0
0

36 – شمول مبلغ پیمان

1294 بازدید

شمول مبلغ پیمان :

مهمترین موضوع که با امضای قرارداد دو طرف بر روی آن توافق می کنند، انطباق مبلغ پیمان تعهد شده توسط کارفرما و مجموعه فعالیت ها و شروط مندرج در قرارداد در تعهد پیمانکار است.

یعنی پیمانکار تایید می کند با مبلغ پیشنهادی خود که مورد پذیرش کارفرما قرار گرفته است تمامی تعهدات ذیل قرارداد را انجام دهد و هیچ گونه ادعایی مازاد بر آن نداشته باشد.

در اصطلاح این موضوع را شمول یا کفایت مبلغ پیمان می نامند.

فلذا ماده شمول مبلغ پیمان، ماده ای است که در قرارداد ثبت شده و اعلام می دارد مبلغ پیمان، جبران هزینه های چه مواردی را در برمی گیرد.

یعنی پیمانکار با ملاحظه تمام جوانب این موارد، اقدام به پیشنهاد قیمت نموده است، بنابراین بعدأ نمی تواند بابت این موارد ادعای  مالی داشته باشد. 

موضوع: شمول مبلغ پیمان در قراردادهای EPC

یکی از مهمترین بندهایی که توصیه می شود بطور کامل در هر قرارداد گنجانده شود، موضوع شمول مبلغ پیمان یا به کلامی دیگر کفایت مبلغ پیمان است. در کلامی ساده: یعنی پیمانکار تأیید می کند با مبلغ پیشنهادی خود که مورد پذیرش کارفرما قرار گرفته، تمامی تعهدات ذیل قرارداد را انجام دهد و هیچ گونه ادعایی مازاد بر آن نداشته باشد.

در این ویدئو به سوالات و موضوعات زیر می پردازیم:

پرسش شماره1: شمول مبلغ پیمان در قراردادهای EPC به چه معنایی است؟

پرسش شماره2: چرا پیمانکار در زمان ارائه قیمت بایستی به ماده مربوط به شمول مبلغ پیمان، توجه ویژه داشته باشد؟

پرسش شماره3: آیا کارفرما می تواند مواردی را به عنوان تعهد پیمانکار مازاد بر شرایط عمومی پیمان اضافه نماید و پیمانکار را در اسناد مناقصه موظف کند که در قیمت پیشنهادی خود لحاظ نماید؟

پرسش شماره4: آیا پیمانکار موظف به لحاظ تمامی هزینه های نیروی انسانی چه مستقیم چه غیر مستقیم در قیمت پیشنهادی خود می باشد؟

پرسش شماره5: در زمان ارائه پیشنهاد قیمت، توجه به وندور لیست چه کمکی به برآورد قیمت از طرف پیمانکار می کند؟

پرسش شماره6: در زمان ارائه پیشنهاد قیمت، توجه به لیست مبالغ مشروط منضم به پیمان چگونه می تواند ریسک های پیمانکار را کاهش دهد؟

پرسش شماره7: در بررسی شمول مبلغ پیمان، چرا بایستی به ارتباط این آیتم و تأییدات پیمانکار توجه ویژه داشت؟

 

شمول مبلغ پیمان

در قرارداد  همسان 5490 ، ماده 52 به این موضوع اختصاص داده شده است و پیمانکار هنگام ارائه پیشنهاد قیمت بایستی به این ماده و ماده متناظرآن در شرایط خصوصی پیمان توجه ویژه داشته باشد.

بر اساس این ماده مواردی که در قیمت پیمانکار دیده شده است به قرار زیر می باشد:

البته باز تاکید می گردد که تنها به این موارد محدود نمی شود چون کارفرما ممکن است در ماده 52 شرایط خصوصی پیمان، مواردی که عرفا بر عهده او می باشد را نیز جزئی از تعهدات پیمانکار اعلام کند.

 

  1. هزینه نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام بخش های مختلف کارهای طراحی، ساخت، اجرا و … که شامل دو دسته زیر است:
  • هزینه نیروهای مستقیم :نیرویی که هزینه آن بطور خاص و مشخص به یک فعالیت اختصاص داده می شود و بنابراین در آنالیز قیمت آن فعالیت ،باید دیده شود.
  • هزینه نیروهای غیر مستقیم : نیرویی که هزینه آن را نمی توان به یک فعالیت خاص اختصاص دادو این هزینه برای انجام مجموعه فعالیت های پروژه باید لحاظ شود که می تواند در قسمت تجهیز کارگاه و بالاسری دیده شود.
  1. هزینه تهیه مصالح و تجهیزات و سایر مواد مورد نیاز، برای انجام کار و همچنین تأمین لوازم یدکی طبق پیوست 11. در این قسمت پیمانکار باید به وندورها و سازنده ها و تامین کننده هایی که مد نظر کارفرما است البته به شرط آنکه در قرارداد مشخص شده باشد در ارائه قیمت توجه کند.
  1. هزینه حمل ونقل وانبار داری تجهیزات ومصالح و لوازم یدکی(برای هزینه های کل فعالیت در نظر می گیرند و جزء هزینه های تجهیز کارگاه است )و سایر مواد مورد نیاز اجرای کار.
  2. هزینه خدمات فنی و کالای فروشندگان تجهیزات در کارگاه، در موارد لزوم.
  3. هزینه های پرداختی به پیمانکار دست دوم و مهندسان طراح و صاحبان لیسانس،

طبق بند 5 ماده 52، هزینه های پرداختی به پیمانکار دست دوم و مهندسان طراح و صاحبان لیسانس، به منظور انجام بخش هایی از کارهای طراحی، خرید لیسانس، ساختمان و نصب، آزمایش ها، بازرسی ها و سایر خدمات فنی و مهندسی.

  1. هزینه کرایه ماشین آلات، تجهیزات و تأسیسات ساختمانی مورد نیاز اجرای کار
  2. هزینه انجام کارها، خدمات و تأمین مصالح و تجهیزات، از محل مبالغ مشروط. به خاطر داشته باشیم که ممکن است قیمت بعضی از مصالح، ماشین آلات و نیروی انسانی بصورت واحد در ضمیمه قرارداد نوشته شده باشد که اگر کارفرما دستور به استفاده از آن را برای پیمانکار صادر کرد او موظف است طبق همان قیمت واحد از این عناصر در پروژه استفاده کند و دیگر نمی تواند ادعای مازاد بر این قیمت واحد داشته باشد همانطور که گفته ایم به این نوع قیمت ها ،مبالغ مشروط می گوییم.
  1. هزینه متفرقه دیگر، این هزینه ها شامل پوشش هزینه های بالاسری و تجهیز کارگاه می باشد که بایستی پیمانکار به منظور انجام تعهدات قراردادی صرف نماید. که شامل موارد زیر است:
  • هزینه آموزش کارکنان کارفرما طبق پیوست 12
  • هزینه مسافرت و نقل و انتقال کارکنان پیمانکار، در اجرای کارهای موضوع پیمان
  • هزینه مرتبط با بارگیری، حمل، تخلیه، نصب و برچیدن انواع تأسیسات و تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی و ابزار آلات و مواد مصرفی مورد نیاز آنها ( هزینه تجهیز کارگاه )
  • هزینه مورد نیاز برای احداث، نگهداری، حفاظت، بهره برداری و برچیدن محل اسکان موقت کارکنان در کارگاه و یا جاهای دیگر و دفاتر کار آنان و خدمات و سرویس های جاری مورد نیازآنها ( هزینه تجهیز کارگاه )
  • هزینه مربوط به احداث تأسیسات موقت، از قبیل سیستم های تأمین آب، برق، تلفن، گاز، برای کارگاه و هزینه های جاری آنها ( هزینه تجهیز کارگاه )
  • هزینه تهیه انواع ضمانت نامه ها و بیمه نامه ها ( هزینه بالاسری )
  • هزینه انواع مالیات ها و سایر عوارض قانونی، متعلق به پیمانکارو مرتبط با پیمان ( هزینه بالاسری )
  • سایر هزینه هایی که طیق شرایط خصوصی، بعهده پیمانکار است. برای اینکه پیمانکار پیشنهاد قیمت ارائه دهد حتمأ باید این بند را در شرایط خصوصی چک کند، که چه مواردی بر دوش او گذاشته شده است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که شمول مبلغ پیمان دارای ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با تأییدات پیمانکار است و بایستی این دو مورد در کنار هم دیده شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 36 – شمول مبلغ پیمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.