0
0

7 – اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش دوم)

1357 بازدید

اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش دوم) :

در صورت الزام کارفرما مبنی بر استفاده از آیین نامه ها و استانداردهایی بر خلاف موارد مندرج در قرارداد ، آیا پیمانکار می تواند برای هزینه های مازاد، ادعای مالی و زمانی داشته باشد؟

ابتدا به تعریف این واژه مهم در نشریه 5490 می پردازیم بر اساس بند 26 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، مدارک تسلیمی که آن را اصلاحا Submittals می نامیم عبارتست از هرگونه نقشه ،مشخصات و مدارک تهیه شده بوسیله پیمانکار از قبیل گزارشات هفتگی و روزانه و پیشرفت کار و نقشه کارگاهی و برنامه ریزی دوره ای که در طول مدت پیمان تحویل کارفرما می شود.

بر اساس ماده 43 شرایط عمومی پیمان، کارفرما ، مدارک تسلیمی پیمانکار را طبق برنامه زمانی از پیمانکار تحویل می گیرد و در موعد مقرر در برنامه زمانی رسیدگی و بر حسب مورد، نظر خود را اعلام می کند.

چنانچه  پیمانکار قصوری در تحویل مدارک داشته باشد جز تأخیرات غیر مجاز بوده و چنانچه کارفرما در برنامه زمانی تفصیلی در خارج از وقت مقرر مدارک تسلیم پیمانکار کند مقصرمی باشد و جز تأخیرات مجاز پیمانکار خواهد بود.

 

در صورت عدم درج آیین نامه و استاندارد در مفاد قراردادهای EPC، آیا کارفرما می تواند پیمانکار را ملزم به رعایت هر نوع استاندارد اعلامی نماید؟

برای توضیح و تشریح کامل تعهدات طرفین پیمان در ارتباط با اسناد و مدارک، پیوستی باشماره 18 در قراردادهای EPC منطبق بر نشریه 5490 ضمیمه شده است.

این پیوست از دو بخش اصلی تشکیل می گردد: در بخش اول ،اسناد فنی مبنا قرار خواهد داشت که از 5 قسمت اصلی تشکیل می گردد.

  1. کدها و استانداردها: اشاره به آیین نامه ها و مقرراتی دارد که ملاک عمل در طراحی پیمانکار و بررسی مهندس مشاور و تایید کارفرما خواهد بود.

این موضوع به طور کامل در ماده 6 شرایط عمومی پیمان توضیح داده شده است . مبتنی بر این ماده ، دو حالت برای درج آیین نامه ها و استانداردها در بخشنامه متصور می باشد:

  • آیین نامه ، کد و یا استاندارد خاصی درقرارداد درج شده باشد در این حالت زمان انتشار آن آیین نامه یا استاندارد باید قبل از زمان عقد قرارداد در نظر گرفته شود و اگر بعد از عقد قرارداد آیین نامه خاصی منتشر شود و کارفرما اصرار به استفاده از این آیین نامه داشته باشد بایستی کلیه هزینه های دوباره کاری در مراحل طراحی و اجرا را در وجه پیمانکار پرداخت گردد.
  • آیین نامه و استاندارد در مورد موضوعی خاص در قرارداد درج نشده و اصطلاحا مسکوت مانده باشد. در این حالت پیمانکار بایستی از آیین نامه متعارف مهندسی(مقررات ملی ساختمان) استفاده کند ولی به هر سو بایستی تایید آن را از مهندس مشاور اخذ کند .حال اگر کارفرما ،پیمانکار را ملزم به استفاده از آیین نامه سخت گیرانه تری کند بایستی هزینه های استفاده از این آیین نامه را در وجه او پرداخت کند. بطور مثال مرجع مسائل فنی منطبق برعرف مهندسی در کشور ایران، مباحث مقررات ملی ساختمان است ولی اگر کارفرما در قرارداد استاندارد دیگری را ملاک عمل قرار ندهد و بعدا پیمانکار را مجبور به استفاده از آیین نامه های اروپایی کند و این استفاده برای پیمانکار هزینه به همراه داشته باشد ، این هزینه ها قابل مطالبه خواهد بود.

در قراردادهای EPC، کارفرما ملزم است تحت عنوان مدارک فنی مبنا، چه اسناد و مدارکی به پیمانکار تحویل دهد؟

  1. مبانی طراحی: پیش فرضها و مشخصات کلی طرح و انتظارات بهره بردار و دستگاه اجرایی از پروژه ای که تحت عنوان قرارداد به پیمانکار سپرده شده است در این بخش اعلام می شود تا کلیه عملیات طراحی پیمانکار بر اساس آن انجام شود.
  2. مشخصات فنی: اصولا در یک قرارداد EPC باید معیارها و مشخصات فنی به وضوح تعریف گردد تا تعیین گردد چه ملاک هایی مد نظر کارفرما جهت تکمیل و تحویل پروژه می باشد.
  3. نقشه ها و سایر اسناد فنی پیمان: اگر قسمتی از طراحی و یا ارائه اسناد مربوطه در تعهد کارفرما باشد در این بخش مشخص و ضمیمه قرارداد می گردد و یا تعیین می شود این تعهدات در چه زمانی و به چه صورتی تحیل پیمانکار می گردد.
  4. فهرست برنامه های کامپیوتری مورد نظر کارفرما: در این بخش لیستی از برنامه های مورد استفاده در طراحی و کنترل عملیات اجرایی مشخص می شود و در ضمن فرمت خروجی داده و اطلاعات و طراحی های در تعهد پیمانکار ،اعلام می شود.

در قراردادهای EPC صنعتی ، چه مدارکی را باید پیمانکار به کارفرما تسلیم نماید؟

در نقطه مقابل و در بخش دوم تعهدات پیمانکار در ارائه مدارک فنی مشخص می شود .

دراین قسمت برای وضوح تعهدات، فرمت، زبان و تعداد نسخ نقشه ها و دفترچه های طراحی تعیین گردیده و بطور دقیق اعلام می شود چه نقشه ها و مدارکی باید توسط پیمانکار به تدریج تهیه گردد و به تایید کارفرما و مشاور رسانده شود.

مدارک این قسمت را می توان مشتمل بر سه مرحله دانست:

  1. مرحله اول طراحی: مدل محاسباتی ، دفترچه محاسباتی ، نقشه های فاز اجرایی یا نقشه های فاز دو
  2. مرحله دوم در حین اجرای عملیات:نقشه های شاپ و نقشه های ازبیلت
  3. مرحله سوم در پایان عملیات اجرا: دستور العمل راه اندازی و تعمیر و نگهداری

اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش دوم)

 مالکیت اسناد و استفاده مجدد از آنها و حقوق ثبت شده:

بر اساس ماده 9 شرایط عمومی پیمان قراردادهای EPC، موضوع مالکیت حقوقی و معنوی اسناد از سه جنبه بررسی می گردد:

آیا کارفرما می تواند از اسناد و مدارک تهیه شده توسط پیمانکار در پروژه های دیگر استفاده کند؟

1.اسناد و مدارک تهیه شده توسط پیمانکار: اسناد و مدارک تهیه شده از جمله نقشه ها و مشخصات فنی توسط پیمانکار در مالکیت وی می باشد چنانچه کارفرما برای بهره برداری و نگهداری از پیمانکار نسخه هایی را بخواهد، پیمانکار موظف به تهیه آنها است حال اگر کارفرما از این اسناد در پروژه های دیگر استفاده کند منعی بر او نیست ولیکن  عدم تطبیق و ناهماهنگی یا هر گونه نقصی، مسئولیتی برای پیمانکار به همراه نخواهد داشت.

آیا پیمانکار می تواند از نقشه ها و مدارکی که توسط کارفرما برای عملیات اجرایی پروژه در اختیار او قرار گرفته است در پروژه ای دیگر استفاده کند؟

2.اسناد و مدارک تهیه شده توسط کارفرما: چنانچه کارفرما نقشه ها و مدارک را تهیه کرده باشد، مالکیت این اسناد و مدارک در اختیار کارفرما خواهد بود و پیمانکار نمی تواند بدون اجازه کارفرما از آنها در پروژه های بعدی استفاده کند .

در صورت شکایت شخص ثالث بواسطه استفاده از حق ثبت یا لیسانس، کدام یک از طرفین قرارداد بایستی پاسخ گو باشد؟

3.اسناد و مدارک تحت لیسانس توسط شخص ثالث تهیه شده باشد:اگر برای طرح و اجرای موضوع قرارداد نیاز به استفاده از تکنولوژی و یا مصالح و تجهیزات خاصی باشد که این موارد تحت ثبت اختراع و یا لیسانس شخص دیگری باشد ، نه کارفرما و نه پیمانکار حق استفاده از آن را ندارند مگر آنکه پیمانکار ثبت اختراع را از فرد متخصص خریداری کرده و یا مجوز لازم جهت استفاده را کسب کند.

در صورتیکه حقوق ثبت شده موضوع مورد نیاز اجرای پیمان در اسناد فنی مبنا تعیین نشده و در قیمتهای پیشنهادی پیمانکار هم درج نگردیده هزینه ها به دوش کارفرما خواهد بود.

در هر حالت پیمانکار موظف است کارفرما را در برابر هرگونه ادعا و مطالبه ضرر و زیان صاحبان حقوق ثبت شده مصون نگه دارد و مسئول پاسخگویی به آنها است.

 

اگر به عنوان یک پیمانکار قرارداد EPC را امضاء کردید، باید موارد ویژه ای را در مورد اسناد و مدارک پیمان که در تعهد دارید، بدانید.

در مقام مدیر فنی مجموعه پیمانکاری، لطفاً این ده فرمان را به خاطر سپرده و بطور مرتب انجام آن توسط پرسنل خود را رصد و مونیتور کنید.

فرمان اول: به مانند عملیات اجرایی در قرارداد های PC، تأخیر در تنظیم مدارک و مستندات در تعهد نیز برای شما حاوی جریمه خواهد بود. بنابراین ساختار کنترل پروژه بایستی به طبقه بندی و ارائه زمان برای تمامی این مدارک اقدام نماید.

فرمان دوم: این اسناد که به Submittals معروف هستند، شامل کلیه موارد مربوط به طراحی، اجرا، زمان بندی و حتی مالی می شوند؛ یعنی هرگونه مستندی که بایستی به تأیید کارفرما یا مهندس مشاور برسد را در بر می گیرند.

فرمان سوم: کارفرما نیز در نقطه مقابل دارای محدوده زمانی برای رسیدگی و تأیید مدارک و مستندات می باشد و در صورت تأخیر در یک محدوده زمانی، آن مدارک تأیید شده محسوب می شوند.

فرمان چهارم: پیمانکار به هیچ عنوان حق شروع عملیات اجرایی را ندارد، مگر اسناد و مدارک طراحی مربوط به آن قسمت به تأیید کارفرما رسیده باشد.

فرمان پنجم: اگر در قرارداد قسمتی از طراحی بر دوش کارفرما باشد، بایستی این موارد در برنامه زمان بندی دیده شود و در صورت تأخیر به منزله نوعی تعلیق آن قسمت دیده شده و قابل ادعا توسط پیمانکار است.

فرمان ششم: پیمانکار تأیید می کند که با مطالعه کلیه مدارک و اسناد، اقدام به شرکت در مناقصه کرده و هیچ ابهامی وجود ندارد که بتواند در قیمت او تاثیر بگذارد. این جمله را به عنوان اقرارنامه در زمان برگزاری مناقصه می نامیم و بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فرمان هفتم: کارفرما در قبال کلیه اسناد و مدارک فنی مبنا که در اختیار پیمانکار قرار می دهد، مسئول است و در صورت اثبات اشتباه در آن، قابلیت ادعا برای پیمانکار وجود دارد. ولی یادمان باشد این موضوع شامل نقص در مدارک که قابل کنترل در زمان برگزاری مناقصه بوده، نمی باشد.

فرمان هشتم: در نقطه مقابل پیمانکار متعهد به اخذ استعلام از کارفرما جهت تکمیل مدارک در مرحله مناقصه و یا قبل از شروع عملیات طراحی و اجرا می باشد. این موضوع یا باید کتباً اعلام شود و یا باید در جلسه ابتدای پروژه با عنوان Kickoff Meeting صورتجلسه گردد.

فرمان نهم: پیمانکار بایستی در ابتدای پروژه با کارفرمای خود، کلیه افراد مسئول تأیید مدارک طراحی را ببندد و پروسه مکاتبات أخذ تأیید را مشخص نموده و صورتجلسه نماید.

فرمان دهم: حتی در صورت تأیید مدارک و مستندات ارسالی، در هر زمانی پیمانکار مسئول رفع نواقص موجود در این اسناد است و نهایتاً در زمان اتمام پروژه موظف به ارائه یک نسخه کامل از این مستندات می باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 7 – اسناد فنی مبنا و مدارک تسلیمی پیمانکار به عنوان یکی از اجزای قرارداد EPC (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.