0
0

35 – ثبت میزان ماشین آلات و تجهیزات و تعداد مورد نیاز در قرارداد دارای چه محاسن و معایبی برای کارفرما می باشد؟

1637 بازدید

ثبت میزان ماشین آلات و تجهیزات و تعداد مورد نیاز در قرارداد دارای چه محاسن و معایبی برای کارفرما می باشد؟

یکی از پرسش های مهم پیمانکاران در زمان ارائه پیشنهاد قیمت و شرکت در مناقصه این است که وجود لیست ماشین آلات در اسناد مناقصه چه ریسک ها و تعهداتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

این موضوع در انواع قراردادهای دولتی و خصوصی قابل طرح بوده و بایستی مورد توجه ارکان پروژه چه کارفرما چه پیمانکار در زمان ارائه پیشنهاد قیمت و در حین انجام تعهدات قرار گیرد.

در این پست ویدئویی سعی می کنیم براساس نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی پیمان معمول مسئله را بررسی و ارتباط آن با سایر اسناد و مدارک پیمان را آنالیز کنیم و در انتها ریسک هایی که برای طرفین متصور است را بسط دهیم.

موضوع: ماشین آلات کارگاهی

آقای حسنی، مدیرپروژه کارفرما، که در حال صحبت با خانم پدیدار مسئول کنترل پروژه و بررسی شرایط پیشرفت زمانی پروژه بود، به ناگاه انگشت اشاره دستش رو به نشانه سکوت جلوی بینیش می گیره و توضیحات پدیدار رو قطع می کنه.

بعد از مدتی که سکوت بین اين دو نفر حکم فرما شد، صداهایی نامفهوم از بگومگوی دو نفر خارج از دفتر حسنی کنجکاوی هر دو نفر رو جلب می کنه. کمی که میگذره، حسنی به صندلی خودش تکیه میده و با آرامش خاصی میگه:

"باز این دو تا دارن جر و بحث می کنن. داستان مثل تام و جری شده. بدون این دعواها انگار زمان کارگاه نمی گذره!"

منظورش برای خانم پدیدار کامل مشخص بود. این دو نفر علی نژاد، رییس کارگاه پیمانکار و کاظمی، سرپرست نظارت مقیم بودند که اگر روزی با هم دعوا نمی کردند، روزشون شب نمی شد.

نکته بد حادثه این بود که صدا درحال نزدیک شدن بود و معلوم بود دارن به سمت دفتر مدیر پروژه برای حل و فصل موضوع میان.

علی نژاد بدون هیچ تعارفی به کاظمی، درب دفتر حسنی رو میزنه و بدون اینکه منتظر اجازه بشه، با قیافه ای برافروخته وارد دفتر میشه و سريع کلام رو شروع میکنه:

"آقای مهندس به پیر، به پیغمبر، این آقا من رو دیوونه کرده. شما رو قسم به رفتگان و ماندگانتان من رو نجات بدید."

آقای کاظمی که مشخصاً می خواد ادای یک جنتلمن واقعی رو در بیاره با خونسردی کامل رشته کلام رو بدست می گیره و میگه:

"آقا در قرارداد شما یک لیست از ماشین آلات ثبت شده، مگه نه؟ تو این لیست یک دستگاه بیل مکانیکی هست، مگه نه؟ اجازه خروج ماشین آلات هم با مهندس مشاور هست، مگه نه؟ من اجازه خروج این دستگاه رو نمیدم که نمیدم."

آقای علی نژاد که مثل یک انبار باروت منتظر انفجار بود، ناگهان از کوره در میره و سر کاظمی داد می زنه:

"آقا، عزیز، برادر، کار خاکبرداری و رگلاژ تمام شده. دیگه به این بیل چه احتیاجی داری؟"

آقای کاظمی رويش رو می کنه سمت حسنی و با احترامی که نشانه هایی از تملق توش وجود داره، میگه:

"آقای مهندس اعلام فرمودند که امکان تملک زمین مجاور و اجرای یک رمپ دوم هم هست."

آقای حسنی که نمی خواست پیمانکار این موضوع رو بدونه رو به کاظمی میکنه و میگه:

"تا حالا شده یک نخود توی دهن شما خیس بخوره؟! در ضمن این موضوع نه به داره نه به باره! کی گفته شما به این موضوع وصلش کنی؟!"

همینطور با آرامش به سمت علی نژاد بر می گرده و میگه:

" برادر من، اگر در قرارداد لیست ماشین آلات باشه و هیچ هیستوگرامی برای زمان حضور ذکر نشده باشه، حق با این آقای دهن لق هست."

حسنی حرکت می کنه سمت علی نژاد و میزنه روی شانه ش و ادامه میده:

"چند بار گفتم منابع و ماشین آلات و نیروی انسانی رو در برنامه زمان بندی تفصیلی وارد کن و تأییدش رو از نظارت بگیر. اگر از اول این کار رو می کردی، الان درگیر چه کنم، چه کنم نمی شدی."

سوال 1: در صورت اتمام عملیات اجرایی مربوط به ماشین آلات خاصی در کارگاه، آیا پیمانکار می تواند این ماشین آلات را بدون هیچ قید و شرطی از کارگاه خارج کند؟

جواب: خير 

بر اساس بند "و" ماده 20:

"پيمانكار نمي‌تواند ماشين‌آلات و ابزار را كه براي انجام عمليات لازم است، از كارگاه خارج كند. در مورد بيرون بردن ماشين‌آلاتي كه در كارگاه مورد نياز نيست، پيمانكار تقاضاي بيرون بردن ماشين‌آلات مزبور را به مهندس مشاور تسليم مي‌كند. مهندس مشاور به تقاضاي او رسيدگي مي‌كند و در صورتي كه موجه باشد، اجازه خروج مي‌دهد."

سوال 2: آیا اهرم هایی وجود دارد که با دست آویز قراردادن آن پیمانکار بتواند، مشاور را ملزم به اجازه خروج ماشین آلات تحت تملک خود کند؟

جواب: بلي

اصولا دو مدرک به کمک پیمانکار مي آيد تا زمانی که عملیات اجرایی مربوط به ماشین آلات خاصی به پایان رسید، سریعاً اقدام به اخذ مجوز خروج نماید:

مدرک اول: وجود هیستوگرام نیاز منابع در پروژه (منحنی که تعداد و نوع ماشین آلات مورد نیاز را بر اساس زمان پروژه مشخص می کند. این مدرک می تواند ضمیمه اسناد و مدارک پیمان باشد.)

مدرک دوم: تخصیص منابع به برنامه زمانی و أخذ تأیید از کارفرما (در برنامه زمانی تفصیلی بایستی کلیه منابع به فعالیت مربوطه تخصیص داده شود.)

سوال 3: آیا اهرم فشاری برای کارفرما به جهت الزام پیمانکار به ورود ماشین آلات مورد نیاز عملیات اجرایی وجود دارد؟

جواب: بلي

اصولا در قراردادها، پیش پرداخت در سه مرحله در وجه پیمانکار پرداخت می شود:

مرحله اول بعد از عقد قرارداد و یا تحویل زمین و مرحله دوم بعد از تجهیز کارگاه و مرحله سوم بعد از وقوع سی درصد پیشرفت عملیات اجرایی. بنابراین کارفرما این اهرم فشار را در اختیار دارد که پرداخت قسط دوم پیش پرداخت را منوط به ورود کلیه ماشین آلات لیست شده در قرارداد و یا موردنیاز عملیات اجرایی کند.

سوال 4: درصورت قصور پیمانکار، فعالیت اجرایی با تأخیر روبرو است، آیا مشاور می تواند پیمانکار را ملزم به افزایش ماشین آلات کارگاهی برای جبران تاخیرات نماید؟ 

جواب: خير

بر اساس بند "ه" ماده 20:

"هرگاه ضمن اجراي كار، مهندس مشاور تشخيص دهد كه ماشين‌آلات و ابزار موجود پيمانكار، براي اتمام كار در مدت پيمان كافي نيست يا مشخصات آن‌ها براي اجراي كار مناسب نيست، مراتب را به پيمانكار ابلاغ مي‌كند. پيمانكار مكلّف است كه ماشين‌آلات و ابزار خود را طبق نظر مهندس مشاور و در مدتي كه نامبرده تعيين مي‌نمايد، تكميل و تقويت كند. بدون اينكه براي اين كار، ادعاي خسارت يا هزينه‌هاي اضافي از كارفرما داشته باشد."

اما یک نکته اساسی: اگر پیمانکار تمرّد کند، هیچ اهرم فشار یا ضمانت اجرایی در قرارداد برای این موضوع دیده نشده است.

ثبت میزان ماشین آلات و تجهیزات و تعداد مورد نیاز در قرارداد دارای چه محاسن و معایبی برای کارفرما می باشد؟

در ابتدا اجازه بدید کلیه موادی که در شرایط عمومی پیمان به موضوع ماشین آلات پرداخته را بررسی کنیم.

بر اساس بند "د" ماده 13، ماشين‌آلات و ابزار، عبارت است از دستگاه‌ها، تجهيزات، ماشين‌آلات و به طور كلي، ابزار‌هاي اجراي كار كه به منظور اجراي موضوع پيمان به صورت موقت به كار گرفته مي‌شود.

ماشين‌آلات و ابزار را ممكن است ماشين‌آلات نيز بنامند.

به طور کلی در قراردادها باید مشخص گردد چه قسمتی از تامین ماشین آلات در تعهد پیمانکار و چه قسمتی در تعهد کارفرما می باشد

این موضوع در بند "ب" ماده 20 طرح گردیده و گفته که تامین کلیه ماشین آلات در تعهد پیمانکار است مگر آنکه در شرایط خصوصی پیمان موارد مستثنی شده باشد و این تعهد بر دوش کارفرما قرار گرفته باشد.

در بند "ه" همین ماده این اختیار را برای کارفرما ایجاد کرده که مشخصات و تعداد ماشین آلات مورد استفاده در پروژه را مشخص کند و پیمانکار را ملزم کرده که کلیه این موارد را در کارگاه مستقر کند .

همین بند است که محل دعواهای احتمالی دوطرف قرارداد  خواهد شد.

سوال اساسی در این قسمت این می باشد که مثلا اگر پیمانکار بایستی یک دستگاه بیل مکانیکی وارد کارگاه کند زمان شروع و پایان این استقرار کی خواهد بود

مسلما نباید از پیمانکار انتظار داشت که در تمام طول پروژه کلیه دستگاه های خود را در زمین پروژه نگه دارد .

برای حل این موضوع در قراردادها یا باید حضور منابع و ماشین آلات را متصل به برنامه زمانی تفصیلی کرد که وقتی فعالیت های مربوطه تمام می شود پیمانکار مجاز به خروج ماشین آلات مربوطه باشد و یا یک هیستوگرام یا نمودار زمانی از حضور ماشین آلات به توافق طرفین برسد.

ولی به هرسو چه لیستی برای تامین ماشین آلات به پیمانکار ابلاغ گردد چه نگردد، بر اساس بند "ه" ماده 20، هرگاه ضمن اجراي كار، مهندس مشاور تشخيص دهد كه ماشين‌آلات و ابزار موجود پيمانكار، براي اتمام كار در مدت پيمان كافي نيست يا مشخصات آن‌ها براي اجراي كار مناسب نيست، مراتب را به پيمانكار ابلاغ مي‌كند.

 

پيمانكار مكلف است كه ماشين‌آلات و ابزار خود را طبق نظر مهندس مشاور و در مدتي كه نامبرده تعيين مي‌نمايد، تكميل و تقويت كند، بدون اينكه براي اين كار، ادعاي خسارت يا هزينه‌هاي اضافي از كارفرما داشته باشد.

بنابراین و منطبق بر همین بند یک ملاک برای تصمیم گیری بر افزایش ماشین آلات و یا تغییر مشخصات وجود دارد و آن برنامه زمان بندی تفصیلی و انطباق پیشرفت فیزیکی بر پیشرفت برنامه ای خواهد بود که در صورت وجود این انطباق ، دستور به افزایش ماشین آلات غیر منطقی و قابل تمرد از جانب پیمانکار می باشد.

 

بر اساس بند "و" ماده 20 آوردن ماشین آلات اگر به هردلیلی با اراده پیمانکار باشد یا خیر، خروج آن تنها با دستور مهندس مشاور امکان پذیر خواهد بود و لاغیر.

و اما برسیم به محل اختلاف و حالتی که کارفرما ماده 46 و یا فسخ پیمان را به پیمانکار ابلاغ کرده باشد بر اساس بند "د" ماده 47 کارفرما می تواند برای مدت مشخصی ماشین آلات پیمانکار را در اختیار بگیرد.

در صورتی که ماشین آلات ثابت باشد مانند تاورکرین و بچینگ و عنوان آن در شرایط خصوصی درج شده باشد بسته به تناسب کارکرد ریالی پیمانکار به مبلغ کل پیمان ، مدتی تعیین می شود ولی یادمان باشد این موضوع تنها برای ماشین آلات ثابتی است که در قرارداد درج شده باشد.

در مورد سایر ماشن آلات این عدد برابر ده ماه خواهد بود.

بر اساس همین ماده اگر در مرحله تسویه حساب ثابت شود پیمانکار بدهکار است و ضمانت نامه های ضبط شده او تکافوی بدهکاری او را نمی دهد کارفرما بایستی ماشین آلات او را در اختیار گیرد و بعد از مراجعه به دادگاه و گرفتن حکم مربوطه اقدام به ضبط آنها کند .

به خاطر بسپاریم در اختیار گیری نوعی از امانت است و با ضبط ماشین آلات متفاوت می باشد و کارفرما حق استفاده و یا ضبط قبل از تعیین تکلیف در دادگاه را نخواهد داشت.

به هرسو هر چه تحت تملک پیمانکار است هم او باید به فکر آسیب های احتمالی و بیمه کردن در برابر حوادث باشد و بر اساس بند "ب3" ماده 43 ، ماشین آلات پیمانکار نیز در زمره این بیمه قرار می گیرد.

و نکته آخر آنکه به دلیل تملک پیمانکار بر ماشین آلات خودش ، به خاطر داشته باشیم در صورت بروز ماده 49 یا تعلیق پروژه، اجباری به حفظ ماشین آلات در کارگاه نیست مگر با توافق طرفین و پذیرش هزینه اجاره در زمان تعلیق.

 

حال مروری کنیم بر حالتهای محتمل برای صدور دستور به افزایش ماشین آلات.

در گام اول اگر لیستی در قرارداد در ارتباط با نوع و مشخصات ماشین آلات درج شده باشد، پیمانکار موظف است بر اساس لیست اقدام به ورود ماشین آلات به کارگاه نماید کارفرما می تواند پرداخت قسط دوم پیش پرداخت را منوط به ورود ماشین آلات نماید.

در گام دوم اگر در برنامه زمانی تفصیلی تایید شده از طرف کارفرما، زمان بندی برای حضور ماشین آلات ابلاغ گردد باز به مانند گام قبل پیمانکار موظف به انجام تعهد وارده است.

حال چه آقای پیمانکار موظف به ورود تعداد خاصی ماشین آلات شده باشد چه خیر، در صورت وقوع تاخیرات در برنامه زمانی و به دستور مهندس مشاور او باید برای جبران اقدام به تقویت منابع خود کند اما این موضوع دو مسئله را به همراه خود دارد

اول هیچ ضمانت اجرایی در بندهای نشریه 4311 وجود ندارد که اگر پیمانکار تمرد کرد چه می شود و

درثانی این را باید در گام چهارم گفت که اگر این تاخیرات با ریشه قصور کارفرمایی باشد پیمانکار بایستی قبل از اطاعت از دستورات ملوکانه، اقدام به ثبت صورتجلسه ای با پذیرش هزینه های مشخص از جانب کارفرما بکند.

 

بنابراین در پاسخ به سوال اصلی باید گفت:

در صورت اعلام مشخصات ماشین‌آلات در قرارداد، پیمانکار موظف است عیناً تعداد و مشخصات درج‌شده در قرارداد را رعایت نماید و در صورت عدم ذکر ماشین‌آلات، پیمانکار متعهد به تأمین هر تعداد ماشین‌آلات و یا مشخصات است تا بتواند به برنامه زمانی مصوب شده متعهد باشد.

ولی اگر به واسطه محدودیت جغرافیایی و یا محدودیت در تکنولوژی به دلیل  شرایط خاص اقلیم اجرایی در ورود و یا استفاده از تجهیزات خاص، خارج از قصور پیمانکار، این امکان میسّر نباشد، در این حالت و به شرط عدم امکان پیش بینی موضوع در زمان ارائه پیشنهاد قیمت، افزایش مدت زمان پیمان، می‌تواند مورد ادعای پیمانکار واقع شود.

بنابراین ملاک درخواست مشاور و یا کارفرما برای افزایش تعداد و یا شیفت و یا مشخصات ماشین‌آلات مورد استفاده در پروژه، برنامه زمانی کلی و تفصیلی و کارایی  دستگاه‌های موجود است.

 

در قسمت بررسی ریسک ها موارد را به دو دسته تقسیم می کنیم اول ریسک های پیمانکاری که خود به چهار دسته تقسیم می شود:

1- در صورت وجود لیست ماشین آلات در قرارداد، پیمانکار موظف است کلیه موارد ذکر شده را تامین و در کارگاه مستقر نماید خارج از آنکه به این ماشین آلات نیاز باشد یا خیر.

2- پیمانکار نمی تواند  هیچ کدام از ماشین آلات که در قرارداد ملزم به استقرار شده است و به خاطر همین  الزام نیز وارد کارگاه کرده است را بدون مجوز مشاور از کارگاه خارج کند.

3- کلیه هزینه های ماشین آلات تحت تملک پیمانکار از جمله بیمه و سرویس و خواب ماشین آلات در طول زمان پروژه بر عهده پیمانکار خواهد بود

4- در صورت بروز ماده 49 کارفرما می تواند از خروج ماشین آلات جلوگیری کند تا درصورت وجود بدهی، پی گیری از مراجع قانونی را انجام دهد .

 

در نقطه مقابل دو ریسک نیز برای کارفرما متصور می باشد:

1- در صورت عدم انطباق برنامه زمانی تفصیلی و پروسه اجرایی با لیست ماشین آلات ذکر شده در قرارداد ، کارفرما نمی تواند پیمانکار را ملزم به تامین مازاد ماشین آلات نماید ، مگر تاخیرات قابل توجه بروز دهد.

2- در صورت بروز ماده 46، کارفرما تنها ماشین آلات ثابتی را می تواند در اختیار بگیرد که در شرایط خصوصی پیمان ذکر شده باشد و سایر ماشین آلات ثابت دیگر مشمول این قاعده نمی باشد البته ماشین آلات متحرک شامل این بند نمی باشد و قابل در اختیار گیری توسط کارفرما می باشند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 35 – ثبت میزان ماشین آلات و تجهیزات و تعداد مورد نیاز در قرارداد دارای چه محاسن و معایبی برای کارفرما می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.