0
0

19 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت سوم-پیمانکاران دست دوم)

1387 بازدید

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC (قسمت سوم-پیمانکاران دست دوم)

هر پیمانکار برای انجام تعهدات خود در ذیل قراردادهای EPC ، سه شریک اساسی به همراه دارد.

در قسمت طراحی که عمده بخش Engineering را بر دوش دارد مهندسین طراح به عنوان یک شخص حقوقی و یا شخص حقیقی، شریک کاری پیمانکار خواهند بود.

فروشندگان و وندور، نقش شریک پیمانکار در بستر Procurement را دارا بوده و پیمانکاران دست دوم که بیشتر به ارایه خدمات اجرایی می پردازند عنوان اهرم پیمانکار اصلی در عملیات اجرایی  را برعهده دارند.

حال در این قسمت به تشریح سومین رکن از سه شریک کاری پیمانکار اصلی با عنوان پیمانکاران دست دوم، نحوه انتخاب و وظایف آن می پردازیم.

موضوع: پیمانکاران دست دوم در قراردادEPC

مروری می کنیم بر آن سوالاتی که در این ویدئوی آموزشی به آنها خواهیم پرداخت:

پرسش شماره 1: آیا صلاحیت پیمانکار دست دوم در قراردادهای EPC بایستی به تأیید کارفرما برسد؟

پرسش شماره 2: درصورت عدم پرداخت صورت وضعیت پیمانکار دست دوم و اعتراض او، آیا کارفرما می تواند از محل مطالبات پیمانکار اصلی اقدام به پرداخت نماید؟

پرسش شماره 3: در صورت تأخیر در پرداخت دستمزد کارکنان پیمانکار دست دوم آیا کارفرما می توان اقدام به پرداخت حقوق پرسنل از محل مطالبات پیمانکار اصلی نماید؟

پرسش شماره 4: آیا پیمانکار در تنظیم پیمان با پیمانکار دست دوم در قراردادهای EPC موظف است نامی از کارفرمای اصلی بیاورد؟

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت سوم-پیمانکاران دست دوم)

حال مروری می کنیم بر مطالبی که منطبق بر نشریه 5490 باید در رابطه با این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

منطبق بر بند 12 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار دست دوم، شخص حقیقی یا حقوقی است به منظور انجام بخش هایی از عملیات ساختمان و نصب و خدمات فنی در کارگاه که از طریق عقد قرارداد با پیمانکار به کار گمارده می شود.

بر اساس بند 4 ماده 33، انتخاب پیمانکار دست دوم بایستی به پس از معرفی و تأیید کارفرما صورت بگیرد.

مبتنی بربند 5 ماده 33، کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در قبال انجام تعهدات پیمانکاراصلی نسبت به پیمانکار دست دوم به غیر ازپرداخت دستمزد کارکنان پیمانکار دست دوم منطبق بر بند 6 ماده 27 نخواهد داشت .

یعنی در صورت تاخیر در پرداخت دستمزد پیمانکار دست دوم نسبت به کارکنانش، کارفرما می تواند به این موضوع ورود کند و حقوق معوقه را برای بار اول پرداخت و بار دوم اعلام به برکناری پیمانکار اصلی نماید بنابراین پیمانکار اصلی بایستی این بند را به صراحت در قرارداد خود با پیمانکار دست دوم بگنجاند و برای عدم پرداخت حقوق پرسنلش، اهرم فشار مناسب قرار دهد.

به خاطر داشته باشیم که به هر حال پیمانکار اصلی مسئول تمام کارهای در تعهد پیمانکار دست دوم و رفتار کارکنان او در قبال کارفرما می باشد.

(بند 1 ماده 33) و درضمن کلیه هماهنگی لازم برای انجام تعهدات و ارتباط با کارفرما بر عهده پیمانکار اصلی خواهد بود.(بند 2 ماده 33)

در قرارداد با پیمانکار دست دوم بایستی نام کارفرما به عنوان ذی نفع درج گردد و در تنظیم قرارداد پیمانکار اصلی و پیمانکار دست دوم ،بایستی کلیه موازین و مفاد قرارداد اصلی رعایت شود(بند 6 ماده 33)

بر اساس بند 7 ماده 33 پیمانکار موظف است از پیمانکاران دست دوم ایرانی برای انعقاد قراردادها منطبق بر پیوست 10-2 استفاده نماید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 19 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت سوم-پیمانکاران دست دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.