0
0

29 – تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

1363 بازدید

تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

ادامه موارد ویدئو قبل ، در این پست ویدئویی در مورد تعهدات و مسئولیت های کارفرمایی صحبت خواهیم کرد.

تعهداتی که با امضای قرارداد و ابلاغ آن، برای کارفرما الزام آوراست .

بر اساس ماده 39 لغایت ماده 48 نشریه 5490 تعهدات کارفرما شامل 10 ردیف است.

موضوع: تعهدات کارفرما در قرارداد EPC

اکنون مروری می کنیم بر سوالاتی که در این ویدئو که به آنها پاسخ داده می شود.

پرسش شماره 1: آیا پیمانکار می تواند به بهانه اشتباه و یا عدم دقت در مدارک ارائه شده توسط کارفرما، ادعای زمانی و مالی داشته باشد؟

پرسش شماره 2: آیا پیمانکار می تواند بابت تأخیر زمانی کارفرما بابت تأیید اسناد و مدارک تحویلی، ادعایی داشته باشد؟

پرسش شماره 3: در صورت تأخیر در تنظیم بیمه نامه های در تعهد کارفرما توسط وی، چه ریسک هایی متصوّر می باشد؟

پرسش شماره 4: آیا کارفرما در قبال صدور مجوز ورود و خروج کالا و مصالح و ترخیص آن و یا صدور پروانه ورود و خروج و اقامت پرسنل پیمانکار تعهدی دارد؟

پرسش شماره 5: در صورت تأخیر کارفرما در انجام تعهدات و تحویل مصالح و کالاها، آیا او می تواند از پیمانکار بخواهد بدون تغییر زمان انتهایی پروژه، برنامه زمان بندی تفصیلی را تغییر دهد؟

تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)
  1. دقت اطلاعات و مدارک

بر اساس ماده 41 شرایط عمومی پیمان، مسئولیت صحت و دقت اطلاعات و مدارک فنی که طبق پیوست های  13 و 18 در تعهد کارفرما است به عهده وی می باشد و هرگونه هزینه اضافی طولانی شدن کار یا ضرر و زیان ناشی از عدم صحت یا دقت اطلاعات داده شده به پیمانکار، متوجه کارفرما خواهدبود.

 

  1. بررسی به موقع مدارک تسلیمی پیمانکار( submittals )

بر اساس ماده 43 شرایط عمومی پیمان، کارفرما ، مدارک تسلیمی پیمانکار را که طبق برنامه زمانی توسط پیمانکار تحویل شده است، در موعد مقرر رسیدگی و بر حسب مورد نظر خود را اعلام می کند.

چنانچه  پیمانکار قصوری در تحویل مدارک داشته باشد جز تأخیرات غیر مجاز بوده و چنانچه کارفرما خارج از برنامه زمانی تفصیلی مدارک تحویلی را بررسی کرده و آن را به پیمانکار تحویل دهد جزئی از تأخیرات مجاز پیمانکار محاسبه می شود.

 

  1. پرداخت صورت وضعیت ها

بر اساس ماده 42 شرایط عمومی پیمان، کارفرما، صورت وضعیت های پیمانکار ، موضوع ماده 53 و 57 را طبق پیوست 5 نحوه پرداخت ، در موقع مقرر به وی پرداخت کند.

 

  1. دریافت بیمه نامه ها:

بر اساس ماده 44 شرایط عمومی پیمان، کارفرما بیمه نامه های در تعهد خود را طبق ماده 17( بیمه نامه های در تعهد کارفرما) و بند 6_2 پیوست 6 ، در موعد مقرر طبق  برنامه زمانی تفصیلی و همچنین پیوست 13 تهیه می کند.

این بند اشاره به بیمه نامه هایی دارد که هم تهیه و هم پرداخت هزینه آن در تعهد کارفرما است.

به خاطر داشته باشیم سایر بیمه نامه ها که تهیه آن بر عهده پیمانکار است بایستی تایید آن از کارفرما اخذ گردد بنابراین کارفرما در زمان مناسب می باید به پیمانکار جهت تایید کلوزهای قراردادی بیمه پاسخ گو باشد که در صورت تجاوز از این زمان کارفرما پاسخ گوی هزینه های مترتبه خواهد بود.

 

  1. صدور مجوزها

بر اساس ماده 45 شرایط عمومی پیمان، کارفرما در زمان  مناسب با توجه به برنامه زمانی انجام تعهدات پیمانکار ، مجوزهای لازم برای اجرای کارها بوسیله پیمانکار را صادر کرده و یا در اخذ مجوزهای قانونی از سازمان های ذیربط از جمله ترخیص مصالح و تجهیزات وارداتی ، اخذ روادید ورود ، مجوز کار ، پروانه اقامت و مجوز خروج برای کارکنان خارجی  پیمانکار  و همچنین اخذ روادید و گذر نامه  برای کارکنان ایرانی و یا مواردی که خارج از اراده پیمانکار باشد،  همکاری لازم را بعمل  می آورد.

 

  1. انجام به موقع کار و تأمین مصالح و تجهیزات در تعهد کارفرما:

بر اساس ماده 47 شرایط عمومی پیمان، کارفرما طبق پیوست شماره 13 انجام کارهای  تعهد خود از قبیل بخش هایی از دانش فنی پایه ، خرید لیسانس ، طراحی ، مهندسی ، عملیات ساختمانی و نصب و تامین مصالح و تجهیزات ، مواد اولیه و آب و برق و سوخت و سایر مواد شیمیایی و کاتالیست مورد نیاز عملیات راه اندازی و آزمایشهای عملکردی را بعهده دارد و براساس برنامه زمانی تفصیلی موضوع بند 13_3 پیوست 13 متعهد به انجام آن می باشد.

یکی از مباحث مهمی که در قراردادهای EPC بایستی به آن توجه شود موضوع نحوه تغییر برنامه زمان بندی در صورت تاخیر انجام تعهدات کارفرما می باشد.

در ابتدا مروری می کنیم بر بند اشاره شده در این نوع قراردادها:

"هرگاه امکان تحویل بخشی از تجهیزات و یا مصالح مورد تعهد کارفرما در موعد مقرر برای او میسر نباشد ، مراتب در فاصل زمانی معقول به پیمانکار ابلاغ می شود تا او نسبت به تجدیدنظر در برنامه زمانی اقدام کند ، به نحوی که تا حد ممکن ، از تاخیر در اتمام کار جلوگیری شود." از این بند دو موضع مهم را می توان برداشت کرد:

  1. اگر خرید مصالح و تجهیزات در تعهد کارفرما باعث تاخیر در فعالیت های غیر بحرانی پروژه شود یعنی فعالیت های که دارای زمان شناوری است را درگیر کند در این حالت کارفرما از پیمانکار می خواهد که آن زمان شناوری را به تاخیر زمانی کارفرما تخصیص دهد به طوریکه زمان انتهایی پروژه دستخوش تاخیر نشود.
  2. اگر خرید مصالح و تجهیزات در تعهد کارفرما باعث تاخیر در فعالیت های بحرانی شود مسلما دیگر کاری از دست پیمانکار بر نمی آید و زمان انتهایی پروژه بایستی تمدید شود و این تاخیرات مجاز بوده و کلیه هزینه های مترتبه بر عهده کارفرما خواهد بود.

 

  1. پرداخت حقوق و عوارض گمرکی :

بر اساس ماده 48 شرایط عمومی پیمان، پرداخت هر نوع حقوق و عوارض گمرکی برای واردات مصالح و تجهیزات موضوع پیمان ، بعهده کارفرماست ، مگر آنکه در شرایط خصوصی ، به نحو دیگری تصریح شده باشد .در مورد حقوق و عوارض گمرکی برای واردات ماشین آلات ساختمانی و سایر وسایل پیمانکار ، طبق شرایط خصوصی عمل می شود.

 

  1. در اختیار قراردادن تسهیلات در تعهد کارفرما:

بر اساس ماده 46 شرایط عمومی پیمان، کارفرما می بایستی ماشین آلات ساختمانی ، آب و برق و گاز و تلفن و تاور کرین و هر نوع تسهیلات دیگر که در پیوست شماره 14 به آن اشاره شده است را بر اساس برنامه زمانی  تفصیلی درج شده در پیوست 13 ، تأمین کند و در اختیار پیمانکار قرار دهد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 29 – تعهدات و مسئولیت های کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.