار در این حالت نمی تواند به مرجع فنی رجوع کند که البته این خود یک تناقض در بندهای شرایط عمومی پیمان نشریه 5490 است زیرا در تعریف مرجع فنی کلیه ابهامات و اشکالات و اختلافات فنی بین طرفین جهت تفسیر قابل ارجاع بوده است.
  3. با تایید این بند در واقع پیمانکار نمی تواند ادعا و مطالبه ای بابت قیمت، هزینه و کیفیت به واسطه کمبود و یا تناقضات و یا ابهامات اسناد داشته باشد و او معترف است کلیه اسناد، کافی برای ارائه قیمت هستند.

در صورت اثبات وجود ایراد در مدارک فنی مبنا که منجر به اصلاحات و تطویل زمانی و مالی پروژه می گردد، آیا این موضوع قابل ادعا توسط پیمانکار خواهد بود؟

بر اساس ماده 41 شرایط عمومی پیمان، مسئولیت صحت و دقت اطلاعات و مدارک فنی که طبق پیوست های  13 و 18 در تعهد کارفرما است به عهده وی می باشد و هرگونه هزینه اضافی طولانی شدن کار یا ضرر و زیان ناشی از عدم صحت یا دقت اطلاعات داده شده به پیمانکار، متوجه کارفرما می گردد.

آیا پیمانکار در قبال محرمانگی اسناد و مدارک تحویلی از طرف کارفرما ، تعهدی دارد؟

آیا پیمانکار می تواند به بهانه جهل و ناآگاهی نسبت به قسمتی از مدارک فنی مبنا، مطالبه ادعایی نماید؟

در مورد اسناد و مدارک مبنا باید به دو نکته ذکر شده در شرایط عمومی پیمان نشریه 5490 توجه ویژه داشت:

1- طبق ماده 36، پیمانکار موظف است تمام اسناد و مدارک و نقشه ها و سایر اطلاعات دریافت شده از کارفرما را محرمانه تلقی کند.

2-طبق ماده 37، تمام اسناد و مدارک پیمان را به شرح ماده 2 موافقت نامه به دقت مطالعه کرده وازمفاد آن کاملا آگاه است یعنی  بهانه ای برای جهل و ناآگاهی نخواهد  داشت. منظور از این بند اشاره به اسناد و مدارکی دارد که در زمان مناقصه در اختیار پیمانکار قرار گرفته است و اسناد و مدارکی که پس از امضاء پیمان تهیه و ضمیمه پیمان می شوند، مستثنی هستند.

 
 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 6 – اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.