0
0

23 – تعهدات مالی پیمانکار در پرداخت دستمزد نیروها و پرسنل در قراردادهای EPC

1330 بازدید

تعهدات مالی پیمانکار در پرداخت دستمزد نیروها و پرسنل در قراردادهای EPC

به خاطر داشته باشیم که پرداخت حقوق کارگری یکی از اولویت های اصلی دولت است. 

برای همین هم در تمام قراردادهای تنظیم شده توسط سازمان برنامه و بودجه که به عنوان الگوی قراردادهای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد این عدم پرداخت، خط قرمز تعهدی پیمانکار است .

و کارفرما در صورت عدم انجام این تعهد اقدامات سخت گیرانه ای از جمله فسخ پیمان انجام می دهد.

نشانه این امر، لقب دادن موضوع حق الزحمه با عنوان حقوق ممتازه در بدهی های اشخاص و دولت است یعنی ارجح به تمام انواع بدهی ها می باشد.

البته باید بدانیم که پرداخت دستمزدهای عقب افتاده نیروهای پیمانکار از طرف کارفرما با وقوع سه شرطی که در ادامه نقل می شود قابل پرداخت خواهد بود.

موضوع: حقوق پرسنل پیمانکاری در قراردادEPC

 مروری می کنیم بر دو سوال اساسی که در این فیلم آموزشی مفصلاً به آنها خواهیم پرداخت:

پرسش شماره 1: در صورت وقوع چه شرایطی، کارفرما می تواند اقدام به پرداخت حق الزحمه عقب افتاده کارگران پیمانکار در قرارداد EPC نماید؟

پرسش شماره 2: آیا کارفرما می تواند حقوق پرداخت نشده کارگران پیمانکار در قرارداد EPC را از محل ضبط ضمانت نامه های پیمانکار پرداخت کند؟

مروری می کنیم بر نکات پر اهمیت این ویدئو که بایستی مورد توجه قرار گیرند.

 تعهدات مالی پیمانکار در پرداخت دستمزد نیروها و پرسنل در قراردادهای EPC

پرداخت حقوق کارگری یکی از اولویت های اصلی دولت می باشد. برای همین هم در تمام قراردادهای تنظیم شده توسط سازمان برنامه و بودجه که به عنوان الگوی قراردادهای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد، این عدم پرداخت خط قرمز تعهدی پیمانکار است.

نشانه این امر لقب دادن موضوع حق الزحمه با عنوان حقوق ممتازه در بدهی های اشخاص و دولت می باشد یعنی به تمام انواع بدهی ها ارجح می باشد.

البته باید بدانیم که دستمزدهای عقب افتاده نیروهای پیمانکار از طرف کارفرما با وقوع سه شرطی که در ادامه نقل می شود قابل پرداخت خواهد بود:

شرط اول: پرداخت صورت وضعیت دوره ای پیمانکار برای ماه مورد نظر از طرف کارفرما صورت گرفته باشد.

شرط دوم: مشاور اخطاریه ای برای پیمانکار جهت پرداخت حقوق پرسنل ارسال کرده باشد.

شرط سوم: خودداری پیمانکار از پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل منطبق بر قانون کار.

کارفرما برای بار اول دستمزد کارکنان را از محل صورت وضعیت های پیمانکار که پرداخت شده است و بر اساس فهرست های تأیید شده وی و با حضور نماینده پیمانکار از محل تضامین و مطالبات وی به کارکنان پرداخت می کند و مبلغ پرداختی را به اضافه 15 درصد به حساب بدهی پیمانکار منظور می نماید.

توجه داشته باشیم که در این حالت اگر مطالبات پیمانکار کافی نباشد، کارفرما می تواند اقدام به ضبط ضمانت نامه ها و برداشت از این محل برای پرداخت حقوق و دستمزد تأخیر افتاده نماید.

در صورت تکرار تأخیر در پرداخت دستمزد کارکنان، کارفرما اخطاریه ای به پیمانکار می زند و در صورت خودداری پیمانکار از پرداخت در مهلت مقرر، کارفرما می تواند بر اساس ماده 68، قرارداد را با پیمانکار فسخ کند.

نکته بسیار مهم: یکی از وظایف کارفرما در صورتیکه نتواند صورت وضعیت های پیمانکار را پرداخت کند، پرداخت بخشی از صورت وضعیت های تأیید شده پیمانکار معادل دستمزد کارکنان می باشد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 23 – تعهدات مالی پیمانکار در پرداخت دستمزد نیروها و پرسنل در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.