0
0

57 – انواع قیمت های مورد استفاده در فهرست بهای منضم به قرارداد

1587 بازدید

انواع قیمت های مورد استفاده در فهرست بهای منضم به قرارداد

در این پست ویدئویی، به بررسی انواع قیمت های مورد استفاده در فهرست بهای منضم به قرارداد می پردازیم و توضیح می دهیم ، هر یک از این قیمت ها، چگونه استخراج یا تهیه می گردند.

در ابتدا با دو تعریف پایه آشنا شویم.

اول، فهرست بهای پایه.

مجموعه ای که بصورت سالانه از طرف سازمان برنامه و بودجه منتشر می شود و اعلام می دارد براساس قیمت های سه ماهه چهارم سال پیش، هر ردیف مندرج در این فهرست بهاء دارای چه قیمت واحدی است.

یعنی؛ از نظر سازمان برنامه و بودجه، اگر کاری در ابتدای فروردین ماه هر سال انجام شود، چه هزینه هایی را برای پیمانکار دارد؟!

دوم، قیمت پایه، که شامل قیمت ثبت شده در ستون بهای واحد در جلوی ردیف های هر فهرست بهای پایه است.

در بررسی نرخ پیمان، سه نوع قیمت مورد استفاده در فهرست بهاء دارای اهمیت است. 

اول، قیمت اقلام پایه که شامل اقلام عمومی کارهای هر رشته از فهرست بهاء می گردد که دارای شرح ردیف و بهای واحد است.

دوم، اقلام غیر پایه که معروف به ردیفهای ستاره دار هستند.

اقلامی که یا دارای شرح ردیف نبوده یا بهای واحد در فهرست بهاء برای آن موجود نیست.

سوم، اقلام با قیمت جدید، اقلام یا عملیاتی که در طول اجرای پروژه، نیاز به اضافه کردن آنها به فهرست بهای منضم به پیمان وجود دارد و در فهرست بهای منضم به قرارداد موجود نمی باشد یا داری شرح ردیف یا بهای واحد در این فهرست بهاء نیستند.

در قسمت بعدی می خواهیم به مواردی اشاره کنیم که یک پیمانکار باید در مورد ردیف های ستاره دار بداند.

این موضوعات در بخشنامه 34001 ، مورخ 7/2/95، اشاره شده است.

در ابتدا به نحوه تصویب این ردیف ها و درج آن در فهرست بهای منضم به پیمان بپردازیم.

قیمت گزاری و آنالیز قیمتی این ردیف ها توسط یک کمیته با نام کمیته قیمت تهیه می گردد.

این کمیته تشکیل شده است از کارشناسان خبره دستگاه اجرایی که توسط بالاترین مقام اجرایی آن دستگاه انتخاب شده اند.

این قیمت تصویب شده، پس از تأیید و امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی برای تأیید نهایی به شورای عالی فنی ارسال می گردد.

در بخشنامه ذکر شده به صراحت اشاره گردیده که ردیف های ستاره دار منحصراً در کارهایی که برآورد آنها براساس قیمت های پایه ابلاغی توسط برنامه و بودجه تهیه می شود، موضوعیت دارد.

بنابراین به این نکته توجه کنیم که استفاده از این ردیف ها در سایر قراردادها که ملاک آن فهارس بهای سازمان نمی باشد امکان پذیر نخواهد بود.

به منظور برآورد قیمت واحد برای ردیف های ستاره دار، بایستی از روش تجزیه قیمت بر اساس قیمت های دوره مبنای فهرست بهاء استفاده کرد.

سازمان برنامه و بودجه موظف است در کنار هر فهرست بهای ابلاغی، تجزیه بهای هر ردیف را نیز منتشر کند.

یعنی اعلام نماید هزینه نیروی انسانی، هزینه مصالح، هزینه ماشین آلات و هزینه حمل برای هر ردیف فهرست بهاء چه میزان است.

در کنار این مُجلد، این سازمان موظف می باشد به ارائه نرخ عوامل نیروی انسانی، نرخ عوامل ماشین آلات و ابزار و نرخ عوامل مصالح را نیز مشخص کند.

بطور مثال مشخص کند که نیروی کار در عملیات بنایی بصورت نفر ساعت چه قیمتی دارد؟

یا هزینه سیمان در ابتدای سال مشخص شده چه عددی است؟

و یا هزینه تراک میکسر چه میزان است؟

بنابراین سازمان برنامه و بودجه با انتشار این دو مجلد اخیر به ما می گوید که هزینه هر ردیف از فهرست بهاء بر اساس چه هزینه ریالی و چه راندمان زمانی محاسبه شده است.

ما می دانیم هر کدام از ردیف های فهرست بهاء قابلیت افزایش مقدار بصورت نامحدود را دارد ولی به شرط آنکه جمع ریالی مجموع افزایش یافته ها از سقف 25% تجاوز نکند.

ولی در مورد ردیف های ستاره دار محدودیت دیگری وجود دارد.

در این حالت، مشاوران و دستگاه های اجرایی باید بدانند که مبالغ ناشی از افزایش مقادیر ردیف های ستاره دار در هر رشته فهرست پایه، نباید از 25% جمع مبلغ ردیف های ستاره دار همان رشته در برآورد منضم به پیمان بیشتر شود.

در قسمت بعدی به سراغ ردیف های قیمت جدید و نکات مهمی که باید در مورد آنها بدانیم می رویم.

موضوعات مربوط به ردیف های قیمت جدید را می توان در سه مجلد جستجو کرد؛

اول در ماده 29 شرایط عمومی پیمان،

دوم در پیوست 5 فهارس بهای پایه و

سوم در بخشنامه تعدیل.

بر اسایس بند ج ماده  29 شرایط عممومی پیمان، اگر در چارچوب موضوع پیمان کارهایی به یمانکار ابلاغ شود که برای آنها قیمت و مقدار در فهرست بهاء و مقادر منضم به پیمان پیش بینی نشده است، پیمانکار باید بی درنگ پس از دریافت ابلاغ مهندس مشاور قیمت پیشنهادی خود را برای اجرای کارهای یاد شده همراه با تجزیه قیمت به مهندس مشاور تسلیم نماید.

حال اگر قراردادی داشته باشیم که نرخ آن قرارداد مشمول تعدیل بهاء گردد، آن قیمت محاسبه شده بایستی به زمانی که ملاک نرخ پیمان است برگردد تا در هنگام تنظیم صورت وضعیت تعدیل، همه ردیف ها چه ردیف های پایه، چه غیرپایه، چه قیمت جدید از ملاک یکسانی برای اعمال ضریب تعدیل برخوردار باشد.

در برآورد قیمت جدید و در گام سوم باید به دو نکته حساس توجه داشته باشیم که قیمت جدید بر اساس زمان اجرای کار و هزینه اجرای کار در محل اجرا محاسبه می شود.

پس قاعدتاً تنها ضریب بالاسری به این قیمت جدید تعلق می گیرد.

کلیه ضرایب دراین قیمت دیده شده است.

یعنی پیمانکار هزینه اجرای کار را با توجه به قیمت برآورد شده در سیستان و بلوچستان محاسبه کرده و دیگر حق ندارد ضریب پلاس و ضریب منطقه ای را اعمال کند چون در برآورد قیمت، تمام هزینه ای کار در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

در گام چهارم و در تبصره ذیل ماده 29، شرایط عمومی پیمان اشاره می کند که در برآورد قیمت جدید، پیمانکار و مهندس مشاور بایستی به دستورالعمل های تعیین قیمت جدید با استناد به ردیف های قیمت پایه که از طرف سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، توجه داشته باشند.

البته اولویت همان ج ماده 29 خواهد بود.

این موضوع اشاره به فهرست بهای پایه سازمان برنامه و بودجه دارد که ممکن است در توضیح هر فصل و یا در پیوست انتهایی، توضیحات حائز اهمیتی برای برآورد قیمت جدید آورده شده باشد.

موضوع گفته شده در پیوست 5 فهرست بهاء به صراحت تأکید شده است.

بهرحال بدانیم براساس بند د ماده 19، مجموع ریالی قیمت جدید دارای سقف 10 درصدی نسبت به مبلغ اولیه پیمان است.

در گام دیگر، همانطور که گفتیم، به قیمت جدید تنها ضریب بالاسری تعلق می گید ولی براساس تبصره 1 پیوست 5 فهرست بهاء، چنانچه کار جدید ابلاغی صرفاً خرید تجهیزات باشد، این ضریب بالاسری به 14/1 تقلیل می یابد.

در تبصره 2 پیوست 5 فهرست بهاء، به نکته جذابی در رابطه با تجهیز گارگاه اشاره شده است که اگر برای انجام کار جدید نیاز به تجهیزاتی مازاد بر آنچه در قرارداد ذکر شده است باشد، پیمانکار می تواند آن را مطالبه نماید.

البته برای این موضوع یک محدودیت نیز گذاشته است و آن اینکه مبالغ تجهیزو و برچیدن اضافی نبایستی از 25% مبلغ تجهیز و برچیدن کارگاه مندرج در قرارداد تجاوز کند.

در قسمت انتهایی این پست ویدئویی، به انواع روش های ارائه قیمت جدید در قراردادها می پردازیم.

اولین روش، ساختار فاکتوری یا قیمت مقطوع می باشد.

در این حالت، برای یک کار تخصصی پیمانکار و کارفرما به توافق می رسند که موضوع را به یک شخص ثالث واگذار نمایند و در این حالت، فاکتور صادر شده از آن شخص ثالث قابل پرداخت توسط کارفرما می باشد.

باید توجه داشته باشیم که در این حالت تنها ضریبی به عنوان ضریب هماهنگی به پیمانکار تعلق می گیرد که بهتر است این ضریب در مفاد قرارداد ذکر  شده باشد.

نمونه بارز آن همان خرید تجهیزات است که ضریب مورد تواقفق 14/1 خواهد بود.

حالت دوم، استفاده از فهارس بهای پایه است که ممولاً در بعضی از قراردادها، مشاوران از این حربه ناجوانمردانه استفاده می کنند.

یعنی اگر به کار جدیدی برخورد کردیم که در آن فهرست بهای مورد استناد در قرارداد وجود نداشته باشد، بتوانیم از هر فهرست بهای پایه ای که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده است، استفاده جوییم.

یادمان باشد که کلیه کارها در قرارداد در سه دسته گنجانده می شوند.

یا در فهرست بهای منظم به پیمان وجود دارد؛ یعنی برای آن مقدار تعیین گردیده است یا در فهرست بهای منظم به پیمان وجود ندارد ولی در فهرست بهای پایه ای که فهرست بهای پیمان که از آن نشأت گرفته است وجود دارد که قطعاً در این دو حالت تکلیف روشن است.

یعنی چه شامل اقلام پایه و چه کار جدید قیمت واحد قطعی است.

ولی آیتمی را در نظر بگیریم که نه در فهرست بهای منظم به پیمان و نه در فهرست پایه متناظر آن وجود دارد.

در این حالت، مشاور حق ندارد از فهارس بهای دیگر برای محاسبه قیمت جدید استفاده نماید و بر اساس بند ج ماده 29، تنها باید از روش سوم یا آنالیز بهاء برای توافق و رسیدن به قیمت جدید استفاده کند.

در روس آنالیز بهای قیمت جدید، پیمانکار موظف است برای 4 آیتم قیمت بدهد.

نیروی انسانی، ماشین آلات، مصالح و تجهیزات و حمل.

حال ما به 8 مورد اشاره می کنیم که برای بدست آوردن قیمت های واحد هر کدام از آیتم های گفته شده کارا باشد.

یک؛ در بخش نیروی انسانی می توان از استعلام قیمت نیروی اجرای کار در همان محل پروژه استفاده کرد.

دو؛ برای هزینه ماشین آلات به قراردادهای اجاره ماشین آلات استناد کرد.

سه؛ در بحث مصالح و تجهیزات، اگر فروشنده یا وندور خاصی مورد توافق طرفین است، ملاک أخذ پیش فاکتور از آن فروشنده خواهد بود.

و با به عنوان موضوع چهارم، کارفرما و پیمانکار می توانند بر سر پروسه استعلام گیری از چندین فروشنده را توافق کنند تا به قیمت عادله برسند.

پنج؛ برای تعیین قیمت حمل یا می توانند از آن فروشنده استعلام بگیرند یا از شرکت های باربری و حمل قیمت را جویا شوند.

شش؛ در مورد نیروی انسانی و بعضی از مصالح، ملاک می تواند نرخ های منتشره از سوی مرکز آمار ایران نیز قرارگیرد.

یا در موضوع هفتم؛ نرخ عوامل نیروی انسانی یا مصالح یا ماشین آلات منتشر شده سازمان برنامه و بودجه مورد استناد باشد.

و در گام آخر یعنی هشت؛ می توان آنالیز پیمانکار و قیمت درج شده برای نیروی انسانی، مصالح و ماشین آلات را ملاک عمل قرار داد.

البته یادمان باشد که در قراردادهای عمرانی، این موضوع مؤکداً از طرف سازمان برنامه و بودجه منع شده است و در قراردادهای خصوصی بسته به توافق طرفین و البته درج در قرارداد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

موضوع: انواع قیمت مندرج در قرارداد

داستان کارگاهی

آقای مهندس حسنی، مدیرپروژه کارفرما، با نگاهی خشمگین رو به مهندس کاظمی گفت:

"آقای عزیز خوبه تکلیف تأیید قیمت جدید با مهندس مشاور نیست وگرنه با این وضع عدم تصمیم گیری شما، این پروژه رو هوا باقی می مونه."

جلسه رو سکوت فرا گرفته، چون همه می دونن اگر خشم حسنی به پر و بال کسی بگیره، اون فرد باید قید پروژه رو بزنه و از اون کارگاه خارج بشه. تنها کسی که توی این شرایط قدرت مدیریت اوضاع رو داره، خانم مهندس نصیری، نماینده مدیرطرح، هست. خانمی با دیسیپلین بالا و با تجربه که پیمانکار و مشاور هر دو ازش حساب می برند. نصیری بعد از اینکه عینکش رو روی میز گذاشت، با یک سرفه گلویش رو صاف کرد، که تقریبا نشانه اجازه گرفتن از حسنی هم بود، و بعد و شروع به صحبت کرد.

"آقای مهندس باید اجازه بدید که این مسئله از ریشه حل بشه، متأسفانه تعریف دوستان ما در مهندس مشاور و پیمانکار از قیمت جدید متفاوت هست."

در حالیکه برگه های جلوی رویش رو جابجا می کرد، نگاهی عمیق به کاظمی، سرپرست نظارت و علی نژاد، رئیس کارگاه پیمانکار، انداخت و گفت:

"خلاصه خدمتتون عرض می کنم که ما باید به سه سوال پاسخ بدیم تا این دوستان بتوانند در کمال خوشحالی به مسیرشون ادامه بدهند."

سؤال: "اول، آیا مهندس مشاور می تونه با استناد به فهرست بهای ابنیه منتشر شده سازمان برنامه و هر ردیفی که در آن هست، ولی در فهرست بهای منضم به پیمان نیست، قیمت یک آیتم رو مشخص کنه؟"

سؤال: "دوم، آیا مهندس مشاور برای تعیین قیمت جدید یک آیتم می تونه از سایر فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه استفاده کنه؟ "

سؤال: "سوم، آیا مهندس مشاور می تونه برای تعیین آنالیز قیمت جدید به آنالیز زمان قرارداد که توسط پیمانکار ارائه شده مراجعه کنه؟ یک توضیح در این باره این هست که این آنالیز هم جزئی از اسناد پیمان هست."

لبخند ملیحی روی لب آقای مهندس کاظمی شکل گرفت و داشت پیش خودش از خلاصه بندی کامل خانم مهندس نصیری لذت می برد که یکدفعه مهندس علی نژاد فرمان کلام رو بدست گرفت و گفت:

"من هم اجازه می خوام یک سوال که البته زیر مجموعه سوال اول هست رو اضافه کنم."

سؤال: "آیا اگر آیتمی در فهرست بهای منضم به پیمان نیامده باشه ولی در نقشه ها ذکر شده باشه ،مهندس مشاور می تونه ادعای عدم تعلق قیمت جدید داشته باشه؟"

آقای کاظمی که خودش رو عقب از گردونه میبینه میگه:

"این سوال آخر که واضح هست چونکه …."

ولی تا میخواد جواب بده آقای مهندس حسنی میپره توی کلامش و میگه:

"بله اتفاقاً واضحه، البته اگر هر کدام از ما تعبیر متفاوتی از بند "ج" ماده 29 و پیوست 5 فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه نداشته باشیم."

انواع قیمت های مورد استفاده در فهرست بهای منضم به قرارداد

همانطور که می دانیم سه عنوان برای قیمت های مورد استفاده در یک قرارداد داریم:

اقلام پایه: اقلام عمومی کارهای هر رشته از فهرست‌بها که دارای شرح ردیف و بهای واحد می‌باشد.

اقلام غیر پایه (ردیف‌های ستاره‌دار): اقلامی‌که یا شرح ردیف و یا بهای واحد در فهرست‌بها برای آن موجود نیست.

اقلام با قیمت جدید: اقلام یا عملیاتی که در طول اجرای پروژه نیاز به اضافه کردن آن‌ها به فهرست‌بهای منضم پیمان وجود دارد و در فهرست‌بهای منضم به قرارداد موجود نمی‌باشد یا دارای شرح ردیف یا بهای واحد در این فهرست‌بها نیست.

دو نوع تعریف متفاوت و مورد استفاده در ساختارهای قراردادی وجود دارد که بایستی به آنها توجه ویژه کرد:

فهرست بهای پایه یا همان فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه: مجموعه ای که بصورت سالانه از طرف سازمان برنامه و بودجه منتشر می شود و اعلام میدارد که بر اساس قیمت های سه ماه چهارم سال پیش، هرردیف مندرج در این فهرست بها دارای چه قیمت واحدی است.

فهرست بهای منضم به پیمان: فهرستی از عملیات اجرایی به همراه حجم و بهای واحد (قیمت پایه) که ممکن است از فهرست بهای پایه نشأت گرفته باشد و یا بر اساس آنالیزی خاص از طرف مشاور و یا کارفرما به عنوان برآورد اولیه لحاظ شده باشد.

حال به پاسخ سؤالات طرح شده در روز گذشته می پردازیم:

1- آیا مهندس مشاور می تواند با استناد به فهرست بهای ابنیه منتشر شده سازمان برنامه و هر ردیفی که در آن هست ولی در فهرست بهای منضم به پیمان نیست، قیمت یک آیتم را مشخص کند؟

خیر، زیرا بر اساس بند ج ماده 29 شرایط عمومی پیمان، "اگر در چارچوب موضوع پيمان، كارهايي به پيمانكار ابلاغ شود كه براي آن‌ها قيمت و مقدار در فهرست‌بها و مقادير منضم به پيمان پيش‌بيني نشده است، پيمانكار بايد بي‌درنگ پس از دريافت ابلاغ مهندس مشاور، قيمت پيشنهادي خود را براي اجراي كار‌هاي ياد‌شده، همراه با تجزيه قيمت، به مهندس مشاور تسليم نمايد. قيمتي كه با توافق پيمانكار و مهندس مشاور تعيين مي‌شود و به تصويب كارفرما برسد، ملاك پرداخت است. "

2- آیا مهندس مشاور برای تعیین قیمت جدید یک آیتم می تواند از سایر فهارس بهای سازمان برنامه و بودجه استفاده کند؟

حتی با درج این جمله در قرارداد نیز مهندس مشاور قادر نیست که از فهارس بهای دیگر و بدون آنالیز مورد توافق شده با پیمانکار در برآورد قیمت جدید استفاده کند. استفاده از این حربه غلط از مصادیق جهل به عوضین در قرارداد می باشد که بر اساس ماده 233 قانون مدنی، حتی باعث ابطال قرارداد هم می شود. (جهل به عوضین یعنی یک پیمانکار نمی داند در قابل تعهدی که می دهد چه عددی دریافت می کند.)

3- آیا مهندس مشاور می تواند برای تعیین آنالیز قیمت جدید، به آنالیز زمان قرارداد که توسط پیمانکار ارائه شده مراجعه کند؟

به هیچ عنوان در قراردادهای عمرانی این موضوع امکان پذیر نیست و در بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه این موضوع منع شده است ولی در قراردادهای دیگر بستگی به توافق طرفین دارد.

 

موضوع: قواعد نگارش قراردادی

نکته 1: چرا باید در موافقتنامه، زمان مشخص کرد؟

دلیل آن به ماده 226 قانون مدنی بر می گردد: "در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یکی از متعاملین، طرف دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت نماید مگر اینکه برای ایفای تعهد مدت‌ معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده، طرف وقتی می‌تواند ادعای خسارت نماید که اختیار موقع‌ انجام با او بوده و ثابت نماید که انجام تعهد را مطالبه کرده است."

نکته 2: یادمان باشد غیر از مشخص کردن مدت پیمان در موافقتنامه، نحوه و امکان تغییر را نیز بایستی مشخص کنیم. بطور مثال؛ در بند "ب" ماده 4 نشریه 4311 این گونه نوشته شده است:

"مدت پیمان………… ماه است. این مدت، تابع تغییرات موضوع ماده 30 شرایط عمومی پیمان است."

نکته 3: در موافقتنامه ها تاریخی به نام تاریخ تنفیذ یا نافذ شدن قرارداد هم ذکر می شود. یعنی زمانی که قرارداد نفوذ می یابد و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر لازم الاجرا می شود. یعنی می توان گفت که تا زمان جاری شدن شرط نفوذ، قرارداد معلق خواهد بود.

پیمانکار عزیز در زمان امضای قرارداد به یک جمله بسیار باید توجه داشته باشی و آن شرط نفوذ قرارداد است.

برادر، حواست باشه قبل از نفوذ، به هیچ عنوان هیچ کدام از تعهداتت را شروع نکنی که ممکنه طرف مقابل زیر تعهداتش بزنه. "از ما گفتن بود!"

مثلا بر اساس بند "الف" ماده 4 موافقتنامه نشریه 4311: "این پیمان از تاریخ مبادله آن (ابلاغ از سوی کارفرما) نافذ است."

نکته 4: در موافقتنامه تاریخ دیگری به نام شروع کار هست. این تاریخ به منظور کنترل زمانی انجام تعهدات طرفین می باشد و کلیه تأخیرات زمانی بر اساس این زمان سنجیده می شود.

مثلا بر اساس بند "ج" ماده 4 موافقتنامه نشریه 4311: "تاریخ شروع کار، تاریخ نخستین صورت‌جلسه تحویل کارگاه است که پس از مبادله پیمان تنظیم می‌شود."

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 57 – انواع قیمت های مورد استفاده در فهرست بهای منضم به قرارداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.