0
0

26 – موضوعات مورد تایید پیمانکار در صورت امضای قرارداد EPC (بخش اول)

1348 بازدید

موضوعات مورد تایید پیمانکار در صورت امضای قرارداد EPC (بخش اول)

اهمیت توجه به فصلی با عنوان تاییدات پیمانکار در شرایط عمومی پیمان در چیست؟

اصولا در شرایط عمومی پیمان هر قراردادی، سرفصل بسیار مهمی به نام تاییدات پیمانکار وجود دارد.

این سرفصل منجر به دو برداشت مهم در هنگام بروز ادعا توسط پیمانکار می گردد:

  1. پیمانکار نمی تواند بهانه ای برای افزایش قیمت و افزایش مدت و کاهش کیفیت داشته باشد یعنی با اشراف کامل نسبت به تمام جوانب این پروژه، اقدام به امضای قرارداد کرده و به هیچ عنوان نمی تواند بهانه ای برای کاهش کیفی و یا افزایش مدت و مبلغ پیمان را ارائه نموده و اقدام به تنظیم ادعا کند. بنابراین هرچقدر این سرفصل کامل و جامع باشد جلوی ادعاهای آتی پیمانکار را می گیرد.
  2. امکان استفاده از خیارات در قانون مدنی نیز از پیمانکار ساقط می شود. می دانیم به واسطه وقوع شروطی در قانون این امکان ایجاد شده که طرفین معامله اعلام فسخ کنند که در اصطلاح به آن خیار می گوییم. نمونه بارز این خیارات، خیار غبن است یعنی طرفین معامله به واسطه ضرر فاحش در عرف این اختیار را دارند که معامله را فسخ کنند.

بعد از بررسی اهمیت موضوع تاییدات پیمانکار، به تشریح یکی از مهمترین مواد شرایط عمومی پیمان نشریه 5490 ، ماده 37 می پردازیم که به تفصیل انواع تاییدات پیمانکار را تشریح می کند .

موضوع: تأییدات پیمانکاری در قراردادEPC

این ویدئوی آموزشی بسیار چالشی خواهد بود زیرا به یک پیمانکار می گوید با امضای قرارداد چه مواردی را تأیید می کند و حق ادعا در این موضوعات از او سلب می شود. مهمترین فصلی که هر پیمانکار باید به دقت آن را بررسی کرده و آگاهانه پای این صفحات شرایط عمومی پیمان را امضاء کند.

با هم مروری می کنیم بر سوالاتی که در این پست ویدئویی به آنها پاسخ خواهیم داد:

پرسش شماره 1: اهمیت توجه به فصلی با عنوان تأییدات پیمانکار در شرایط عمومی پیمان در چیست؟

پرسش شماره 2: آیا پیمانکار می تواند به بهانه جهالت و یا عدم آگاهی به قسمتی از مدارک و اسناد پیمان، ادعایی مازاد بر مبلغ پروژه داشته باشد؟

پرسش شماره 3: آیا پیمانکار می تواند بواسطه شرایط جوی رخ داده در زمان پیمان، ادعای زمانی و مالی داشته باشد؟

پرسش شماره 4: آیا پیمانکار بواسطه صعوبت دسترسی به کارگاه و ایجاد راه های دسترسی برای حمل مصالح و تجهیزات و انتقال نیروی انسانی می تواند ادعای مالی مازاد بر مبلغ قرارداد داشته باشد؟

پرسش شماره 5: آیا پیمانکار می تواند به دلیل عدم تأمین نیروی انسانی در محل پروژه و نیاز به استفاده از نیروهای تخصصی، درخواست هزینه مازاد داشته باشد؟

پرسش شماره 6: آیا پیمانکار می تواند برای تأمین ماشین آلات مورد نیاز پروژه از فاصله های دورتر به بهانه عدم امکان استفاده از تجهیزات موجود در منطقه، ادعایی مازاد داشته باشد؟

پرسش شماره 7: آیا پیمانکار می تواند بابت هزینه فاصله تأمین مصالح و تجهیزات به دلیل کیفیت پایین مصالح موجود در منطقه ادعایی مازاد بر مبلغ پیمان داشته باشد؟

موضوعات مورد تایید پیمانکار در صورت امضای قرارداد EPC (بخش اول)

 

  1. مطالعه کامل و دقیق اسناد پیمان: پیمانکار تایید می کند که تمام اسناد و مدارک پیمان را به شرح ماده 2 موافقت نامه به دقت مطالعه کرده وازمفاد آن کاملا آگاه است یعنی بهانه ای برای جهل و ناآگاهی نخواهد  داشت. منظور از این بند اشاره به اسناد و مدارکی دارد که در زمان مناقصه در اختیار پیمانکار قرار گرفته است و بنابراین اسناد و مدارکی که پس از امضاء پیمان تهیه و ضمیمه پیمان می شوند، مستثنی هستند.
  2. اطلاع کامل از شرایط جغرافیایی و عمومی منطقه بر قیمت ارائه شده: پیمانکار قبل از این که قیمت دهد از محل کار بازدید بعمل می آورد و با امضا قرارداد می پذیرد به موارد ذیل مطلع بوده است:
    1. وضعیت آب و هوا: از دو جنبه باید این موضوع را بررسی کرد از نگاه اول آیا وضعیت آب و هوای پیش آمده در زمره شرایط فورس ماژور قرار می گیرد یعنی آیا دارای 4 ویژگی اصلی اطلاق حوادث غیر مترقبه شامل غیر قابل پیش بینی بودن؛ غیرقابل پیشگیری بودن؛ وقوع خارج از اراده طرفین و سلب امکان انجام تعهدات است که در این صورت تایید پیمانکار در این سرفصل، امکان ادعای مازاد را از او نخواهد گرفت ولی در نگاه مقابل اگر شرایط جوی منجر به صعوبت و کاهش راندمان عملیات اجرایی گردد، موضوع متفاوت از حالت اول است و در این موضع پیمانکار معترف است که این صعوبت را با بررسی شرایط جوی منطقه در پیشنهاد خود لحاظ کرده است .

یکی از خطوط افتراق این دو نگاه، عرف مهندسی در ساختارهای پروژه ای جاری در کشورمان است بطور مثال همانطور که می دانیم در نشریه 4311، پیمانکار بایستی شرایط جوی 20 سال اخیر را بررسی کند بنابراین اگر شرایطی پیش آید که فرای این آمار بیست ساله است قابل ادعا و مطالبه خواهد بود.

2.راه های دسترسی: یعنی پیمانکار هیچ ادعایی بابت صعوبت دسترسی به پروژه و حمل و نقل مصالح و تجهیزات و انتقال نیروی انسانی نخواهد داشت.

امکان استفاده از نیروی انسانی موجود در منطقه و یا نیاز به نیروی تخصصی غیربومی، یعنی پیمانکار متعهد است بدون ادعای هزینه اضافی کلیه نیروهای انسانی متخصص و غیر متخصص مورد نیاز را تامین نماید.

امکان استفاده از ماشین آلات موجود در منطقه ، یعنی پیمانکار با شرایط موجود در منطقه آشنایی کامل دارد و در قیمت خود هزینه اجاره و خرید دستگاه های مورد نیاز چه موجود در منطقه چه تامین شده از مناطق دوردست را در نظر گرفته است.

دسترسی به مصالح و تجهیزات و فاصله حمل از محل تولید تا کارگاه، یعنی پیمانکار با توجه به مشخصات فنی مورد نیاز بدون ادعایی مازاد اقدام به تهیه مصالح و تجهیزات لازم می نماید.

برای توضیح کاملتر این بند باید توجه داشت که پیمانکار قاعدتا در زمان ارائه قیمت ، به تجزیه بها و آنالیز قیمت می پردازد. یعنی مشخص می کند هر ردیف عملیات اجرایی دارای چه قیمتی بر اساس چهار جزء زیر خواهد بود:

  1. مصالح
  2. نیروی انسانی
  3. ماشین آلات
  4. حمل

بنابراین پیمانکار اعلام می دارد که با اشراف به شرایط منطقه ای و صعوبت تامین نیروی انسانی، مصالح و ماشین آلات اقدام به ارائه قیمت کرده است. در این بند جلوی هر گونه بهانه پیمانکار بابت افزایش قیمت ، افزایش مدت و کاهش کیفیت گرفته می شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 26 – موضوعات مورد تایید پیمانکار در صورت امضای قرارداد EPC (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.