0
0

15 – آیا پیمانکار می تواند بابت تسریع در عملیات اجرایی ادعایی در مقابل کارفرما داشته باشد؟

1634 بازدید

آیا پیمانکار می تواند بابت تسریع در عملیات اجرایی ادعایی در مقابل کارفرما داشته باشد؟

در مواردی پیمانکار با پروژه های پراهمیت روبرو است که زمان راه اندازی آن چه برای کارفرمای دولتی و چه کارفرمای خصوصی حائز اهمیت است.

بقدری که ممکن است در طول پروژه و بواسطه تغییرات در سیاست راه اندازی، کارفرما از پیمانکار بخواهد تعهدات اجرایی خود را در زمانی زودتر از آن چیزی که توافق شده است انجام دهد.

خوب به تبع، پیمانکار نگران دریافت هزینه هایی است که بواسطه تسریع پروژه، متحمل خواهد شد و البته این موضوع خودش را در انتهای قرارداد نشان خواهد داد.

برای بررسی مسائل مرتبط با این موضوع از قانون برنامه و بودجه، قانون محاسبات عمومی کشور و قانون مجازات اسلامی استفاده می کنیم و این موارد را با نشریه 4311 انطباق خواهیم داد.

و درنهایت با دو ریسک مرتبط دست و پنجه نرم می کنیم که دسته اول گریبان کارفرما را می گیرد و دسته دوم پیمانکار را با دردسر روبرو خواهد کرد.

موضوع: عملیات اجرایی پیمان در شب

داستان کارگاهي

آقای علی نژاد مقداری روی صندلی دفترش جابجا میشه و نگاه عمیقی روی برنامه زمان بندی پروژه ای که به عنوان رئیس کارگاه مسئولش هست، می اندازه. با غرور خاصی سرش رو بالا میاره و آروم میگه:

"والا این شرکت باید به وجود من بنازه! آخه کجای ایران با این همه مشکل میشه یک پروژه پیدا کرد که مثل ساعت دقیقاً روی برنامه زمان بندی پیش بره." متأسفانه کسی توی دفتر نبود که یک قُپی اساسی در کنه.

ولی همیشه یک اتفاق جذاب در راهه!

در اتاق رئیس کارگاه زده میشه و مسئول حراست که قیافه ش به همه چی می خوره جز حراست وارد دفتر میشه.

باصدای بَمش که کمی هم میخواد ادای دوبلورها رو در بیاره میگه: "جناب رئیس الان آقای حسنی، مدیرپروژه کارفرما وارد محوطه شدند و به بنده امر فرمودند که شما رو برای صحبتی به دفترشون دعوت کنم."

آقای علی نژاد میگه: "بسه بسه نمی خواد ادای عصا قورت داده ها رو در بیاری."

بقیه حرفش رو تو دلش میگه: "خیلی هم خوب. الان میرم فخری به این آقا می فروشم… ببینم دیگه واسه ایراد گیری چی تو چنته داره."

آقای علی نژاد چاییش رو لاجرعه سر میکشه و صدایی صاف می کنه و آماده صحبت با مدیر کارفرما میشه. ولی تا میاد زبان باز کنه، آقای حسنی عینکش رو از چشمانش بر میداره و برخلاف همیشه با چهره آروم و مهربون میگه:

"معرکه ای آقا! خیلی از تیمت راضی هستم. برای همین هم یک خبر خوب برات دارم. الان دفتر جناب وزیر بودم، ایشون فرمودند که این پروژه رو سه ماه زودتر می خوان. باید پروژه رو 22 بهمن افتتاح کنیم… پسرم برو یک برنامه جالب بنویس و شیفت کاری تیم اجرایی رو اضافه کن."

آقای علی نژاد که میخواد بگه حواسم به همه چی هست میگه: "جناب رئیس، پروژه عمرانی هست و من شدیدا نگران پرداخت مازاد بر قرارداد در سازمان دولتی هستم و نمی تونم جوابگوی شرکت خودم باشم."

آقای حسنی که بابت این مخالفت صریح بهش برخورده بلند داد می زنه: "این اراجیف چیه آقا میگی؟! درصورت انجام موضوع سر موقع غیر از پرداخت هزینه شب کاری، پاداش تسریع هم برات در نظر می گیرم و همین امروزم هم بهت ابلاغ می کنم. اما اگر انجام نشه، یک جریمه حسابی برای تو و مجموعه ت در نظر می گیرم و صورت وضعیتت رو هم بلوکه می کنم."

سؤال: به نظر شما، با فرض پروژه دولتی با بودجه عمرانی، کدامیک از چماق ها و یا هویج های آقای حسنی بستر قانونی دارد؟

جواب: هزينه شيفت شب

 

آیا پیمانکار می تواند بابت تسریع در عملیات اجرایی ادعایی در مقابل کارفرما داشته باشد؟

 

موضوع: عملیات اجرایی پیمان در شب

سؤال: اگر در پروژه دولتی مبتنی بر بودجه بدون تقصیر پیمانکار، کارفرما عملیات کار در شب را ابلاغ کند، تکلیف چیست؟

جواب: تصمیم کارفرما کافیست و نیاز به اخذ استعلام از مقام بالاتر نیست.

مبتنی بر بند "د" ماده 25 : اگر به تشخيص مهندس مشاور و تأیید كارفرما، براي جبران تأخيرهايي كه ناشي از قصور پيمانكار نيست، كار در شب نيز انجام شود، اضافه هزينه‌هاي مربوط به کار در شب، با تأیید مهندس مشاور و تصويب كارفرما، پرداخت مي‌ شود.

سؤال: اگر در شرایط خصوصی پیمان یک قرارداد دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی، هیچ نشانی از هزینه تسریع و پاداش مربوطه نباشد، تکلیف چیست؟ 

جواب: کارفرما بایستی هزینه مترتبه را از سازمان برنامه و بودجه کسب تکلیف کند و سپس دست به ابلاغ بزند.

در صورت نیاز به کاهش زمان عملیات اجرایی و تسریع عملیات، بر اساس پرسش 012050 از مجموعه منتشر شده سازمان برنامه و بودجه، استعلام کارفرما از سازمان برنامه بودجه با موضوع تجدید نظر نرخ پیمان لازم می باشد.

سؤال: حال اگر کارفرما بدون استعلام از سازمان برنامه و بودجه دستور به تسریع عملیات بدهد، پیمانکار باید چه اقدامی کند؟

جواب: با صدور دستور کار و تنظیم صورتجلسه هزینه های مازاد و عهده دار شدن کارفرما، پیمانکار مسئولیتی نخواهد داشت.

پیمانکار در قبال صدور دستور کارفرما و طرف امضاء کننده قرارداد، هیچ مسئولیتی در مورد اخذ استعلام بابت اخذ مجوز نخواهد داشت.

سؤال: مهندس مشاور به چه دلیلی می تواند پیمانکار را ملزم به افزایش شیفت کاری بدون پرداخت هزینه کند؟

جواب: تشخیص به اینکه پیشرفت کار به گونه ای نباشد که تمام عملیات در موعد تمام شود.

مبتنی بر بند "ج" ماده 25: "هرگاه مهندس مشاور تشخيص دهد كه پيشرفت كار پيمانكار به نحوي نيست كه همه عمليات در مدت پيمان پايان يابد، مي‌تواند پس از موافقت كارفرما، به پيمانكار دستور دهد كه قسمتي از كار را در شب اجرا كند.

در اين حالت، پيمانكار مكلف به اجراي اين دستور است و حق ادعا و يا مطالبه هيچ گونه خسارت و اضافه بهاء را ندارد."متأسفانه

اجازه بدید عبوری گزارا بر قوانین بالادستی یا قوانین محیطی داشته باشیم قوانین که عدم توجه به آن می تواند عواقب خطرناکی برای کارفرمایان در قراردادهای دولتی با بودجه عمرانی به همراه داشته باشد.

اصولا هیچ شخصی چه حقوقی چه حقیقی نمی تواند خارج از بودجه سالانه ، ذمه ای را برای دولت ایجاد کند این موضوع در مورد کارمندان دولت حایز اهمیت است زیرا ممکن است دستورات و تعهدات این افراد به اشخاص حقیقی و یا حقوقی باعث ایجاد ذمه ای بر دوش دولت شود که این موضوع را در بودجه سالیانه خود لحاظ نکرده و از مجلس شورا تایید نگرفته باشد.

این مورد گفته شده در ماده 28 قانون برنامه و بودجه تصریح شده  و اعلام گردیده در صورت عدم رعایت ، فرد مخاطی مستوجب ماده 93 قانون محاسبات عمومی کشور خواهد شد و دراین ماده نیز به صراحت ذکر گردیده که دست زدن به چنین عملی مصداق واضح تصرف غیر قانونی در وجه و اموال دولتی خواهد بود .

خوب با وقوع این مسیله یک جرم کیفری رخ می دهد که فرد مجرم  بر اساس ماده 598 قانون مجازات اسلامی ، محکوم به جبران خسارات وارده و پرداخت اجرت‌المثل و شلاق تا (۷۴) ضربه می گردد.

خوب دور از منطق هم نیست افرادی که کلید بیت المال را در اختیار دارند باید دارای آگاهی بیشتری نسبت به جرایم محتمله حتی با نیات مثبت باشند مبادا که مصداق آش نخورده و دهن سوخته پیش نیاید.

 

 کارفرما به دو دلیل ممکن است دستور به تسریع عملیات پیش رو را برای پیمانکار صادر کند در حالت اول فعالیت ها به دلیلی خارج قصور پیمانکار با تاخیر روبرو شده ولی کارفرما اصرار به اتمام پروژه در همان زمان مشخص شده دارد خوب اولین طرفندی که در نشریه 4311 برای حل این مسیله دیده شده دستور به افزایش زمانی شیفت کاری و یا تعداد شیفت کاری است یا به اصلاح کار در شب که در بند د ماده 25 این موضوع ثبت شده و قاعداتا پیمانکار نگران پرداختی بابت این موضوع نخواهد بود البته توصیه می شود تمامی هزینه های متصوره و نحوه محاسبه با کارفرما صورتجلسه شود و باید از طرف بالاترین مقام اجرایی به پیمانکار ابلاغ گردد.

در حالت دوم و به هزار و یک دلیل کارفرما اصرار به تحویل زودتر از موعد پروژه و راه اندازی و بهره برداری آن می باشد در مورد قراردادهای خصوصی با توجه به آزادی اراده مبتنی بر ماده 10 قانون مدنی برای طرفین هیچ محدودیتی وجود ندارد.

ولی در قراردادهای دولتی با بودجه عمرانی اگر در شرایط خصوصی پیمان و در بند الف ماده 50 مسیله به صراحت ذکر شده باشد و نحوه پاداش تسریع در آن قید شده باشد که فبها المراد ولی اگر ذکری از هزینه تسریع دیده نشود تنها گزینه پیشرو اخذ استعلام از سازمان برنامه بودجه می باشد .

این موضوع در پرسش شماره 012050 از مجموعه پرسش و پاسخ‌های منتشره از طرف سازمان برنامه و بودجه بررسی شده است و باعنوان  تجدید نظر در نرخ پیمان و مبتنی بر بند "ج" لایحه قانونی راجع به اصلاح تبصره 80 قانون بودجه ، بایستی توسط شورای عالی فنی بررسی و اعلام نظر گردد.

درغیر این صورت و بدون لحاظ ترتیب مذکور کارفرما نباید اقدام به صدور این دستور نمایدزیرا عقوبت ماده 598 قانون مجازات اسلامی در انتظار او خواهد بود.

 

پس در کلامی ساده و در پاسخ به سوال مطروحه، هزینه تسریع در قراردادهای خصوصی با تنطیم صورتجلسه بین طرفین قرارداد، قابل وصول است ولی در قراردادهای دولتی با بودجه عمرانی اگر در متن شرایط خصوصی پیمان درجی نداشته باشیم بایستی از سازمان برنامه و بودجه برای کسب تکلیف استعلام شود.

 

از پنجره ریسک هم موضوع را برسی کنیم در مورد قراردادهای دولتی و با بودجه عمرانی در صورت عدم رعات مسایل گفته شده هر دوطرف دچار ریسک های متفاوتی خواهند بود:

از طرفی بدنه کارفرما بایستی نگران شمول ماده 598 قانون مجازات اسلامی باشد و از طرف دیگر پیمانکار هم درگیر دریافت مطالبات بابت هزینه تسریع بواسطه عدم درج در بودجه تخصیصی خواهد شد و شاید در مواردی مجبور رجوع به دادگاه نیز شود تا این مطالبه را از محل دیون بلامحل و با حکم قاضی دریافت کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 15 – آیا پیمانکار می تواند بابت تسریع در عملیات اجرایی ادعایی در مقابل کارفرما داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.