0
0

17 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC (قسمت اول- مهندسین طراح)

1384 بازدید

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC (قسمت اول-مهندسین طراح)

هر پیمانکار برای انجام تعهدات خود در ذیل قراردادهای EPC ، سه شریک اساسی به همراه دارد.

در قسمت طراحی که عمده بخش Engineering را بر دوش دارد مهندسین طراح به عنوان یک شخص حقوقی و یا شخص حقیقی، شریک کاری پیمانکار خواهند بود.

فروشندگان و وندور، نقش شریک پیمانکار در بستر Procurement را دارا بوده و پیمانکاران دست دوم که بیشتر به ارایه خدمات اجرایی می پردازند .

عنوان اهرم پیمانکار اصلی در عملیات اجرایی  را برعهده دارند.

حال در این قسمت به تشریح اولین رکن از سه شریک کاری پیمانکار اصلی با عنوان مهندسین طراح، نحوه انتخاب و وظایف آن می پردازیم:

مهندس طراح:

همانطور که در ماده 1 و در تعاریف آمده است مهندس طرح شخص حقیقی یا حقوقی است که از طرف پیمانکار مسئول خدمات طراحی مهندسی موضوع پیمان است

حال می تواند زیر مجموعه پیمانکار باشد یا شخص ثالث باشد یعنی به صورت دستمزدی کار کند و کارمند پیمانکار باشد و یا کارمزدی کارکند و بصورت پروژه ای به پیمانکار خدمات بدهد.

بر اساس بند 4 ماده 33، پیمانکار قبل از انتخاب مهندس طرح چه به عنوان شخص ثالث که با او قرار داد جاری می کند چه به عنوان کارمندی که در مجموعه پیمانکار مشغول به کار خواهد بود بایستی او را به کارفرما معرفی کند(بند 1 ماده 33) و از کارفرما تایید بگیرد.

به هرسو مسئولیت کارها و رفتار مهندسین طراح با پیمانکار خواهد بود و تمامی هماهنگی های عملیات در تعهد مهندسین طراح در برابر کارفرما با پیمانکار می باشد.(بند 2 ماده 33)

در ضمن کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در قبال تعهدات پیمانکار در برابر قرارداد او با مهندسین طراح نخواهد داشت.(بند 5 ماده 33)

در صورت تنظیم قرارداد با شخص ثالث به عنوان طراح، کارفرما بایستی به عنوان ذی نفع معرفی گردد و قرارداد تنظیمی باید بر منطبق بر مفاد قرارداد اصلی با کارفرما باشد. (بند 6 ماده 33)

پیمانکار منطبق بر بند 7 ماده 33 موظف به استفاده از شرکت های مهندسی ایرانی در فاز طراحی می باشد.

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC (قسمت اول- مهندسین طراح)

موضوع: مهندسین طراح در قراردادهای EPC

اکنون به سوالاتی می پردازیم که در این فیلم ویدئویی کوتاه به آن ها خواهیم پرداخت:

پرسش شماره 1: آیا مهندسین طراح در قراردادهای EPC می توانند از مجموعه کارمندان پیمانکار باشند و یا حتما باید با یک شرکت مهندسی مشاور، قرارداد منعقد شود؟

پرسش شماره 2: آیا پیمانکار در قرارداد EPC بایستی صلاحیت مهندسین طراح را از کارفرما اخذ کند؟

پرسش شماره 3: آیا در قرارداد بین پیمانکار و مهندسین طراح در ساختار EPC، بایستی نامی از کارفرمای اصلی و ذی نفع بودن او برده شود؟

نکته اول: مهندس طراح شخص حقیقی یا حقوقی است که از طرف پیمانکار مسئول خدمات طراحی مهندسی موضوع پیمان است که می تواند زیر مجموعه پیمانکار باشد و یا شخص ثالث باشد. یعنی به صورت دستمزدی کار کند و کارمند پیمانکار باشد و یا کارمزدی کار کند و بصورت پروژه ای به پیمانکار خدمات بدهد.

نکته دوم: پیمانکار قبل از انتخاب مهندس طراح چه به عنوان شخص ثالث که با او قرار داد جاری می کند چه به عنوان کارمندی که در مجموعه پیمانکار مشغول به کار خواهد بود بایستی او را به کارفرما معرفی کند (بند 1 ماده 33) و از کارفرما تأیید بگیرد.

نکته سوم: در صورت تنظیم قرارداد با شخص ثالث به عنوان طراح، کارفرما بایستی به عنوان ذی نفع معرفی گردد و قرارداد تنظیمی باید منطبق بر مفاد قرارداد اصلی با کارفرما باشد.

 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 17 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC (قسمت اول- مهندسین طراح)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.