0
0

12 – تشریح انواع بیمه نامه و تعهدات طرفین پیمان در قرارداد EPC (بخش اول)

1326 بازدید

تشریح انواع بیمه نامه و تعهدات طرفین پیمان در قرارداد EPC (بخش اول)

در حالت کلی و در زمان عقد قرارداد بایستی پیمانکار مطالعه دقیقی بر تعهدات خود در زمینه بیمه های قراردادی داشته باشد.

این تعهد را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • کارهای اداری به جهت تنظیم بیمه نامه و کلیه هزینه های مترتبه بر عهده پیمانکار گذاشته شده است. باید بدانیم در بند 1 ماده 15 به صراحت اعلام شده است که تامین کلیه پوشش های بیمه ای بر عهده پیمانکار است در ضمن با توجه بند 3 ماده 15، هزینه تهیه و حفظ بیمه نامه ها از جمله حق بیمه و فرانشیز بر عهده پیمانکار است مگر آنکه در شرایط خصوصی و پیوست 6پیمان طور دیگری درج شده باشد.
  • پیگیری های اداری جهت عقد قرارداد بیمه با پیمانکار بوده ولی کلیه هزینه های مربوطه را کارفرما تقبل می نماید. این موضوع بایستی در پیوست شماره 13 با عنوان تعهدات کارفرما و پیوست شماره 6 ذکر گردد.
  • کلیه مراحل عقد و تنظیم قرارداد بیمه و هزینه های ناشی از آن بر عهده کارفرما بوده و پیمانکار هیچ مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. بر اساس ماده 17 و 44 شرایط عمومی پیمان، کارفرما بیمه نامه های در تعهد خود را ، در موعد مقرر طبق برنامه زمانی تفصیلی و پیوست 13 تهیه می کند.

در پیوست شماره 6 قراردادهای همسان 5490 ، کارفرما موظف است وظیفه تهیه بیمه نامه های مختلف و هزینه های ناشی از آن و تعهدات طرفین را با صراحت ذکر کند.

در رابطه با موضوع بیمه نامه ها، پیمانکار بایستی به دو مورد ذیل، مواکدا دقت نماید:

  • مبتنی بر بند 1 ماده 15،پیمانکار وظیفه دارد که بیمه نامه ها را در مدت اعتبار آنها حفظ و و بسته به نیاز در زمان لازم، تمدید آن ها را انجام دهد.
  • بر اساس ماده 35 نیز تاکید شده است که پیمانکار موظف است تمام بیمه نامه های در تعهد خود را از شرکت های بیمه مورد تایید کارفرما اخذ نموده و قبل از شروع هر قسمت از کار، بیمه نامه های مربوطه را تسلیم کارفرما نماید.

حال برسیم به انواع بیمه نامه مورد نیاز در پروژه،

  1. بیمه نامه حمل مصالح و تجهیزات پروژه: این بیمه نامه، مصالح و تجهیزات پروژه را از محل های تولید یا فروش تا انبار های کارگاه پوشش می دهد.
  2. بیمه نامه تمام خطر نصب: این بیمه نامه برای پوشش هر نوع خسارت به مصالح و تجهیزات در انبارهای کارگاه و یا محل های ساختمان و عملیات ساختمانی اجراشده برای دوران عملیات ساخت و نصب تا تاریخ تحویل موقت مورد استفاده قرار می گیرد. این بیمه برای پوشش تمامی خطرهای پیشروی پروژه و آنچیزی که تحت تملک کارفرما است و به صورت امانت در اختیار پیمانکار می باشد و ممکنه تحت شرایط بحرانی و فورس ماژور و حوادث طبیعی و خارج از تاثیر نیروی انسانی آسیب ببیند منعقد می شود.
  3. بیمه مسئولیت مدنی: این بیمه نامه برای پوشش هر نوع خسارت منجر به آسیب دیدگی و یا مرگ کارکنان پیمانکار و کارفرما و کارکنان پیمانکار دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن این بیمه نامه صدمات جانی اشخاص ثالث را نیز پوشش می دهد. به خاطر داشته باشیم که صدمات وارده به اشخاص ثالث به دو دسته تقسیم می شود:1-صدمات جانی 2-صدمات مالی که بایستی در این بیمه نامه لحاظ گردد.
  4. بیمه ماشین آلات ساختمانی و تجهیز کارگاه: این بیمه نامه شامل پوشش ماشین آلات و سایر تسهیلات و تأسیسات مورد نیاز برای اجرای کارهای موضوع پیمان و نصب و همچنین بیمه وسایل نقلیه متعلق به پیمانکار و پیمانکار دست دوم وی مربوط به کارهای موضوع پیمان خواهد بود.

نکته: اصولا اخذ بیمه نامه از مسئولیت ها و تعهدات پیمانکار در حفاظت از مصالح و تجهیزات و کارها نمی کاهد.

و به خاطر داشته باشیم که پوشش بیمه ای زمانی قابل استفاده است که آسیب به مصالح و تجهیزات بواسطه قصور پیمانکار نباشد.

تشریح انواع بیمه نامه و تعهدات طرفین پیمان در قرارداد EPC (بخش اول)

 قصور پیمانکار در عدم تامین و یا تمدید بیمه های متعهد شده :

قصور پیمانکار در تهیه و یا تمدید بیمه نامه های در تعهد او در دو مرحله قابل بررسی است:

مرحله قبل از وقوع حادثه: در صورت آگاهی به نیاز تمدید و یا تهیه بیمه نامه، کارفرما به شخصه اقدامات لازم را انجام می دهد

  • اگر هزینه بیمه بر عهده پیمانکار باشد در این صورت کلیه هزینه های پرداختی بابت عقد قرارداد و انجام مراحل اداری که اصطلاحا به آن هزینه بالاسری گویند به حساب بدهکاری پیمانکار منظور می شود.
  • اگر هزینه بیمه بر عهده پیمانکار نباشد، تنها هزینه بالاسری که شامل هزینه پی گیری های اداری است به حساب پیمانکار ثبت می گردد.

مرحله بعد از وقوع حادثه: هرگاه بعلت قصور پیمانکار ، کار خسارت دیده تحت پوشش بیمه های یادشده قرار نگرفته باشد یا بیمه عملیات در زمان مناسب تمدید نشده باشد ، پیمانکار موظف به جبران خسارت وارده تا میزان تعیین شده در قرارداد است. یادآوری می نماییم که مسئولیت مالی پیمانکار در قرارداد همسان 5490 دارای سقف مشخص است که مبلغ آن در موافقت نامه و ماده 74 تعیین شده است و کارفرما نمی تواند بیش از این مبلغ از پیمانکار طلب خسارت کند. بنابراین اگر پیمانکار در تامین و یا تمدید بیمه نامه قصور کند و پروژه از بابت آن آسیب ببیند کارفرما کلیه خسارت های وارده را می تواند تا سقف تعیین شده از پیمانکار دریافت کند.

حال سوالاتی را مطرح می کنیم که در پست ویدئویی بطور مفصل به آن ها خواهیم پرداخت:

1- آیا پیمانکار می تواند از هر شرکت تأمین کننده بیمه اقدام به أخذ قرارداد بیمه متعهد شده در قرارداد کند؟

2- تقسیم بندی بیمه های مندرج در قرارداد همسان 5490، چگونه است؟

3- بیمه تمام خطر در ساختار قراردادهای احداث چه مواردی را پوشش می دهد؟

4- بیمه مسئولیت مدنی در ساختار قراردادهای احداث چه مواردی را پوشش می دهد؟

5- بیمه ماشین آلات ساختمانی و تجهیز کارگاه در ساختار قراردادهای احداث چه مواردی را پوشش می دهد؟

6- بیمه حمل مصالح و تجهیزات در ساختار قراردادهای احداث چه مواردی را پوشش می دهد؟

7- در صورت استنکاف پیمانکار از تمدید و یا عقد قرارداد بیمه در تعهد، کارفرما چه اقدامی انجام می دهد؟

8- در صورت وقوع حادثه و عدم تمدید و یا انعقاد بیمه مناسب، هزینه های خسارت بر عهده کدام طرف پیمان است؟

 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 12 – تشریح انواع بیمه نامه و تعهدات طرفین پیمان در قرارداد EPC (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.