0
0

18 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت دوم-فروشندگان)

1442 بازدید

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت دوم-فروشندگان)

هر پیمانکار برای انجام تعهدات خود در ذیل قراردادهای EPC ، سه شریک اساسی به همراه دارد.

در قسمت طراحی که عمده بخش Engineering را بر دوش دارد مهندسین طراح به عنوان یک شخص حقوقی و یا شخص حقیقی، شریک کاری پیمانکار خواهند بود.

فروشندگان و وندور، نقش شریک پیمانکار در بستر Procurement را دارا بوده و پیمانکاران دست دوم که بیشتر به ارایه خدمات اجرایی می پردازند

عنوان اهرم پیمانکار اصلی در عملیات اجرایی  را برعهده دارند.

حال در این قسمت به تشریح دومین رکن از سه شریک کاری پیمانکار اصلی با عنوان فروشندگان، نحوه انتخاب و وظایف آن می پردازیم:

فروشنده (VENDOR):

منطبق بر بند 11 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، طرف قرارداد پیمانکار است  بعنوان تولید کننده ، سازنده ، تأمین کننده و یا عامل فروش است.متعهد به تهیه اقلام و تجهیزات و مصالح مورد نیاز در پروژه می باشد.

به خاطر داشته باشیم که مصالح مورد نیاز برای اجرای یک پروژه را از لحاظ تعهد تامین طرفین پیمان می توان به دو دسته تقسیم کرد:

گروه شماره1:تامین و تدارک مصالح و تجهیزات پروژه که در تعهد کارفرما است

منطبق بر بند 2 ماده 30 تامین کلیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز در پروژه بر عهده پیمانکار است مگر آنکه درپیوست شماره 13، این موارد در تعهد کارفرما اعلام شده باشد.

در این حالت پیمانکار در زمان ورود این مصالح به کارگاه بایستی اقدام به بازرسی چشمی با حضور نماینده کارفرما ، هرگونه اشکال(کیفی) و کمبود(کمی) آن را صورتجلسه نماید.

در صورت وجود اشکال و یا کمبود دو راه حل برای کارفرما وجود دارد:

  1. برطرف سازی اشکالات و کمبودها
  2. با پرداخت هزینه به پیمانکار، رفع اشکال ها و کمبودها را از پیمانکار بخواهد.

به هر سو با ورود کالا به کارگاه مسئول حفاظت و انبارداری آن با پیمانکار است.

در تحویل یک جنس وجود دوعیب محتمل می باشد .

عیوب آشکار و عیوب پنهان. بایستی توجه داشته باشیم که در صورت بروز و آشکار شدن عیوبی که در زمان تحویل مشاهده نشده است، هزینه برطرف سازی این عیوب بر عهده کارفرما خواهد بود.

بر اساس ماده 47 شرایط عمومی پیمان، کارفرما طبق پیوست شماره 13 انجام کارهای در تعهد خود از قبیل بخش هایی از دانش فنی پایه ، خرید لیسانس ، طراحی ، مهندسی ، عملیات ساختمانی و نصب و تامین مصالح و تجهیزات ، مواد اولیه و آب و برق و سوخت و سایر مواد شیمیایی و کاتالیست مورد نیاز عملیات راه اندازی و آزمایشهای عملکردی را بعهده دارد و

براساس برنامه زمانی تفصیلی موضوع بند 13_3 پیوست 13 اقدام می کند.

هرگاه امکان تحویل بخشی از تجهیزات و یا مصالح مورد تعهد کارفرما در موعد مقرر برای او میسر نباشد ، مراتب در فاصل زمانی معقول به پیمانکار ابلاغ شود تا او نسبت به تجدیدنظر در برنامه زمانی اقدام کند ،

به نحوی که تا حد ممکن ، از تاخیر در اتمام کار جلوگیری کند.

اگر پیمانکار موافقت کند که هیچ ولی اگر موافقت نکند شامل تاخیر بشه که بعدا می تواند ادعا کند.

گروه دوم: تامین و تدارک مصالح و تجهیزات پروژه که در تعهد پیمانکار است

اصولا پیمانکار موظف است تامین کلیه مصالح و تجهیزاتی که منطقا برای اجرای پروژه و راه اندازی و بهره برداری آن لازم است را تامین نماید.

البته در پیوست شماره 10 شرحی بر تعهدات پیمانکار در تامین مصالح و تجهیزات آورده شده است.

این مصالح و تجهیزات بایستی از فروشندگانی تهیه شود که در پیوست 15 و یا سایر منابع مورد تایید کارفرما ، اعلام شده است.

(بند 1 ماده 29) این موضوع در بند 3 ماده 33 نیز تکرار شده است.

البته در بند 5 ماده 33 به صراحت اشاره شده است که وجود این لیست و یا تایید فروشنده خاصی باعث نمی شود کارفرما در قبال آن فروشنده در قبال تعهدات پیمانکار مسئولیتی داشته باشد.

در بند 1 ماده 33 اشاره داد که مسئولیت کارها و خدمات انجام شده توسط فروشندگان بر عهده پیمانکار می باشد و در ضمن او مسئول رفتار و اعمال کارمندان آن ها نیز می باشد.

در بند 2 ماده 33 اعلام می دارد هماهنگی و ارتباط با کارفرما در زمینه موضوع پیمان ، تنها بوسیله پیمانکار انجام می شود و این بدان معنا است که نباید فروشندگان جهت هر گونه اموری بطور مستقیم با کارفرما تماس بگیرند.

در بند 1 ماده 29 اشاره به اصطلاحی به نام Long Lead دارد که منظورمصالح یا تجهیزاتی است که زمان ساخت و تحویل آن طولانی می باشد و پیمانکار بایستی طول مدت ساخت و تحویل این نوع کالاها را در برنامه زمانی لحاظ نماید. (بند 1 ماده 29)

 یادمان باشد که پیمانکار مخیر به انتخاب هر کدام از فروشندگان ذکر شده در لیست می باشد و کارفرما نمی تواند پیمانکار را ملزم به خرید از فروشنده خاصی کند و اگر لیست فروشندگان مورد تایید نقل نشده باشد باز پیمانکار می تواند از هر فروشنده ای ، مصالح را تامین نماید به شرطی که مشخصات کالای خریداری شده با مشخصات اعلام شده در نقشه ها و مشخصات فنی پروژه انطباق داشته باشد.

 نکته ای که در خرید تجهیزات و مصالح بایستی مورد توجه پیمانکار قرار گیرد به شرح زیر خواهد بود:

  1. خرید و بسته بندی و حمل هر کالای مورد استفاده در پروژه بایستی با نام کارفرما صورت بگیرد. (بند 2 ماده 29) این موضوع در بند 6 ماده 33 دهم اشاره شده است که بایستی نام کارفرما به عنوان ذی نفع در قرارداد با فروشنده درج گردد و تمام موازین قرارداد بین پیمانکار و کارفرما باید در آن قرارداد رعایت شود.
  1. شرایط بسته بندی و حمل کالا بایستی بر اساس موارد نوشته شده در پیوست 19 صورت بگیرد.(بند 2 ماده 29)
  2. بارگیری، حمل، تخلیه مصالح و تجهیزات، ترخیص کالاهای وارده در گمرکات کشور به مسئولیت و هزینه پیمانکار می باشد.مگر آنکه در پیوست 19 ، طور دیگری به توافق رسیده باشد. (بند 3 ماده 29)
  3. مسئولیت جبران هرگونه خسارت به جاده ها، پل ها و هر گونه تسهیلات ترافیکی در اثر حمل مصالح و تجهیزات برعهده پیمانکار می باشد. (بند 3 ماده 29)
  4. پیمانکار باید تمام مصالح و تجهیزات موضوع پیمان را به صورت نو و طبق مشخصات فنی تامین کند. مسئولیت برگشت مصالح مستعمل و جایگزینی آنها با تجهیزات نو مورد قبول کارفرما و هر نوع تاخیر در اتمام کارها ناشی از آن ،برعهده پیمانکار می باشد. (بند 6 ماده 29)

شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت دوم-فروشندگان)

موضوع: فروشندگان در قراردادهای EPC

مروری می کنیم بر سؤالاتی که در این ویدئوی آموزشی تشریح خواهد شد:

سوال شماره 1: آیا در قراردادهای EPC، تأمین کلیه مصالح و تجهیزات بر عهده پیمانکار می باشد؟

سوال شماره 2: در صورت وجود عیب و ایراد بر مصالح وارد شده به کارگاه به شرطی که تأمین آن با کارفرما بوده باشد، چه راه حل هایی پیش روی دو طرف پیمان خواهد بود؟

سوال شماره 3: هزینه برطرف سازی عیوب پنهان مصالح در تعهد کارفرما که در زمان تحویل صورتجلسه نشده ولی قابل شناسایی بوده است، بر عهده کدام یک از طرفین پیمان خواهد بود؟

سوال شماره 4: هزینه برطرف سازی عیوب پنهان مصالح در تعهد کارفرما که در زمان تحویل قابل تشخیص نبوده، بر عهده کدام یک از طرفین پیمان خواهد بود؟

سوال شماره 5: آیا تأخیرات زمانی تحویل مصالح در تعهد کارفرما مستقیماً در برنامه زمانی و تمدید زمان اولیه پیمان قابل ادعا می باشد؟

سوال شماره 6: آیا پیمانکار می تواند بابت مصالح و تجهیزاتی که دارای دوره زمانی ساخت طولانی هستند، ادعایی را عنوان نماید؟

سوال شماره 7: آیا کارفرما می تواند پیمانکار را ملزم به خرید مصالح و تجهیزاتی از فروشنده خاصی نماید؟

سوال شماره 8: آیا پیمانکار موظف است که نام کارفرما را به عنوان ذی نفع در معامله خرید مصالح و تجهیزات در قراردادهای EPC درج نماید؟

نکته 1: منطبق بر بند 2 ماده 30، تأمین کلیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز در پروژه بر عهده پیمانکار است مگر آنکه درپیوست شماره 13، این موارد در تعهد کارفرما اعلام شده باشد.

نکته 2: در صورتیکه تعهد تأمین بخشی از مصالح بر عهده کارفرما باشد، پیمانکار در زمان ورود این مصالح به کارگاه بایستی اقدام به بازرسی چشمی با حضور نماینده کارفرما، هرگونه اشکال (کیفی) و کمبود (کمّی) آن را صورتجلسه نماید.

در صورت وجود اشکال و یا کمبود دو راه حل برای کارفرما وجود دارد:
1. برطرف سازی اشکالات و کمبودها
2. با پرداخت هزینه به پیمانکار، رفع اشکالها و کمبودها را از پیمانکار بخواهد.

نکته 3: هرگاه امکان تحویل بخشی از تجهیزات و یا مصالح مورد تعهد کارفرما در موعد مقرر برای او میسر نباشد، مراتب در فاصل زمانی معقول به پیمانکار ابلاغ شود تا او نسبت به تجدیدنظر در برنامه زمانی اقدام کند، به نحوی که تا حد ممکن، از تأخیر در اتمام کار جلوگیری کند.

نکته 4: در بند 1 ماده 29 اشاره به اصطلاحی به نام Long Lead دارد که منظور مصالح یا تجهیزاتی است که زمان ساخت و تحویل آن طولانی می باشد و پیمانکار بایستی طول مدت ساخت و تحویل این نوع کالاها را در برنامه زمانی لحاظ نماید.

نکته 5: خرید و بسته بندی و حمل هر کالای مورد استفاده در پروژه بایستی با نام کارفرما صورت بگیرد و بایستی نام کارفرما به عنوان ذی نفع در قرارداد با فروشنده درج گردد و تمام موازین قرارداد بین پیمانکار و کارفرما باید در آن قرارداد رعایت شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 18 – شرکای کاری پیمانکار در قراردادهای EPC(قسمت دوم-فروشندگان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.