0
0

44 – تغییر در مبلغ قراردادهای EPC

1246 بازدید

تغییر در مبلغ قراردادهای EPC

تغییردرمبلغ پیمان نسبت به تغییرکارها که ممکن است، افزایش یا کاهش پیدا کند:

همانطور که در مباحث قبلی صحبت کردیم ساختار مبلغ یک قرارداد EPC ، مقطوع یا به اصطلاح Lump Sum می باشد. میزان این مبلغ در موافقتنامه بین طرفین اعلام و توافق می گردد ولی در یک موافقتنامه کامل حتما درج می شود که امکان تغییر این مبلغ بواسطه وقوع رویدادهایی که در شرایط عمومی پیمان ذکر می گردد، وجود خواهد داشت. ماده 56 شرایط عمومی پیمان در قراردادهای EPC به مواردی پرداخته که امکان تغییر مبلغ پیمان در صورت وقوع آن ها میسر می باشد. این موارد به شرح زیر است:

  1. صدور دستور تغییر کار، که منجر به افزایش یا کاهش مبلغ پیمان شود.
  2. تغییر مقادیر کارهای انجام شده ، طبق مدارک پیمان ( صورتجلسه احجام کارهای انجام شده)در مقایسه با مقادیر اولیه ضمیمه پیمان برای بخشی از پیمان، که بر اساس فهرست بها تنظیم شده باشدطبق بند 49-6.

یادمان باشد که تغییر مقدار آیتمی که در فهرست بهای منظم به پیمان برای آن مقداری مشخص شده است نیاز به صدور دستور تغییر کار نخواهد داشت. این موضوع موکدا در بند 6 ماده 49 اشاره شده است.

برای مثال فرض می کنیم جدول زیر به عنوان فهرست بها، منضم به پیمان شده است:

ردیف

شرح

واحد

قیمت واحد

حجم

قیمت

1

آرماتور بندی تا قطر 18

Kg

A

20/000

 

2

بتن ریزی

M3

B

500

 

3

قالب بندی

M2

C

200

 

حال اگر طی صورت جلسه ای مقادیر آرماتوربندی به میزان 21556 کیلوگرم و بتن ریزی به میزان 490 متر مکعب به تایید طرفین رسیده باشد. مقدار 1556 کیلوگرم آرماتور به عنوان افزایش مقادیر و 10 متر مکعب بتن به عنوان کاهش مقادیر مشمول این ردیف خواهد بود.

  1. کاهش مبلغ ناشی ازخسارت تأخیردر اتمام به موقع کار که در بند 5-4 موافقت نامه مندرج گردیده است.
  2. افزایش مبلغ ناشی از تسریع کار، به شرط پیش بینی پرداخت هزینه تسریع کار، در شرایط خصوصی و اتمام عملیات اجرایی در زمانی زودتر از مدت پیمان قابل ادعا توسط پیمانکار است.
  3. تغییر مبلغ ناشی از تعدیل، در صورتی که در شرایط خصوصی برای جبران نوسان قیمت مصالح و تجهیزات، کرایه ماشین آلات ساختمانی، دستمزد نیروی انسانی و… تعدیل پیش بینی شده باشد، این تغییرات طبق روش پیش بینی شده در پیوست 4 اعمال میگردد.
  4. کاهش مبلغ پیمان بدلیل قصور پیمانکار در اقدام به موقع برای اصلاح کارهای ناقص و انجام کار بوسیله کارفرما که در بند 51-5 به آن اشاره شده است.

موضوع: مبلغ پیمان در قراردادهای EPC

 سوالاتی که در این ویدئوی آموزشی پاسخ می دهیم:

پرسش شماره 1: موارد امکان تغییر مبلغ پیمان در قراردادهای EPC چیست؟

پرسش شماره 2: نحوه محاسبه و قیمت گذاری مقادیر ناشی از تغییر مبلغ اولیه پیمان چگونه است؟

پرسش شماره 3: روشهای محاسبه هزینه کارهای اضافی و نقصانی در قراردادهای EPC چگونه است؟

پرسش شماره 4: نحوه محاسبه هزینه های قصور پیمانکار در اقدام به موقع برای اصلاح کارهای ناقص در قراردادهای EPC چگونه است؟

پرسش شماره 5: آیا کارفرما مخیّر است با هر شخص ثالث و یا با هر قیمتی اقدام به اصلاح کارهای ناقص پیمانکار کرده و هزینه ها را به حساب بدهکاری او منظور کند؟

تغییر در مبلغ قراردادهای EPC

 

و اما سوال این است که هر کدام از ردیف های گفته شده چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه هزینه تسریع و تاخیر در مفاد قرارداد و شرایط خصوصی پیمان بایستی درج شده باشد و واحد محاسبه آن روز تسریع و یا روز تاخیر است.

در مورد موضوع تعدیل، بایستی بخشنامه و نحوه محاسبه در شرایط خصوصی ذکر گردد به طور مثال اعلام می گردد ملاک محاسبه تعدیل بخشنامه 173073 سازمان برنامه و بودجه است.

در موضوع قصور پیمانکار و برای اجتناب از اختلافات آتی بهتر است نحوه محاسبه عملیات انجام شده کارفرما در رفع نقص با ریشه پیمانکار مشخص و بین طرفین توافق شود.

بطور مثال در پیوست شماره 3 قراردادهای EPC ، فهرستی ضمیم می شود که قیمت گذاری عوامل اجرایی این دسته از عملیات را تعیین و تبیین می کند و موضوع تغییر بواسطه تغییر احجام به دلیل وجود فهرست بهای منضم به پیمان کاملا قابل قیمت گذاری خواهد بود، اما تنها آیتمی که می تواند محل اختلاف باشد تغییر مبلغ پیمان به دلیل ابلاغ دستور کارهایی است که در پیمان به هیچ عنوانی قیمت گذاری نشده است.

 

 بنابراین در مواردی که فهرست های یاد شده در بند 56-2-1 ضمیمه پیمان نباشد و یا بهای کارهای اضافی و یا نقصانی در آنها موجود نباشد، قیمت کارهای اضافی و یا نقصانی، به یکی از دو روش زیر محاسبه می شود:

الف) آنالیز بها: قیمت کارهای اضافی و یا نقصانی بر حسب مورد، بر اساس نرخ عوامل( نیروی انسانی و ماشین آلات ) درج شده، در بندهای 2-2 پیوست 2 و 2-3 پیوست 3 پیمان و مدارک مثبته خرید مصالح و تجهیزات(فاکتور) و همچنین حمل ( بارنامه)، پس از منظور کردن هزینه های بالاسری ( شامل سود پیمانکار) محاسبه می شود.

ب)قیمت مقطوع: در صورت توافق دو طرف، قیمت کارهای اضافی و یا نقصانی، می تواند به صورت یک مبلغ مقطوع و یا ردیف های جدید فهرست بها، با رعایت سایر مفاد پیمان تعیین شود.

 

یادمان باشد که بر اساس بند 4 ماده 56  کاهش مبلغ پیمان بدلیل قصور پیمانکار در اقدام به موقع برای اصلاح کارهای ناقص و انجام کار بوسیله کارفرما،  طبق یکی از روش های تعیین شده در بند 56-2 محاسبه می شود واین یکی از تفاوت های اصلی بین قراردادهای 4311 و 5490 است. 

زیراکه در نشریه 4311 تمام هزینه های ثبت شده به منظور اصلاح امور معیوب به اضافه   15% بالاسری به حساب بدهکاری پیمانکارثبت می شود، ولی در نشریه 5490 تمام هزینه ها بایستی بر اساس یکی از دو روش گفته شده آنالیز شود و دستان کارفرما برای منظور کردن هر عددی به عنوان هزینه اصلاح بسته است هر چند که عدد بالاسری ثابتی در قراردادهای 5490 منظور نشده است و بایستی در شرایط خصوصی و یا توافقات بعدی ، این عدد مشخص گردد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 44 – تغییر در مبلغ قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.