0
0

40 – انواع کسور که به صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار در قرارداد EPC اعمال می شود

1339 بازدید

انواع کسور به صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار که در قرارداد EPC اعمال می شود :

 از هریک از پرداخت های موقت به پیمانکار، مبالغ زیر کسر می شود:

  1. حسن انجام کار: از هر پرداخت موقت و یا صورت وضعیت ادعای پیمانکار، درصدی بعنوان تضمین حسن انجام کار کسر می شود ودر حساب جداگانه ای نزد کارفرما نگهداری می گردد. مقدار کسور حسن انجام کار میتواند برای بخش های مختلف کار متفاوت باشد ولی مجموع مبلغ آن نباید بیش از 10% مبلغ پیمان باشد.

بطور مثال در قراردادی، درصد کسور حسن انجام کار به دو روش زیر قابل درج در پیمان می باشد. در روش 1 از تمام ردیف ها، مبلغ 10% کسر انجام پذیرد  در روش 2 می توان از یک آیتم 20% هم کسر حسن انجام کار را داشته باشیم ولی به شرط آنکه مجموع کسورات حسن انجام کار ثابت مانده از 10% مبلغ پیمان تجاوز ننماید.

ردیف

شرح آیتم

قیمت صورت وضعیت شده

روش 1

روش 2

درصد

مبلغ

درصد

 

1

فونداسیون

5.000.000.000

10%

500.000.000

10%

500.000.000

2

اسکلت فلزی

100.000.000.000

10%

10.000.000.000

5%

5.000.000.000

3

نما

50.000.000.000

10%

5.000.000.000

20%

10.000.000.000

مجموع

10%

15.500.000.000

10%

15.500.000.000

 

و اما در ویدئوی آموزشی امروز به چه سوالاتی پاسخ خواهیم داد:

پرسش شماره1: آیا کارفرما می توان درصدهای مختلفی برای ردیف های قراردادی به عنوان ضمانت حسن انجام کار از صورت وضعیت پیمانکار کسر نماید؟

پرسش شماره2: آیا کارفرما می توان درصد حسن انجام کار مکسوره در صورت وضعیت ها را بیش از 10% درنظر بگیرد؟

پرسش شماره3: نحوه کسر مبلغ بیمه از صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار در قراردادهای EPC با زمینه طرح عمرانی چگونه است؟

پرسش شماره4: نحوه کسر مبلغ بیمه از صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار در قراردادهای EPC با زمینه طرح غیر عمرانی چگونه است؟

پرسش شماره5: آیا کارفرما می توان مبلغی را به عنوان مالیات از صورت وضعیت های پیمانکار در قراردادهای EPC کسر کند؟

پرسش شماره6: کارفرما به منظور حصول مبلغ خالص صورت وضعیت پیمانکار در قراردادهای EPC، چه ردیف هایی را می تواند از مبلغ ناخالص صورت وضعیت کسر کند؟

 

انواع کسور که به صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار در قرارداد EPC اعمال می شود

  1. بیمه تأمین اجتماعی

نحوه برخورد کارفرما با پیمانکاران برای مسأله بیمه به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد:

  1. مبلغ 5% از هر صورت وضعیت را بلوکه میکند و پرداخت این 5% و صورت وضعیت قطعی در زمان دریافت مفاصاحساب صورت می گیرد. پیمانکار موظف است به صورت ماهیانه لیست بیمه پرسنل خود را به سازمان تحویل دهد و مبلغ حق بیمه ماهیانه را نیز در وجه سازمان پرداخت کند. در انتهای قرارداد این مبالغ پرداختی با یکدیگر جمع می شوند و از حق بیمه قراردادی کسر شده و مابقی مبلغ را پیمانکار باید در وجه سازمان پرداخت کند تا بتواند مفاصاحساب را اخذ کند . به یاد داشته باشیم که اگر مجموع لیست بیمه از حق بیمه قراردادی تجاوز کند پیمانکار حق مطالبه مازاد این رقم را نخواهد داشت. این روش در ساختارهای کارفرمایان خصوصی و یا قراردادهای غیر عمرانی جاری است.
  2. مبلغ بیمه با کسر لیست بیمه از صورت وضعیت موقت مستقیمأ در وجه سازمان پرداخت می شود در این حالت دیگر لازم نیست که پیمانکار در زمان ارائه لیست بیمه پرسنل، مبلغ بیمه ماهانه ای نیز در وجه سازمان پرداخت کند و تنها وظیفه پیمانکار تحویل لیست بیمه حقوقی پروژه به سازمان تامین اجتماعی و اخذ برگ رسید تحویل از این سازمان و ارائه به کارفرما می باشد. باید توجه داشت که در اینصورت ، کارفرما دیگر حق بلوکه کردن 5% هر صورت وضعیت موقت را ندارد و تنها پرداخت صورت وضعیت قطعی را منوط به اخذ مفاصا حساب نهایی می کند زیرا که ممکن است مبالغ حق بیمه ماهیانه دارای مجموعی بیشتر از حق بیمه قراردادی باشد. این روش در ساختار قراردادهای عمرانی جاری است.
  3. مالیات پیمان : بر اساس قوانین مالیاتی حال حاضر کشور، کارفرما حق ندارد هیچ درصدی بابت مالیات در قرارداد کسر نماید. البته پیمانکار موظف است در انتهای سال مالیاتی مبلغ 25% سود کسب شده را در وجه سازمان مالیاتی پرداخت کند. بنابریان در ضریب بالاسری پیمان ، معمولا مالیات بر سود از طرف پیمانکار دیده می شود.
  4. پرداخت های علی الحساب : این پرداخت ها در سه دسته زیر تقسیم می شوند:

بر اساس ماده 6 بند( پ) آیین نامه تضمین معاملات دولتی، ميزان پيش پرداخت از پانزده درصد تا بيست و پنج درصد مبلغ اوليه پيمان است كه مقدار دقيق آن بايد در اسناد فرآيند ارجاع کار و پيمان از سوي كارفرما پيش بيني و قيد شود. بنابراین در قراردادهای دولتی مبتنی بر بودجه عمرانی ،کارفرما نمی تواند در اسناد پیمان ، میزان پیش پرداخت را صفر درج کند و باید مبلغی بین 15% تا 25% را مشخص و اعلام کند.

بر اساس تبصره ذیل این آیین نامه، در قراردادهاي پيمانكاري احداث، مبلغ پيش پرداخت در سه قسط به شرح زير در ازاي ارايه ضمانتنامه به نفع دستگاه اجرايي بدون كسر كسورات قانوني پرداخت ميشود:

  1. قسط اول معادل چهل درصد مبلغ پيش پرداخت، پس از تحويل كارگاه
  2. قسط دوم معادل سي درصد مبلغ پيش پرداخت، پس از تجهيز كارگاه که طبق شرايط تعيين شده در اسناد ارجاع كار و قرارداد براي شروع عمليات لازم است
  3. قسط سوم معادل سي درصد مبلغ پيش پرداخت، پس از انجام سي درصد مبلغ اوليه پيمان طبق صورت وضعيتهاي موقت بدون محاسبه مصالح پاي كار.
  • صورت وضعیت های پرداخت شده قبل :چون صورت وضعیت ارایه شده پیمانکار به صورت تجمعی می باشد بنابراین باید کلیه مبالغ خالص پرداخی صورت وضعیت های قبلی از این صورت وضعیت جدید کسر گردد.
  • وام های پرداختی مستهلک نشده در وجه پیمانکار

 

5.هزینه های کار انجام شده کارفرما و مصالح واگذار شده

اگر در قرارداد تهیه و تامین مصالح و تجهیزات و یا حتی انجام فعالیتی بر عهده پیمانکار باشد ولی کارفرما آن مسئولیت را به دلیل قصور پیمانکار و یا کمک به او انجام دهد این هزینه ها بایستی در صورت وضعیت کسر گردد.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 40 – انواع کسور که به صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار در قرارداد EPC اعمال می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.