0
0

11 – تشریح ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار و حسن تعهدات در قرارداد EPC

1483 بازدید

تشریح ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار و حسن تعهدات در قرارداد EPC

در ماده 12 شرایط عمومی پیمان نشریه 5490 ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار را مورد بررسی قرارداده است که بایستی این مورد توجه قرارداد:

  1. حسن انجام کار در واقع ضمانت کیفی کارها و تعهدات انجام شده پیمانکار است یعنی اگر به هر دلیلی کار با کیفیت مورد نظر در اسناد مناقصه انجام نشد، پیمانکار ملزم به اصلاح این امور می باشد و گرنه کارفرما اقدام به اصلاح معایب کرده و هزینه آن را به ترتیبی که در قرارداد ذکر شده به حساب پیمانکار درج می کند و از حسن انجام کار او کسر می نماید. بر اساس آیین نامه تضمین معاملات دولتی، میزان این کسر برابر 10% از مبلغ هر صورت وضعیت پیمانکار خواهد بود.
  2. در مورد کسور حسن انجام کار و ضمانت نامه مربوطه در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی و قراردادهای غیرعمرانی ، سه تفاوت عمده را می توان مطرح کرد.
    1. در قراردادهای دولتی، کارفرما موظف است طبق آئین نامه تضمین معاملات دولتی این مبالغ را در حسابی جداگانه ذخیره نماید و به دلیل اینکه این وجه نقش ودیعه را دارد ، حق هیچ گونه تصرف و استفاده از این مال وجود ندارد در غیر اینصورت این عمل را تصرف اموال عمومی می نامند. ولی در قراردادهای خصوصی کارفرما می تواند این مبلغ را کسر کرده و از آن به نحوی که می خواهد استفاده کند ولیکن در زمان مندرج در قرارداد باید آن را به پیمانکار عودت دهد.
    2. در قراردادهای عمرانی عدد 10% برای کسر حسن انجام کار ثابت و قطعی است ولی در سایر قراردادها قابل توافق در متن پیمان بین طرفین خواهد بود.

در قراردادهای غیرعمرانی الزامی به پذیرش ضمانت نامه کسور حسن انجام کار و پرداخت مبلغ حسن انجام کار در وجه پیمانکار نمی باشد ولیکن در قراردادهای عمرانی این موضوع الزام آور است.

  1. فرمت ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار در پیوست شماره 7 قرار گرفته است و پیمانکار بایستی ضمانت نامه بر اساس این فرمت تکمیل و پس از اخذ تاییدیه از بانک مورد تایید کارفرما به او تسلیم نماید.
  2. 50 درصد ضمانت نامه های تسلیم شده برای استرداد کسور حسن انجام کار پس از تحویل موقت و رسیدگی به صورت وضعیت قطعی و  50 درصد دیگر این ضمانت نامه ها یا مبالغ حسن انجام کار  بعد از تحویل قطعی به پیمانکار بازگردانده می شود.

ضمانت نامه انجام تعهدات:

این نوع ضمانت نامه در ماده 13 شرایط عمومی پیمان نشریه 5490 بررسی شده است .

در این قسمت موارد حائز اهمیت ضمانت نامه انجام تعهدات را مرور می کنیم:

  1. این ضمانت نامه به منظور تضمین انجام کلیه تعهدات مندرج در قرارداد می باشد. در صورتیکه این تعهدات توسط پیمانکار انجام نشود توسط کارفرما عملیات مورد تعهد اجرا گردیده و هزینه آن به صورتی که در قرارداد ذکر شده به حساب بدهکاری پیمانکار منظور می گردد و از محل این تضامین کسر می شود. به خاطر داشته باشیم تنها در مواردی هزینه های انجام کار توسط کارفرما قابل ثبت به حساب پیمانکار است که با صراحت در قرارداد ذکر شده است.
  2. پس از امضاء قرارداد به منظور تضمین انجام تعهدات، پیمانکار ضمانت نامه ای به مبلغ مشخص شده در شرایط خصوصی پیمان که نباید کمتر از 5 درصد باشد از بانک ها یا مؤسسات مورد تأیید کارفرما تهیه و تسلیم وی میکند. به خاطر داشته باشیم این ضمانت نامه درصدی از مبلغ پیمان است، بنابراین با افزایش مبلغ قرارداد، کارفرما می تواند مطالبه افزایش تضمین انجام تعهدات داشته باشد.
  1. این ضمانت نامه بایستی تا یکسال پس از تحویل موقت یا زمان پیش بینی شده در شرایط خصوصی معتبر باشد. این یکی از تفاوت های عمده نشریه 4311 و 5490 می باشد، دلیل این موضوع به واسطه تعهد کامل پیمانکار در طراحی، تدارک و خرید مصالح و اجرا می باشد که شاید عملیات طراحی پیمانکار به درستی انجام نشده باشد و این ضمانت نامه، تضمینی است برای کنترل کلیه عملیات در دوره تضمین پروژه که در شرایط خصوصی مدت آن مشخص شده است.
  2. فرمت این ضمانت نامه در پیوست شماره 7 اعلام گردیده و پیمانکار ملزم است بر اساس این فرمت اقدام به تهیه و اخذ تاییدیه از بانک مورد پذیرش کارفرما و تسلیم به او نماید.
  3. بر اساس بند 3 ماده 14، هرگاه در شرایط خصوصی روش دیگری برای آزاد سازی ضمانت نامه انجام تعهدات پیش بینی نشده باشد، پس از تحویل موقت و رسیدگی صورت وضعیت قطعی با توجه به میزان بدهکاری و یا بستانکاری پیمانکار آزاد می شود. متاسفانه این بند دارای تناقض ظاهری با ماده 13 است زیراکه در این ماده پیمانکار مکلف است ضمانت نامه انجام تعهدات خود را تا یکسال پس از تحویل موقت تمدید نماید.

بررسی تعریف ضمانت نامه های در تعهد پیمانکار و تشریح ضمانت نامه پیش پرداخت در قرارداد EPC

موضوع: ضمانت نامه ها در قراردادهای EPC

سؤال: آیا کارفرما می تواند مبلغ کسور حسن انجام کار را مورد استفاده قرار دهد و یا ملزم به ذخیره آن در یک حساب جداگانه و غیر قابل برداشت است؟

جواب: بستگی به نوع قرارداد دارد. در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی، کارفرما موظف است میزان حسن انجام کار کسر شده از هر صورت وضعیت را در حساب جداگانه ای ثبت نماید. این موضوع در قراردادهای خصوصی به هیچ عنوان الزام آور نیست، هرچند که ساختار حسابداری این نوع شرکتها اقدام به ثبت این مبالغ در بستانکاری پیمانکار می نماید. 

سؤال: آیا میزان درصد کسور حسن انجام کار از هر صورت وضعیت ثابت بوده و یا می توان در متن قرارداد این درصد را تغییر داد؟

جواب: در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی این عدد ثابت بوده و برابر 10% می باشد. ولی برای سایر قراردادها، این عدد می تواند بیشتر نیز باشد. در برخی از قراردادها حتی می توان کسور حسن انجام متفاوتی برای عملیات اجرایی تعیین کرد.  بطور مثال برای عملیات نماسازی عدد 20% را ملاک گرفت ولی برای انجام اسکلت فلزی، عدد 5% را در نظر گرفت. 

سؤال: آیا کارفرما ملزم به پذیرش ضمانت نامه کسور حسن انجام کار و آزادسازی مبلغ مربوطه در وجه پیمانکار می باشد؟

جواب: در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی و منطبق بر آیین نامه تضمین معاملات دولتی، کارفرما موظف است در صورت ارائه ضمانت نامه مناسب، کسور حین انجام کار پیمانکار را آزاد نماید. که در غیراینصورت پیمانکار می تواند با استفاده از بخشنامه 5090، تأخیر زمانی انجام تعهدات کارفرما را به عنوان زمان مجاز ادعا نماید. ولی در سایر قراردادها ابن عمل بسته به توافقات طرفین و درج در متن پیمان دارد. 

سؤال: نحوه آزادسازی ضمانت نامه و یا مبلغ کسور حسن انجام کار در قراردادهای EPC چگونه است؟

جواب: 50% این مبلغ بعد از تحویل موقت و تنظیم صورت وضعیت قطعی و اثبات عدم بدهکاری پیمانکار در وجه او پرداخت می گردد و 50% دیگر بعد از عملیات تحویل قطعی و ابلاغ صورتجلسه تحویل قطعی آزاد می گردد. 

سؤال: میزان و مبلغ ضمانت نامه انجام تعهدات در قرارداد EPC، چه درصدی از مبلغ پیمان می باشد؟

جواب: براساس آئین نامه تضمین معاملات دولتی، میزان ضمانت نامه انجام تعهدات، 5% مبلغ پیمان خواهد بود. 

سؤال: آیا با افزایش و یا کاهش مبلغ قرارداد، پیمانکار ملزم به اصلاح تضمین انجام تعهدات در وجه کارفرما می باشد؟ 

جواب: براساس آئین نامه تضمین معاملات دولتی، میزان ضمانت نامه انجام تعهدات، 5% مبلغ پیمان خواهد بود. بنابراین با افزایش این مبلغ و ابلاغ دستور کار و الحاقیه هایی که بار مالی دارد مبلغ ضمانت نامه نیز بایستی به تناسب افزایش یابد. 

سؤال: شرایط آزادسازی ضمانت نامه انجام تعهدات در قراردادهای EPC چگونه است؟

جواب: در صورت عدم درج شرایط آزاد سازی ضمانت نامه انجام تعهدات در شرایط خصوصی پیمان کارفرما موظف است بعد از تحویل موقت و مشخص شدن عدم بدهکاری پیمانکار در زمان تسویه حساب، این ضمانت نامه را عودت دهد. 

سؤال: آیا در قراردادهای EPC، پیمانکار موظف است ضمانت نامه انجام تعهدات خود را حتی بعد از تحویل موقت تمدید نماید؟

جواب:در قرارداد EPC، کارفرما می تواند پیمانکار را ملزم به تمدید ضمانت نامه انجام تعهدات تا یکسال پس از عملیات تحویل موقت نماید. البته این موضوع بستگی به نحوه نگارش در شرایط خصوصی پیمان دارد. 

 

نکته 1: در قراردادهای PC منطبق بر نشریه 4311، کارفرما موظف به آزاد سازی ضمانت نامه انجام تعهدات در زمان تسویه حساب و عدم وجود بدهی در کارنامه پیمانکار بعد از تحویل موقت وصدور صورت وضعیت قطعی است. ولی در قراردادهای EPC منطبق بر نشریه 5490، این امکان برای کارفرما است که این نوع ضمانت نامه را تا یکسال پس از تحویل موقت نزد خود نگه دارد البته به مفاد مندرج در شرایط خصوصی پیمان بستگی دارد.

دلیل آن چیست؟

نگرانی کارفرما در انجام صحیح طراحی پروسه تولید در قراردادهای صنعتی و پس دادن آزمایش ها متعدد در زمان تولید، می تواند دلیل محکمی باشد مبنی بر حفظ تضامین و اهرم های فشار برای ایجاد تعهد در پیمانکار.

نکته 2: در مورد کسور حسن انجام کار و ضمانت نامه مربوطه در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی و قراردادهای غیرعمرانی ، سه تفاوت عمده را می توان مطرح کرد.

تفاوت شماره 1: در قراردادهای دولتی، کارفرما موظف است طبق آئین نامه تضمین معاملات دولتی این مبالغ را در حسابی جداگانه ذخیره نماید و به دلیل اینکه این وجه نقش ودیعه را دارد، حق هیچ گونه تصرف و استفاده از این مال وجود ندارد در غیر اینصورت این عمل را تصرّف اموال عمومی می نامند. ولی در قراردادهای خصوصی کارفرما می تواند این مبلغ را کسر کرده و از آن به نحوی که می خواهد استفاده کند ولیکن در زمان مندرج در قرارداد باید آن را به پیمانکار عودت دهد.

تفاوت شماره 2: در قراردادهای عمرانی عدد 10% برای کسر حسن انجام کار ثابت و قطعی است ولی در سایر قراردادها قابل توافق در متن پیمان بین طرفین خواهد بود.

تفاوت شماره 3: در قراردادهای غیرعمرانی الزامی به پذیرش ضمانت نامه کسور حسن انجام کار و پرداخت مبلغ حسن انجام کار در وجه پیمانکار نمی باشد ولیکن در قراردادهای عمرانی این موضوع الزام آور است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 11 – تشریح ضمانت نامه استرداد کسور حسن انجام کار و حسن تعهدات در قرارداد EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.