0
0

4 – عوامل و ارکان اجرایی قرارداد EPC

1502 بازدید

عوامل و ارکان اجرایی قرارداد EPC :

فرق جانشین قانونی و نماینده در قراردادهای احداث، چیست؟

قبل از اینکه به تعریف ارکان اجرایی یک قرارداد EPC بپردازیم ، با دو تعریف حقوقی آشنا می شویم:

  • نماینده: شخص حقیقی یا حقوقی است که از سمت یکی از طرفین قرارداد جهت انجام وظایفی به طرف دیگر معرفی می شود. در این حالت بایستی اختیارات نماینده نیز به طرف مقابل اعلام گردد. بنابراین هر دستوری که در محدوده اختیارات نماینده از طرف او صادر شود، در حکم دستور صادر شده از جانب کارفرما می باشد.
  • جانشین قانونی: شخص حقیقی و یا حقوقی می باشد که کلیه اختیارات و وظایف از سمت یکی از طرفین قرارداد به او منتقل می شود. در این حالت این جانشین موظف است کلیه تعهدات شخص اول را در مقابل طرف قرارداد بپذیرد. به خطر داشته باشیم که در این وضعیت دیگر طرف اول وجود نخواهد داشت و بنابراین تمامی اختیارات و وظایف از او سلب شده است.

در قراردادهای EPC صنعتی، نقش مرجع فنی در حل اختلافات دو طرف پیمان چگونه می باشد؟

به طور کلی در قراردادهای EPC ، ارکان پروژه را می توان در دسته بندی های زیر تعریف کرد:

  1. کارفرما: منطبق بر بند 6 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخصی حقوقی است که طرف پیمان با پیمانکار است و نماینده و جانشینان قانونی او در حکم کارفرما خواهند بود.
  2. پیمانکار: منطبق بر بند 7 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخص حقوقی است که طرف پیمان با کارفرماست و نماینده و جانشینان قانونی او در حکم پیمانکار خواهند بود.
  3. مشاور کارفرما: منطبق بر بند 8 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخص حقوقی است بعنوان عامل فنی کارفرما برای انجام خدمات فنی در حدود اختیارات واگذار شده از سمت کارفرما
  4. تعریف مرجع فنی : شخص حقیقی یا حقوقی است و معتبر در زمینه تخصصی که کارفرما یا مشاور کارفرما یا پیمانکار در شرایط اختلاف از نظر فنی وی استفسار میکنند و نظر وی برای دو طرف قطعی است.

عوامل و ارکان اجرایی قرارداد EPC

بازرسین فنی در پروژه های EPC زیرمجموعه کارفرما به فعالیت می پردازند یا مهندس مشاور؟

  1. بازرس فنی: منطبق بر بند 9 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای وظیفه کنترل کیفی کارها می باشد به طور مثال آزمایشگاه بتن یا جوش .این عامل زیر نظر مشاور کارفرما فعالیت می کند.

آیا لزوما مهندس طراح در قرارداد بایستی شخص حقوقی باشد؟

آیا پیمانکار می تواند فاز طراحی را در قراردادهای EPC به خارج سازمان خود واگذار کند؟

  1. مهندس طراح: منطبق بر بند 10 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخص حقیقی یا حقوقی است که از طرف پیمانکار مسئول خدمات طراحی مهندسی موضوع پیمان است حال می تواند زیر مجموعه پیمانکار باشد یا شخص ثالث باشد یعنی به صورت دستمزدی کار کند و کارمند پیمانکار باشد و یا کارمزدی کارکند و بصورت پروژه ای به پیمانکار خدمات بدهد.
  1. فروشنده( VENDOR): منطبق بر بند 11 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، طرف قرارداد پیمانکار است بعنوان تولید کننده ، سازنده ، تأمین کننده و یا عامل فروش است.متعهد به تهیه اقلام و تجهیزات و مصالح مورد نیاز در پروژه می باشد.
  2. پیمانکار دست دوم: منطبق بر بند 12 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، شخص حقیقی یا حقوقی است به منظور انجام بخش هایی از عملیات ساختمان و نصب و خدمات فنی در کارگاه که از طریق عقد قرارداد با پیمانکار به کار گمارده میشود.
 
 
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 4 – عوامل و ارکان اجرایی قرارداد EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.