0
0

42 – مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

1395 بازدید

مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

مبالغ مشروط   : ( PROVISIONAL SUM) 

بر اساس بند 19 ماده 1 شرایط عمومی پیمان، مبلغ مشروط، مبلغی است که در بند 2-4 ماده 3 موافقتنامه ذکر شده است.

در تعریف به مبالغی گفته می شود که شرح ردیف و هزینه آن در قرارداد ذکر شده ولیکن تنها زمانی دارای کاربرد است که به دستور کافرما توسط پیمانکار اجرا گردد.

موضوع: صورت وضعیت در قراردادهای EPC

 

در این حالت به جای پارامتر قیمت جدید و تقریبا معادل آن پارامتری به نام "مبالغ مشروط" مطرح می شود.

و اما سؤالاتی که در این پست ویدئویی به آنها پاسخ می دهیم:

پرسش شماره 1: تعریف مبالغ مشروط در قراردادهای EPC چگونه است؟

پرسش شماره 2: آیا وجود لیستی به عنوان مبالغ مشروط در قراردادهای EPC، انجام ردیف های آن را الزام آور می نماید؟

پرسش شماره 3: نحوه محاسبه مبالغ مشروط در قراردادهای EPC چگونه می باشد؟

پرسش شماره 4: در محاسبه مبالغ مشروط، اعمال چه ضرایبی مجاز می باشد؟

پرسش شماره 5: آیا مبالغ مشروط در قراردادهای EPC دارای سقف مالی می باشد؟

پرسش شماره 6: آیا با افزایش مبلغ پیمان بواسطه ابلاغ مبالغ مشروط در قراردادهای EPC، پیمانکار می تواند در خواست پیش پرداخت مازاد داشته باشد؟

پرسش شماره 7: در صورت وجود تعدیل در قرارداد، نحوه محاسبه مبالغ مشروط و ثبت در صورت وضعیت قراردادEPC چگونه است؟

مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

بنابراین در تعریف مبلغ مشروط باید گفت که مبلغی است که قطعی نبوده  و در صورت ابلاغ دستور کارفرما و انجام تعهد توسط پیمانکار در وجه پیمانکار پرداخت می شود و در واقع شامل آیتم هایی می شود که محتملا در طول قرارداد نیاز به اجرای آن می باشد پس برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی در حین انجام تعهدات، در ابتدای قرارداد بین طرفین بر سر قیمت واحد آن آیتمها ، توافق می گردد.

 

در بند 3-2-4 موافقت نامه، موضوع با عنوان مبلغ مشروط به دو حالت پیش بینی شده است:

  1. مبلغ ریالی
  2. مبلغ ارزی

 در پیوست شماره 17 بدین شرح است که، ذکر اقلامی از کارها، خدمات، تأمین مصالح و تجهیزات که از محل مبلغ مشروط  با دستور کارفرما و بوسیله پیمانکار انجام می شود، پرداخت می گردد.

بنابراین، نکته قابل توجه آن است که درج مبلغ مشروط در پیمان، هیچ گونه تعهدی برای کارفرما در برابر پیمانکار ایجاد نمی کند. یعنی نوشتن یک ردیف در مبالغ مشروط به این معنا نیست که حتمأ آن ردیف توسط پیمانکار انجام می شود.

هدف از ایجاد چنین ساختارهایی، توافق بر سر قیمت های جدید محتمل در طول قرارداد خواهد بود. در تعریف قیمت جدید باید گفت، قیمتی است که شرحی برای آن آیتم و یا قیمتی  برای آن در فهرست بهای منضم به پیمان ثبت نشده است.

لازم به توضیح می باشد که در تاریخ 13/05/1400 بخشنامه ای ابلاغ شد که تغییراتی را در ماده 54 شرایط عمومی قراردادهای EPC ایجاد کرد. این متن بر اساس این تغییرات تنظیم شده است.

با توجه به بخشنامه اشاره شده و در محاسبه مبالغ مشروط، بهای انجام کارهایی که شامل تهیه مصالح و یا انجام خدمات به وسیله پیمانکار است،مبتنی بربند 3 ماده 54 به یکی از دو روش زیر انجام می شود:

  1. اگر بهای انجام کارها در فهرست بهای منضم به پیمان وجود داشته باشد، قیمت همان ردیف در فهرست بها ملاک محاسبه قرار می گیرد.
  2. اگر بهای انجام کارها در فهرست بهای منضم به پیمان وجود نداشته باشد و یا اصلا فهرست بهایی، منضم به پیمان نشده باشد، قیمت مربوطه بر اساس تجزیه بها و نرخ عوامل(نیروی انسانی و ماشین آلات) درج شده در پیوست های 2 و 3 و مدارک مثبته خرید مصالح و تجهیزات پس از منظور کردن هزینه های بالاسری شامل سود پیمانکاری، محاسبه می شود.

درباره موضوع مبالغ مشروط و در خاتمه این بحث به چهار نکته اساسی اشاره می کنیم:

1-پروسه تنظیم و تایید مبالغ مشروط: پیمانکار بر اساس مستندات تنظیمی قیمت شامل تجزیه بها و اسناد مثبته به مشاور کارفرما ارائه می کند. باید توجه داشته باشیم که این محاسبه بر اساس هزینه های اجرای کار در محل صورت می گیرد بنابراین به این قیمت هیچ گونه ضریبی به جز ضریب بالاسری تعلق نمی گیرد. این قیمت پس از تصویب و ابلاغ کارفرما ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

 

2-سقف مبالغ مشروط: جمع مبالغ مشروط نباید از 10% مبلغ اولیه پیمان تجاوز کند.

 

3-تاثیر مبالغ مشروط بر مبلغ پیش پرداخت: با افزایش مبلغ پیمان بواسطه ابلاغ مبالغ مشروط، پیمانکار نمی تواند درخواستی بابت افزایش مبلغ پیش پرداخت داشته باشد.

 

4-تاثیر تعدیل در محاسبه مبالغ مشروط: در صورت وجود تعدیل در قرارداد، مبالغ مشروط بایستی به صورت معکوس به زمان ابتدای قرارداد نبدیل شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 42 – مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.