0
0

41 – جرایم و عواقب تاخیر پرداخت در تعهدات مالی کارفرما در قراردادهای EPC

1336 بازدید

جرایم و عواقب تاخیر پرداخت در تعهدات مالی کارفرما در قراردادهای EPC

جرایم تاخیر پرداخت تعهدات مالی کارفرما:

مهمترین تعهد کارفرما در انواع قرارداد، پرداخت حق الزحمه عملیات انجام گرفته توسط پیمانکار است ولی آیا تضمینی برای تاخیر در پرداخت و یا حتی عدم پرداخت تعهدات مالی کارفرما وجود دارد؟

اصولا در قراردادهای همسان EPC و بر اساس بند 8 ماده 53، تأخیر بیش از مدت زمان تعیین شده در قرارداد دو عقوبت برای کارفرما و دو ادعا برای پیمانکار را به همراه دارد:

  1. تعلق جریمه تأخیر در پرداخت:

هرگاه کارفرما نتواند ظرف مدت مقرر در بند53-4، صورت وضعیت های پیمانکار را پرداخت کند، به تناسب مدت تأخیر در پرداخت های مربوط، مبلغی بعنوان جبران هزینه های اضافی پیمانکار در مدت تأخیر، که میزان آن در شرایط خصوصی مشخص می شود، به وی پرداخت می شود. اگر به یاد داشته باشید مهلت زمانی کارفرما در پرداخت صورت وضعیت ادعایی پیمانکار در صورت پذیرش اسناد و مدارک از طرف مهندس مشاور، برابر 20 روز می باشد.

موضوع: صورت وضعیت در قراردادهای EPC

و به دو سوال چالشی پاسخ خواهیم داد:

پرسش شماره1: در صورت تأخیر پرداخت صورت وضعیت ادعایی توسط کارفرما، آیا پیمانکار می تواند ادعای مالی بابت جریمه این تاخیر از کارفرما در قراردادهای EPC داشته باشد؟

پرسش شماره 2: آیا پیمانکار می تواند در قراردادهای EPC و بواسطه تأخیر در انجام تعهدات مالی کارفرما، درخواست خاتمه پیمان داشته باشد؟

 

جرایم و عواقب تاخیر پرداخت در تعهدات مالی کارفرما در قراردادهای EPC

در یک نگاه کلی باید بدانیم که فارغ از نوع قرارداد و منطبق بر ماده 11 آیین نامه تضمین معاملات دولتی ، درج ماده ای در قرارداد به جهت الزام به پرداخت کارفرما برای تأخیر در تعهدات مالی بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی الزامی است.

متاسفانه در نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی پیمان معمول و مرسوم در جامعه مهندسی ، به هیچ عنوان جریمه مالی برای تأخیر در پرداخت دیده نشده، تنها این امکان برای پیمانکار است که بر اساس بخشنامه 5090 ادعای افزایش زمانی داشته باشد، اما در نشریه 5490 برای تأخیر کارفرما در پرداخت هم جریمه مالی و هم افزایش زمان دیده شده است.

2.اقدام اعلام ختم پیمان:

در صورت تاخیر پرداخت بیش از سه ماه از سوی کارفرما، پیمانکار می تواند به استناد ماده 69، خاتمه پیمان را درخواست کند.

 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 41 – جرایم و عواقب تاخیر پرداخت در تعهدات مالی کارفرما در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.