0
0

55 – جریمه تاخیر انجام تعهدات پیمانکاری در قراردادهای EPC

1175 بازدید

جریمه تاخیر انجام تعهدات پیمانکاری در قراردادهای EPC

در این قسمت به موضوع پروسه تعلق جریمه تاخیر در انجام تعهدات پیمانکاری می پردازیم و در انتها به تفاوت های فاحش جریمه در قراردادهای EPC صنعتی مبتنی بر نشریه 5490 و قراردادهای PC مبتنی بر نشریه 4311 خواهیم پرداخت.

بر اساس ماده 66 شرایط عمومی پیمان مندرج در نشریه 5490، اگر پیمانکار ،تاخیری در اتمام کار یا قسمت های اصلی پروژه داشته باشد بایستی به ترتیب زیر با او رفتار شود:

Step1: ارسال اخطاریه کتبی از طرف کارفرما و اعلام فرصت 14 روزه برای اتمام عملیات اجرایی با تاخیر روبرو شده

Step2: انجام و تکمیل عملیات توسط پیمانکار در مهلت اعلام شده و یا ارائه اسناد و مدارکی به منظور اثبات عدم قصورپیمانکار در تاخیر و درخواست تمدید پیمان بر اساس ماده 64

Step3: در صورت عدم انجام عملیات عقب افتاده و یا ارائه اسناد مستدل برای توجیه تاخیرات، پیمانکار مستوجب پرداخت جریمه ای می شود که میزان آن در شرایط خصوصی پیمان تعیین شده است.

 

سوالاتی که در این ویدئو به آن ها پاسخ می دهیم : 

  • آیا برای جرایم تاخیر تعهدات پیمانکار در قراردادهای EPC سقفی وجود دارد؟
  • پروسه تعلق جریمه تاخیر انجام تعهدات و ثبت مبلغ آن به حساب بدهکاری پیمانکار در قراردادهای EPC چگونه است؟
  • آیا در قراردادهای EPC، امکان تعلق جریمه در صورت تاخیر در انجام قسمت هایی از پروژه هم وجود دارد و یا تنها جریمه شامل مدت پیمان برای کل قرارداد می شود؟
  • میزان جریمه تاخیرات در انجام تعهدات اجرایی پروژه به چه میزان می باشد؟

جریمه تاخیر انجام تعهدات پیمانکاری در قراردادهای EPC

 

به یاد داشته باشیم که در این نوع قراردادها برای جرایم تاخیرات سقفی تعیین شده که میزان آن در بند 5-4 موافقتنامه ذکر شده است.

و اما تفاوت هایی بین جریمه تاخیرات در نشریه 4311 و 5490 وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:

  1. تعلق جریمه به کل پروژه و یا قسمت هایی از پروژه: در قرارداد 4311 در صورت تاخیر در اتمام پروژه در مدت زمان پیمان، به پیمانکار جریمه تعلق می گیرد ولی در قرارداد 5490 عنوان دیگری با نام "قسمت هایی اصلی پروژه" نیز مطرح می گردد. منظور از قسمت های اصلی پروژه بخشی از پروژه می باشد که در برنامه زمان بندی کلی و منضم به اسناد مناقصه ،اعلام می گردد. این موارد می تواند شامل تفکیک فاز طراحی از ساخت و یا قسمت هایی ازپروژه باشد که قابلیت تحویل گیری مستقل دارد. یعنی کارفرما می تواند برای هر قسمت ،مستقلا جریمه تاخیرات در نظر گیرد.
  1. میزان جریمه متعلقه به تاخیرات پیمانکار: در نشریه 4311 و منطبق بر ماده 50 میزان جریمه روزانه مشخص گردیده است. در انتهای این ماده به صراحت ذکر شده است که : " درمواردی که  اخذ خسارت تاخیر بیش از ارقام درج شده در این ماده ضروری باشد و در اسناد و مدارک پیمان، میزان آن پیش بینی شده باشد، خسارت تاخیر را بر اساس آن محاسبه می کنند" بنابراین در این نوع قراردادها، نمی توان خسارت درج شده در شرایط خصوصی کمتر از میزان اعلامی در شرایط عمومی باشد ولیکن دست کارفرما برای افزایش جریمه باز خواهد بود. در نقطه مقابل و در قراردادهای 5490 ، تعیین میزان جریمه به شرایط خصوصی پیمان واگذار شده است.
  1. تعیین سقف تعلق جریمه به تاخیرات پیمانکار: در قراردادهای 4311 برای جریمه تاخیرات ،سقف زمانی در نظر گرفته شده است. یعنی کارفرما تا محدوده 4/1 مدت پیمان می تواند جریمه روزانه از پیمانکار کسر نماید و با گذر از این محدوده ، تنها اهرم فسخ(ماده46) در اختیار کارفرما می باشد.

در قراردادهای منطبق بر نشریه 5490، سقف تعلق تاخیرات، مالی بوده و میزان آن درصدی از مبلغ پیمان خواهد بود که در موافقتنامه به پیمانکار اعلام می گردد و با تجاوز از این میزان ،تنها کارفرما می تواند از اهرم برکناری پیمانکار(ماده68) استفاده کند.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 55 – جریمه تاخیر انجام تعهدات پیمانکاری در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.