0
0

40 – آیا کلیه دستورات مشاور و یا ناظر مقیم بایستی توسط پیمانکار مورد اجرا قرار گیرد؟

1616 بازدید

آیا کلیه دستورات مشاور و یا ناظر مقیم بایستی توسط پیمانکار مورد اجرا قرار گیرد؟

یک سؤال مهم همیشه ذهن من پیمانکار را مشغول کرده است:

آیا باید هر دستوری از جانب مهندس مشاور یا ناظر مقیم ابلاغ گردد را انجام دهم؟

در این پست ویدئویی، به این سؤال مهم در انواع قراردادها، چه دولتی و چه خصوصی، پاسخ خواهیم داد؛

موضوعی که بایستی مورد توجه کارفرمایان در زمان انعقاد قرارداد و مورد توجه پیمانکاران در حین انجام تعهدات قرار گیرد.

برای بررسی این سؤال مهم، از قانون مدنی، نشریه 4311، و نشریه 4318، و آئین نامه تخلفات انضباطی مشاور استفاده می کنیم و در انتها به چهار گام برای نحوه مدیریت ریسک ها کارفرمایی می پردازیم.

موضوع: اختیارات و وظایف مهندس مشاور

داستان کارگاهی

آقای کاظمی، سرپرست نظارت، عادت داره هر روز بین ساعت 10 تا 11 صبح به همراه تیمش از مراحل اجرایی سایت بازدید داشته باشه و در طول بازدید هم از تک تک افراد تیمش گزارش های لازم رو می گیره.

در حالیکه افراد تیم نظارت سوار آلیماک می شدند تا به طبقه 6 و محل اجرای اتاق های هواساز بروند، کاظمی رو به محمدی، ناظر معماری میگه:

" آقای مهندس، قرار بود جانمایی اتاق هواساز عوض بشه. به همین خاطر هم دستور توقف نازک کاری اتاق های هواساز ساخته شده رو به پیمانکار دادیم."

محمدی از اون دسته مهندس های دقیق ولی کُند هست که تا یک دستور رو به مرحله اجرا در بیاره، تمام اجداد کاظمی رو جلوی چشمانش میاره. موقعی که این سؤال از طرف کاظمی مطرح شد به کنج آلیماک تکیه زده بود و با شنيدن صدای سرناظر بدن تُپُلش رو از بدنه آسانسور کارگاهی جدا می کنه و چند قدم به سمت کاظمی نزدیک می شه.

تا میخواد جواب بده، آلیماک در تراز طبقه 6 متوقف میشه و اپراتور برای خروج مهندسین درب رو براشون باز می کنه.

مهندس کاظمی که شاکی از این همه لَختی زیردستش شده بود به مزاح میگه:

"عزیز من اصلاً عجله نکن! حتماً سال دیگه تو همچین موقعیتی جوابش رو به من بگو."

محمدی هم یک مقدار خودش رو جمع و جور میکنه و میگه:

"عذر میخوام جناب مهندس، خدمتتون عرض کنم که پلان تغییرات رو کشیدم و کاملاٌ برای دفتر فنی پیمانکار توجیه هم کردم. سرپرست دفتر فنی پیمانکار، مهندس بابکی، گفتند که باید بصورت مکتوب به ما ابلاغ بشه."

کاظمی و محمدی و بقیه اعضای گروه نظارت در حال قدم زدن در راهروی طبقه شش بودند که متوجه میشن علی نژاد، رئیس کارگاه پیمانکار، به همراه بابکی در حال بازدید از پروژه هستند. کاظمی هم بدون توجه به دیسیپلین های معمول پروژه و برای باز کردن بحث بصورت مزاح، علی نژاد رو خطاب قرار میده و میگه:

"آقای مهندس، سلام این گروه نظارت رو پذیرا باشید .احساس می کنم باز گروه اجراتون یک اشتباهی کرده و شما در حال پیدا کردن یک راه حل اساسی برای لاپوشونی اون هستید."

علی نژاد که اصولا اهل کم آوردن نیست به سمت کاظمی میاد و دست روی شانه ش می گذاره و میگه:

"نه! اتفاقاً داشتیم در مورد گاف های دستگاه نظارت و عدم هماهنگیشون با مهندس مشاور غیبت می کردیم. خداوکیلی حلالمون کنید."

وقتی چشم های بهت زده کاظمی رو می بینه به حرفش ادامه میده:

"آقای مهندس، کجای سیستم به مهندس ناظر اجازه ابلاغ تغییر در پروژه اونهم با بار مالی دادند؟! دوستان شما، مثلاً همین آقای محمدی میگه اتاق های هواساز فعلی رو تخریب کنید چون جانمایی اونها عوض شده."

کاظمی برای اینکه جلوی همکاراش کم نیاره میگه:

" نگران نباش برادر. نامه این موضوع تا عصر روی میزتون هست، شما ابلاغ شده حساب کنید."

ولی علی نژاد دست بردار از این رقیب همیشگیش نیست و میخواد تیر خلاص رو هم به سرپرست نظارت بزنه:

"آقا اصلاً ابلاغ مالی در محدوده اختیارات مهندس ناظر و حضرتعالی نیست و مهندی مشاور باید ابلاغ کنه. در ثانی در ابتدا باید بررسی بشه این افزایش رقم چه درصدی از مبلغ پیمان هست و آیا شامل قیمت جدید میشه… که اون موقع در اختیار مهندس مشاور هم نیست."

سؤال: به نظر شما آیا نظر علی نژاد در مورد محدوده اختیارات مهندس ناظر درست هست؟

جواب: بلی

 

مهندس مشاور نقش وکیل یا نماینده کارفرما را بر عهده دارد ولی هر وکیلی باید در حدود اختیارات خود عمل کند و در صورت عمل خارج از این حوزه، مسئولیتی بر دوش کارفرما در قبال پیمانکار وجود ندارد به شرط آنکه صراحتاً این محدوده از اختیارات به پیمانکار ابلاغ شود.

مجموعه وظایف و اختیارات مهندس مشاور در 3 نشریه مشخص شده است:

1- نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی پیمان حاکم بر روابط کارفرما و پیمانکار ماده 32 و 33

2- موافقت‌نامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مشاوره با شماره2460/54-842/105 مورخ 1379/04/29 (نشریه4318)

3- بخش‌نامه 977/54-1295/102 مورخ 1379/03/11 با عنوان شرح عمومی خدمات مشاوره در دوره ساخت و تحویل برای طرح‌های غیر صنعتی
(نشریه 3327)

مهندس ناظر نماینده مقیم مهندس مشاور در کارگاه می باشد که شرح وظایف و اختیارات او در ماده 33 نشریه 4311 برای قراردادهای PC مشخص و اعلام شده است.

یادمان باشد دستورات مهندس مشاور و نماینده او به سه دسته تقسیم می شود که تبعیت پیمانکار در مقابل این دستورات متفاوت می باشد:

دسته اول: دستوراتی که با صراحت در قرارداد بین پیمانکار و کارفرما یا مدارک پیوست آن، در محدوده وظایف و اختیارات مهندس مشاور قرار گرفته است و بایستی مورد اطاعت پیمانکار قرار گیرد.

دسته دوم: ولیکن دسته ای از دستورات می باشد که حتما بایستی در ابتدا مورد تأیید کارفرما قرار گیرد. در این حالت مهندس مشاور موظف به ارسال نامه به کارفرما و استعلام از او خواهد بود و حتما بایستی پیمانکار را به عنوان مطلع، آگاه از ارسال این استعلام نماید. این دسته از دستورات بایستی تنها در زمان تأیید از طرف کارفرما به مرحله اجرا توسط پیمانکار درآید. در غیر اینصورت تمامی عواقب موضوع بر دوش پیمانکار خواهد بود.

دسته سوم: شامل مواردی است که مهندس مشاور حق هیچ گونه دخالتی را نخواهد داشت و بهتر آن است که این بایدها و نبایدها در قرارداد کارفرما و مشاور درج گردد و یک نسخه، جهت اطلاع پیمانکار در اختیار او قرار گیرد.

 

موضوع: قواعد نگارش قراردادی

یک قرارداد از سه جزء اصلی تشکیل شده است:

جزء اول: «اصول ذاتی قرارداد» که عامل حیاتی هر قرارداد است و به‌عنوان ماهیت هر قرارداد شناخته می‌شود و در صورت نبودِ آن‌ها در قرارداد، عملاً ماهیت قرارداد زیر سؤال می رود.

بستر قرار گیری این جزء از قرارداد، موافقتنامه می باشد که از 5 قسمت اصلی تشکیل شده است.

1- مشخص کردن طرفین معامله

2- مشخص کردن موضوع قرارداد

3- تعیین زمان قرارداد

4- تعیین مبلغ قرارداد

5- تعیین اسناد و مدارک پیمان

جزء دوم: «اصول فیزیکی قرارداد» که نقش جسم و بدنه قرارداد را دارد و برای قرارداد چارچوب ایجاد کرده و به‌عنوان پشتیبان اصول ذاتی عمل می‌کند.

جزء سوم: «شروط تبعی قرارداد» که معرف جزئیاتی در قراردادهاست که ریسک‌ها و پلان‌های مرتبط با آن‌ها عموماً از این طریق قابل اشاره و مدیریت خواهد بود.

بستر قرارگیری جزء دوم و سوم، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان است و در 5 بخش اصلی در قرارداد مندرج می گردد.

1- تعاریف و مفاهیم

2- تأییدات و تعهدات پیمانکار

3- تعهدات و اختیارات کارفرما

4- نحوه تهاتر تعهدات طرفین

5- شناسایی ریسک‌ها و پلان رویارویی

اصلاً عجله نکنید! مفاهیم اعلام شده را باحوصله و به تفصیل با شما به اشتراک می گذاریم. اما در این قسمت می خواهیم در مورد قواعد حاکم بر قرارداد ها صحبت کنیم. قواعدی که بسته به شرایط نمی توانیم از آنها تخطی کنیم.

قواعد محیط بر قرارداد:

کلیۀ قواعدی که در هر قرارداد (چه خصوصی و چه دولتی) بایستی توسط طرفین در قرارداد گنجانده شود تا نفوذ یا جاری بودن قرارداد زیر سؤال نرود و یا موجب ادعای هیچ یک از طرفین قرارداد نباشد. این قواعد بالادستی در قراردادها که اصطلاحاً "قانون" نامیده می‌شوند، مبتنی بر بستر محیطی است که قرارداد در آن تعریف شده است، نظیر انواع قوانین مملکتی و حکومتی.

قواعد محاط در قرارداد:

قواعدی که دو طرف به تفاهم می‌رسند در جهت نیل به اهداف مندرج در قرارداد، به آن پایبند باشند و البته این قواعد نباید قوانین محیطی را نقض کنند.

آیا کلیه دستورات مشاور و یا ناظر مقیم بایستی توسط پیمانکار مورد اجرا قرار گیرد؟

در قسمت ابتدایی این ویدئوی آموزشی، مروری می کنیم بر قوانین مدنی که از جنبه قانون آمره می باشند و بایستی در قراردادها توجه ویژه ای به آنها نمود.

مهندس مشاور به نوعی، وکیل کارفرما در امور مشخصی که در قر ارداد او ذکر شده است می باشد.

پس در واقع بر اساس ماده 656 قانون مدنی، مهندس مشاور، نایب کارفرما است و براساس ماده 663 قانون مدنی، نبایستی عملی خارج از حدود وکالت خود انجام دهد.

حدود وکالت مهندس مشاور، در دو بخشنامه با صراحت اشاره شده است.

اول، نشریه 4318، که همان قرارداد همسان منتشره سازمان برنامه بودجه است که بین کارفرما و مشاور منعقد می شود.

دوم، نشریه 3327 می باشد که در آن شرح وظایف و اختیارات مهندس مشاور به صراحت اشاره شده است.

 

بنابراین به کارفرمایان توصیه می گردد در ماده 6 موافقتنامه که مهندس مشاور معرفی شده است، این دو نشریه یا بخشنامه ذکر گردد تا پیمانکار نیز از حدود وظایف و اختیارات مهندس مشاور آگاه باشد.

البته در قسمتی از قرارداد بین کارفرما و پیمانکار نیز به وظایف و اختیارات مهندس مشاور اشاره شده است.

حال، مبتنی بر ماده 674 قانون مدنی، اگر وکیل یا همین مهندس مشاور عزیز ما خارج از حدود اعلامی دست به عملی بزند، کارفرما هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

نکته دیگری که می توان از مواد قانونی مرتبط با وکالت در رابطه با مهندس مشاور استفاده کرد، سپردن امور به مهندس مشاور دیگر است در اصطلاح حقوق آن حق را "توکیل به غیر" می نامیم.

که تنها در صورتی وکیل این اجازه را دارد که براساس ماده 672 قانون مدنی در وکالتنامه او این حق درج شده باشد.

 

 

اجازه بدهید در ابتدای بررسی قواعد محاطی با دو تعریف مهم آشنا بشویم که معمولاً مهندسین ما دارای ابهاماتی در رابطه با این دو تعریف هستند.

بر اساس بند الف ماده 9 شرایط عمومی پیمان مهندس مشاور شخص حقیقی یا حقوقی است که برای نظارت بر اجرای کار در چارچوب اختیارات تعیین شده از طرف کارفرما به پیمانکار معرفی می شود و بر اساس بند ب همین ماده، مهندس ناظر نماینده مقیم مهندس مشاور در کارگاه است که مانند بند قبل نیز باید چارچوب اختیارات و وظایفش به پیمانکار معرفی شود.

پس در نگاه ساده کارفرما با یک شخصی قرارداد می بندد که کنترل کیفی امور را بر عهده داشته باشد.

این شخص داری دو دسته کارمند است. یک دسته کارمند در دفتر مرکزی و دسته دیگر در داخل کارگاه مشغول به کار هستند.

در یک تقسیم بندی کلی، آن دسته ای که در پروژه مشغول به کار هستند را "نظارت مقیم" می نامیم.

 

مخاطب عزیز توجه داشته باشید، با اینکه در بند ب ماده 9 اشاره ای به شخص حقیقی یا حقوقی بودن ناظر مقیم نشده است،

ولی به توجه به بند پ ماده 11 آئین نامه تخلفات انضباطی مهندس مشاور به دلیل آنکه مهندس مشاور حق واگذاری موضوع قرارداد خود را بدون اطلاع کارفرما به مشاور دیگری نداشته و در ضمن سقف این واگذاری نیز 80% مبلغ پیمان می باشد، می توان برداشت کرد که مهندس ناظر قطعاً یک شخص حقیقی است.

 

حالا اجازه بدهید با دو ماده در قرارداد همسان مشاور آشنا شویم.

براساس بند 11-4، در صورتیکه کارفرما ظرف مدت تعیین شده نظر خود را در مورد مدارک و گزارش های مهندس مشاور اعلام نکند، مهندس مشاور نظر کارفر ما را استعلام می نماید و چنانچه تا 15 روز از تاریخ دریافت استعلام همچنان نظری از سوی کارفرما اعلام نشود، گزارش ها و مدارک ارسالی تصویب شده تلقی می گردد.

از طرف دیگر بر اساس ماده 10، هرگاه مهندس مشاور به هنگام اجرای کار، برای تعیین نحوه ادامه کار جلسه یا جلسات هماهنگی را به منظور اخد تصمیمات راهبردی، ضروری بداند، موظف است موضوع را طی گزارش توجیهی برای کارفرما بفرستد.

کارفرما تا 15 روز از تاریخ دریافت گزارش نسبت به تشکیل جلسه اقدام نماید و تصمیمات را در جلسه تنظیم و بی درنگ به مهندس مشاور ابلاغ می کند. هر گاه کارفرما در مهلت تعیین شده نسبت به تشکیل جلسه و ابلاغ تصمیمها اقدام نکند، مهندس مشاور خود تصمیم گیری نموده و نتیجه را به کارفرما ابلاغ می کند. 

 

 

بنابراین در پاسخ به سؤال اصلی، می توان موضوع را به سه دسته تقسیم کرد.

در دسته اول، دستوراتی قرارداد که با صراحت در قرارداد بین پیمانکار و کارفرما یا مدارک پیوست آن جزئی از محدوده وظایف و اختیارات مهندس مشاور می باشد که در این حالت پیمانکار  بایستی بدون هیچونه نگرانی و چون و چرایی از آنها اطاعت کند.

ولیکن دسته دوم، دستوراتی می باشند که حتما بایستی در ابتدا مورد تأیید کارفرما قرار گیرد و در این حالت مهندس مشاور موظف به ارسال نامه به کارفرما و استعلام از او خواهد بود و حتماً باییستی پیمانکار را به عنوان مطلع آگاه از ارسال این استعلام نماید.

این دسته از دستورات تنها در زمان تأیید از طرف کارفرما بایستی به مرحله اجرا توسط پیمانکار درآید.

در غیراینصورت تمام عواقب موضوع بر دوش پیمانکار خواهد بود و

دسته سوم، شامل مواردی است که مهندس مشاور حق هیچگونه دخالتی نخواهد داشت و بهتر آن است که این بایدها و نبایدها در قرارداد کارفرما و مشاور درج گردد و یک نسخه جهت اطلاع پیمانکار در اختیار او قرار گیرد.

 

 

در قسمت بررسی ریسک ها و ادعاها، به چهار گامی می پردازیم که کارفرما می تواند با اجرای آن کلیه ریسک های محتمل در ارتباط با مهندس مشاور و تصمیمات و دستورات اخذ شده او را مدیریت نماید.

هر چهار گامی که گفته می شود، بایستی در زمان انعقاد قرارداد چه با پیمانکار چه با مشاور لحاظ شود.

اول، مشخص کردن محدوده بایدها؛ یعنی حدود اختیاراتی که مهندس مشاور می تواند مستقل از کارفرما دستورات مالی یا زمانی یا کیفی را به پیمانکار ابلاغ کند.

دوم، مشخص کرردن محدوده نبایدها؛ یعنی تعیین حدودی که تنها با تصمیم کارفرما قابلیت ابلاغ به پیمانکار را خواهد داشت.

سوم، مشخص کردن پروسه اخذ تأییدیه از کارفرما. یعنی محدوده ای که باید مهندس مشاور اقدام به تهیه گزارش و اخذ استعلام از کارفرما نماید و تعیین چگونگی مطلع سازی پیمانکار از نتایج تصمیمات.

و بالاخره چهارم، مشخص کردن نحوه عملکرد در زمان های تطویل تصمیم گیری کارفرما و تعیین پلان های جایگزینی برای جلوگیری از لطمه خوردن پروژه و عملیات اجرایی پیمانکار.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 40 – آیا کلیه دستورات مشاور و یا ناظر مقیم بایستی توسط پیمانکار مورد اجرا قرار گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.