0
0

32 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

1299 بازدید

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

در قسمت قبل گفتیم که وظایف مشاور کارفرما را می توان در 9 گروه تقسیم بندی کرد که بایستی آنها در پیوست 8 قرارداد درج و مشخص شوند و یا با استناد به بخشنامه مربوطه ، این وظایف و اختیارات به اطلاع و توافق پیمانکار رسیده شود.

همچنین در قسمت قبل به چهار وظیفه از نه وظیفه اصلی اشاره کردیم و می خواهیم به وظایف دیگر در این ویدئوی آموزشی بپردازیم.

موضوع: خدمات مهندس مشاور در قراردادهای EPC

با یک سوال جذاب شروع می کنیم:

چرا در بعضی قرارداد ها عنوان مشاور کارفرما داده می شود و در بعضی قراردادها عنوان مهندس مشاور به این رکن پُر اهمیت تفویض می گردد؟

مثلا در قراردادهای Package84 (قراردادهای EPCغیرصنعتی) که مبتنی بر فیدیک زردرنگ است و به ساختارهای DB اختصاص دارد عنوان مهندس مشاور گفته شده ولی در قراردادهای EPC منطبق بر نشریه 5490، که منطبق بر فیدیک نقره ای است لقب مشاور کارفرما دیده می شود.

در قراردادهای EPC صنعتی، این رکن مهم یکی از عوامل کارفرما به حساب می آید و در عنوان شمایلی از قراردادهای دو عاملی می باشد یک طرف پیمانکار و یک طرف کارفرما و دوستان.

در قراردادهای EPC صنعتی، این رکن دارای فضای کاری مستقل می باشد و قرار نیست زیر سیطره هیچ یک از ارکان پروژه قرار برود و یک عامل توانمند و مستقل و غیروابسته تلقی می گردد.

در این ویدئو به چه سوالهایی جواب می دهیم:

پرسش شماره1: آیا تأیید پیمانکار دست دوم بخشی از اختیارات و وظایف مشاور کارفرما است؟

پرسش شماره2: آیا مشاور کارفرما به طور مستمر بایستی نیروی انسانی و ماشین آلات پیمانکار را از لحاظ راندمان کمی و کیفی کنترل نماید؟

پرسش شماره3: آیا تایید نقشه های تجهیز کارگاه بخشی از وظایف مشاور کارفرما می باشد؟

پرسش شماره4: آیا برای صدور گواهی تکمیل مکانیکی، مشاور کارفرما بایستی تأییدیه کارفرما را أخذ کند؟

پرسش شماره5: نقش مشاور کارفرما در خدمات نظارتی با عنوان کنترل کیفیت چه معنایی دارد و آیا این موضوع با ساختارهای کنترل کیفی پیمانکار تداخل ندارد؟

پرسش شماره6: وظایف مشاور کارفرما در مرحله راه اندازی شامل چه مواردی می باشد؟

پرسش شماره7: مشاور کارفرما بایستی چه مدارک و اسنادی را بعد از مرحله راه اندازی و تحویل به کارفرما تسلیم نماید؟

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

  • خدمات ساختمان و نصب:

این خدمات را می توان در دو گروه اصلی تقسیم بندی کرد:

  1. حین انجام تعهدات قراردادی پیمانکار: که شامل همکاری با کارفرما در مرحله تحویل کارگاه، تایید نقشه های تجهیز کارگاه، هماهنگی عملیات پروژه با پروژه های دیگری و ذی نفعان، کنترل مستمر پیشرفت کار، تایید پیمانکاران دست دوم، کنترل نیروی انسانی و ماشین آلات مورد استفاده پیمانکار، عملیات کنترلی انبارش کالا و اجرای عملیات می باشد.
  2. بعد از اتمام تعهدات قراردادی پیمانکار که شامل سه وظیفه مهم خواهد بود:
  • صدور گواهی تکمیل مکانیکی جهت شروع راه اندازی
  • تهیه لیست مصالح و تجهیزات باقی مانده بعد از تحویل پروژه و مشخص کردن مالکیت آنها
  • تعیین تکلیف ساختمان های موقت، پیگیری برچیدن یا تخریب تأسیسات و ساختمان های موقت، جمع آوری و خارج نمودن مواد، مصالح و پاکسازی کارگاه.

 

3.خدمات نظارت( کنترل کیفیت):

این دسته وظایف شامل فعالیت هایی می شود که بتواند به هر عنوان حصول محصول نهایی با کیفیت بالا را تضمین نماید هر چند که اجرای این وظایف به هیچ عنوان از مسئولیت پیمانکار در تحویل محصول نهایی با کیفیت نمی کاهد. بنابراین این فعالیت ها شامل تنظیم دستورالعملهای کنترلی برای نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات، ماشین آلات و روشهای اجرایی و انبارش و پشتیبانی خواهد شد.

در انتهای این بخش به سه نکته بسیار مهم در ارتباط با ساختار کنترل کیفی مشاور اشاره دارد:

  • با توجه به مسئولیت های پیمانکاردر روش طرح و ساخت، علاوه بر نظارتی که از سوی مشاور کارفرما اعمال می شود، تضمین کیفیت، با ایجاد سیستم خود کنترلی در درون سازمان پیمانکار حاصل میگردد.
  • اعمال نظارت و کنترل درون سازمانی پیمانکار به تنهایی نمی تواند اطمینان لازم برای کنترل کیفی کارها را برای کارفرما فراهم آورد از این رو، مشاور کارفرما، باید در مراحل طراحی و ساخت و راه اندازی نیز از طرف کارفرما بر کیفیت و کمیت کارها نظارت کند.
  • مشاور کارفرما باید در ارتباط مستقیم با واحد کنترل کیفی پیمانکار با انجام بررسی های لازم بر خدمات کنترل کیفیت که از سوی پیمانکار اعمال می شود، نظارت کند و در مراحل مختلف طراحی و اجرا پس از حصول اطمینان از صحت انجام کار، تأئیدیه های لازم را صادر نماید. مشاور کارفرما در صورتی که لازم بداند بصورت موردی و بطور مستقیم با انجام برداشت ها، کنترل ها و دستور آزمایش های لازم، از صحت کارهای طراحی و عملیات ساخت و نصب اطمینان حاصل می نماید.

 

4.خدمات راه اندازی و تحویل:

این قسمت به دو بخش اساسی تقسیم می شود:

  • در بخش اول مشاور کارفرما اطمینان کسب می کند تمامی الزامات آزمایشات در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی به درستی انجام شده است و آزمایشات عملکردی منطبق بر استانداردهای توافق شده انجام شده و نتایج آن صحه گذاری شده است.
  • در بخش دوم بایستی کلیه اسناد و مدارک لازم برای تحویل بهره برداری شامل موارد زیر تهیه و تحویل کارفرما شود:

دستورالعمل های راه اندازی و بهره برداری

  1. کتابچه های مهندسی، شامل مدارکی مانند:
  2. مبانی طراحی، نقشه های چون ساخت
  3. اطلاعات فنی سازندگان( شامل نقشه ها، دستورالعمل های بهره برداری و تعمیرات، کاتالوگهای فنی، دستور العمل های آموزشی و غیره)
  4. مشخصات فنی دستگاهها، ماشین آلات و برگه های داده های فنی
  5. گواهینامه های آزمایش دستگاهها و واحدها
  6. فهرست قطعات یدکی
  7. سیستم های عملیاتی و اطلاعات مدیریت

و در نهایت مشاور بایستی اقدام به مستند سازی و تهیه تاریخچه پروژه طی اجرای آن و تحویل آن به کارفرما نماید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 32 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.