0
0

35 – بازرسی و کنترل کیفی کارها (بخش دوم)

1338 بازدید

بازرسی و کنترل کیفی کارها ( بخش دوم ) :

در قسمت اول این ویدئوی آموزشی در مورد ساختار کنترل کیفی و بازرسین فنی و آزمایشات حین انجام تعهدات قراردادی صحبت کردیم.

در ادامه بحث به نکات حائز اهمیتی در پروسه کنترل کیفی اشاره می کنیم که بایستی مورد توجه پیمانکاران و کارفرمایان قرار گیرد: 

موضوع: بازرسی و کنترل کیفی کارها در قراردادهای EPC

سوالاتی که در این آموزش به آنها پاسخ می دهیم:

پرسش شماره1: هزینه آزمایشات انجام شده در حین انجام تعهدات قراردادی بر عهده کدام از طرفین پیمان می باشد؟

پرسش شماره2: اگر کارفرما دستور به انجام آزمایشاتی اضافه و یا تکرار آزمایشات بدهد، هزینه آن بر عهده کدام طرف پیمان است؟

پرسش شماره3: آیا کلیه آزمایشات حین انجام تعهدات بایستی در حضور نماینده مشاور کارفرما صورت پذیرد؟

پرسش شماره4: نحوه اطلاع رسانی پیمانکار به نمایندگان مشاور کارفرما برای انجام آزمایشات حین انجام تعهدات چگونه می باشد؟

پرسش شماره5: پروسه رفع نقص در صورت عدم انطباق نتایج آزمایشات و یا بازرسی های صورت گرفته با استانداردهای مندرج در قرارداد چگونه می باشد؟

پرسش شماره6: آیا مشاور کارفرما می تواند به دلیل تکرار نقص در عملیات اجرایی، دستور به توقف این عملیات را در قسمت مورد نظر بدهد؟

پرسش شماره7: آیا پیمانکار موظف به أخذ مجوز برای عملیات مدفون از مشاور کارفرما و تنظیم صورتجلسه قبل از اجرای فعالیت های بعدی می باشد؟

پرسش شماره8: آیا پیمانکار می تواند بدون اخذ مجوز از مشاور کارفرما اقدام به بارگیری و ارسال قطعات و مصالح مورد تعهد در قرارداد نماید؟

پرسش شماره9: در صورت ابهام در تفسیر نتایج آزمایشگاهی و انطباق آن با استانداردهای مندرج در قرارداد و اختلاف بین طرفین پیمان، چه مرجعی صلاحیت رسیدگی خواهد داشت؟

بازرسی و کنترل کیفی کارها (بخش دوم)
  1. پیمانکار موظف به انجام آزمایشات و بازرسی های لازم کارها در محل تولید و ساخت مصالح و تجهیزات و یا در محل اجرای کارهای ساختمان و نصب به هزینه خود میباشد. البته این موضوع در مورد آزمایشات اضافی که به دستور کارفرما انجام می پذیرد صادق نخواهد بود و در این حالت هزینه آن با کارفرما میباشد البته در صورتیکه قصور و یا نقص از جانب پیمانکار نباشد.
  1. نماینده مشاور کارفرما، میتواند در تمام مراحل آزمایشات و بازرسی های فنی کارها، حضور یابد.پیمانکارموظف به تأمین امکانات و تسهیلات و انجام هماهنگی های لازم در محل تولید و ساخت مصالح و تجهیزات و یا در محل اجرای عملیات ساختمان و نصب، برای نماینده مشاور کارفرما است.
  1. پیمانکار موظف است حداقل دوهفته قبل از انجام آزمایشهای مربوط هر بخشی از کارها، برنامه زمانی آن را به منظور هماهنگی های لازم، به نماینده مشاور کارفرما تسلیم کند.در صورت موافقت مشاور کارفرما آزمایشات بدون حضور نماینده وی یا عدم حضور نماینده او در زمان تعیین شده بدون اطلاع قبلی ، پیمانکار آزمایشات را انجام داده و گزارشهای مربوط را به مشاور کارفرما تسلیم کند.
  1. هرگاه بر طبق آزمایش ها و بازرسی ها و یا با اعلام مشاور کارفرما، قسمتی از کار ناقص یا معیوب باشد، پیمانکار موظف به رفع نقص و اصلاح کار و انجام آزمایشات و بازرسی های لازم در مورد کارهای اصلاح شده به هزینه خود است.در صورتی که پیمانکارظرف مدت متعارفی پس از اعلام مشاور کارفرما، نسبت به رفع نقص اقدام نکند، کارفرما میتواند با اخطار قبلی به پیمانکار، نسبت به انجام اصلاحات و رفع نقایص، اقدام کرده و هزینه های مربوط را با احتساب هزینه بالاسری به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید.
  1. هرگاه در نتیجه آزمایش ها و بازرسی ها، اشکالات و نواقص مکرر در بخش هایی از کار مشاهده شود، که به نظر مشاور کارفرما ناشی از عدم به کارگیری نیروی انسانی ماهر یا مصالح و تجهیزات نامرغوب یا روش نامناسب یا عدم بکارگیری تجهیزات ساختمانی مناسب برای کار باشد،مشاور میتواند دستور توقف اجرای آن بخش از کار را تا رفع اشکال ها از سوی پیمانکارصادر کند. این موضوع هیچ حقی را برای پیمانکاربه منظور ادعای هزینه اضافی یا افزایش مدت پیمان ایجاد نمیکند.
  1. پیمانکار موظف است، برای مواردی از کارها که نیاز به آزمایش و بازرسی و یا تأیید قبل از پوشیده شدن و یا مدفون شدن دارند، اجازه مشاور کارفرما را برای پوشاندن کار دریافت نماید این مستند را به اصطلاح صورتجلسه عملیات مدفون می نامیم عملیات مدفون به عملیاتی اطلاق می گردد  که بعدأ از لحاظ کیفی و فنی قابل رویت و کنترل نمیباشد.
  1. پروسه تایید بارگیری و حمل مصالح و تجهیزات دارای سه قسمت اصلی می باشد:
  • بررسی مدارک بازرسی ساخت و کنترل نهایی که با تنظیم سندی با نام Release Note رسمیت می یابد .این مدرک ،در واقع فرمت یا شناسنامه قطعه که توسط پیمانکار تهیه و توسط نماینده مشاور تأیید و نشان میدهد کلیه آزمایش های لازم در( QC Plan) روی آیتم انجام شده و تأیید میباشد.
  • صدور مجوز حملPacking List که در واقع مجوز خروج تجهیزات ساخته شده برای حمل از کارخانه به پروژه می باشد و  توسط بازرس فنی یا مشاور کارفرما صادر می گردد.
  • بارگیری و حمل کالا به پروژه
  1. در موارد ابهام در تفسیر و یا نتیجه گیری از آزمایش ها و بازرسی های فنی به عمل آمده، پیمانکار و مشاور کارفرما، پس از کسب نظر مرجع فنی تعیین شده در شرایط خصوصی، ابهامات را رفع و کارها را بر آن اساس دنبال می کنند.
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 35 – بازرسی و کنترل کیفی کارها (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.