0
0

57 – خاتمه پیمان به درخواست کارفرما در قراردادهای EPC (قسمت دوم)

1238 بازدید

خاتمه پیمان به درخواست کارفرما در قراردادهای EPC (قسمت دوم)

  1. برچیدن کارگاه: بر اساس بند 4 ماده 67 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار با هماهنگی کارفرما نسبت به برچیدن آن بخش از تأسیسات موقت در محل کارگاه که مورد نیاز کارفرما نیست، اقدام کرده و بخشهای مورد نیاز کارفرما با توافق دو طرف تقویم شده و همراه با اسناد و مدارک مربوط، تحویل کارفرما می گردد. همچنین، پیمانکار موظف به پاکسازی کارگاه از نخاله ها، مصالح مازاد و غیر قابل استفاده، ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی خود است.

اصولا تجهیزات و ساختمان های تجهیز کارگاه به دوصورت میباشد:

  1. ساختمان های بنایی( غیر قابل حمل): این ساختمان ها کاملا در تملک کارفرما است و در صورت تایید کارفرما مبنی بر نیاز استفاده از آنها ،دیگر لازم برچیدن نمی باشد ولیکن اموال منقول این ساختمان ها مانند اسپیلت و پنجره UPVC متعلق به پیمانکار بوده و بایستی بر سر قیمت آن دوطرف به توافق برسند.
  2. ساختمان های قابل حمل: این ساختمان ها در تملک پیمانکار بوده و او می تواند بعد از خاتمه قرارداد اقدام به جمع آوری و خروج آنها از کارگاه نماید مگر به دو حالت زیر:
  • اعلام کارفرما مربوط به استفاده از آنها و توافق بر سر قیمت این ساختمان ها
  • درج در قرارداد مبنی بر اینکه در انتهای پروژه این ساختمان ها در تملک کارفرما قرار می گیرد. و قاعدتا پیمانکار بایستی هزینه این ساختمان ها را در قیمت اولیه خود لحاظ کند.

 

سوالاتی که در این ویدئو پاسخ داده می شوند : 

  • در صورت ابلاغ کارفرما مبنی بر خاتمه پیمان، تکلیف تجهیز کارگاه پیمانکار، چگونه خواهد بود؟
  • در صورت نیاز کارفرما به استفاده از تجهیزات پیمانکار در زمان ابلاغ خاتمه پیمان، قیمت این تجهیزات چگونه برآورد می شود؟
  • آیا پیمانکار در زمان اعلام خاتمه پیمان، موظف به تسویه حساب با کلیه پرسنل می باشد؟
  • در صورت بروز خاتمه پیمان، وظیفه پیمانکار در تحویل مدارک و اسناد پیمان، چیست؟
  • برای تنظیم صورت وضعیت قطعی در زمان اعلام خاتمه پیمان، پیمانکار بایستی چه مدارکی را منضم به آن تحویل دهد؟
  • پروسه رسیدگی به صورت وضعیت قطعی در صورت بروز خاتمه پیمان، چگونه خواهد بود؟
  • نحوه آزادسازی ضمانت نامه انجام تعهدات در صورت بروز خاتمه پیمان چگونه است؟
  • نحوه آزادسازی مبالغ یا ضمانت نامه حسن انجام کار در صورت بروز خاتمه پیمان چگونه خواهد بود؟

خاتمه پیمان به درخواست کارفرما در قراردادهای EPC (قسمت دوم)

2.انجام تسویه حساب با کارکنان کارگاه توسط پیمانکار: بر اساس بند 5 ماده 67 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار موظف به تسویه حساب کامل با کارکنان خود در کارگاه و خاتمه کارآنان است.

3.تحویل مدارک و اسناد پیمان: بر اساس بند 6 ماده 67 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار، موظف است تمام نقشه ها، مشخصات فنی و تمام اسناد و مدارکی را که توسط وی، مهندسان طراح، فروشندگان یا پیمانکاران دست دوم تهیه شده است، به کارفرما تحویل دهد.

 

4.تنظیم صورت وضعیت قطعی: بر اساس بند 7 ماده 67 شرایط عمومی پیمان، پیمانکار، صورت وضعیت کارهای انجام شده را تا تاریخ ابلاغ خاتمه پیمان، تنظیم کرده و به مشاور کارفرما تسلیم می کند.در این صورت وضعیت، هزینه های تقویم شده بابت مصالح پای کار و تجهیز کارگاه مورد نیاز کارفرما نیز درج شود.

به همراه این صورت وضعیت ، مدارک زیر به وسیله پیمانکار پیوست می شود:

  1. هرگونه بیمه نامه لازم برای مصون نگهداشتن کارفرما در برابر ادعای اشخاص ثالث، از زمان تحویل موقت( برای بخش های تحویل موقت شده) به بعد، طبق شرایط خصوصی. این جمله به معنای آن است که اگر در حدفاصل بین تحویل موقت و قطعی به دلیل قصور پیمانکار در انجام صحیح قسمتی از پروژه ، خسارتی به شخص ثالث وارد گردد، هزینه آن بر عهده بیمه طرف قرارداد پیمانکار و یا خود پیمانکار می باشد.
  2. ارائه مدارک و مستنداتی که نشان دهد کلیه دعاوی مطرح شده در حین انجام تعهدات علیه پیمانکار خاتمه یافته و حل و فصل گردیده است. در ضمن پیمانکار موظف است به همراه این مدارک ، اقرارنامه ای را تنظیم کرده و به کارفرما تسلیم کند که اصطلاحا به آن اقرارنامه بدهکاری گفته می شود یعنی پیمانکار اعلام می کند به هیچ کدام از اشخاص تیم پروژه و یا اشخاص ثالث در رابطه با پروژه بدهکار نیست. این افراد بر اساس بند صریح قرارداد ، اعلام شده اند:
  • حقوق و دستمزد کارکنان،
  • خرید دانش فنی،
  • مصالح وتجهیزات و فروشندگان ،
  • مهندسان طراح،
  • پیمانکاران دست دوم

و کلیه توافقهای لازم را با طرفهای ذینفع را به عمل آورده و در نتیجه تعهد کلیه بدهی را متقبل شده و در این زمینه، تضمین های لازم را به کارفرما تسلیم خواهد کرد .

پروسه رسیدگی به این صورت وضعیت بر اساس بند 8 ماده 67 شرایط عمومی پیمان،  به شرح ذیل می باشد:

  • در صورتی که صورت وضعیت و اسناد و مدارک تحویل شده از سوی پیمانکار،موضوع بند 67-7 از نظر مشاور کارفرما قابل قبول باشد، ظرف مدت حداکثر یک ماه، مراتب پذیرش کفایت مدارک و قبولی صورت وضعیت برای بررسی، به پیمانکار اعلام می شود. در غیر اینصورت ، ضمن استرداد آن، دلایل عدم پذیرش صورت وضعیت ظرف همان مهلت قبلی به پیمانکار اعلام می گردد، تا وی نسبت به تکمیل مدارک اقدام کند و مجددأ صورت وضعیت را تسلیم نماید.
  • پس از دریافت صورت وضعیت قابل قبول مشاور کارفرما، صورت وضعیت ظرف 15 روز به وسیله مشاور کارفرما و 15 روز دیگر بوسیله کارفرما بررسی و مبلغ آن پس از کسور مربوط به پیمانکار پرداخت می گردد.
  • بر اساس بند 7 ماده 67 شرایط عمومی پیمان و در نقطه مقابل اقرارنامه بدهکاری، اقرارنامه بستانکاری وجود دارد که در صورت تایید مبلغ صورت وضعیت قطعی از سوی دو طرف، پیمانکار از هر گونه ادعایی علیه کارفرما در ارتباط با پیمان صرفنظر میکند یعنی اقرار می کند هیچ مطالبه ای در هیچ زمینه ای از پیمانکار ندارد . البته این موضوع استثنایی به همراه دارد، و آن ادعاهای مطرح شده قبل از اطلاعیه ختم پیمان خواهد بود که حل و فصل آن از سوی دو طرف، به زمان های بعد موکول شده باشد.
  • در موضوع ختم پیمان و تاخیر در پرداخت صورت وضعیت نهایی نیز کارفرما ملزم به پرداخت خسارت تاخیر خواهد بود اگر در مدت 15 روز از تاریخ تأئید صورت وضعیت، طلب پیمانکار را پرداخت نکند.

5.آزاد سازی ضمانت نامه ها: ضمانتنامه انجام تعهدات به طور کامل و مبالغ تضمین حسن انجام کار ، به تناسب بخش های تحویل موقت و قطعی شده کار و بر اساس ماده 14، آزاد و مسترد می شود.

به طور مثال، پروژه ای به مبلغ اولیه 30 میلیارد ریال در دست اجرا داریم که بعد از انجام 20 میلیارد ريال بار مالی ، کارفرما تصمیم به اعلام خاتمه پیمان می کند. از این مبلغ، 15 میلیارد ریال آن تحویل موقت شده و 5 میلیارد ريال دیگر هم تحویل قطعی شده است بنابراین میزان آزادسازی تضامین حسن انجام کار به شرح زیر است:

نسبت تحویل موقت به مجموع صورت وضعیت: 15/20*5%*20/000/000/000

نسبت تحویل قطعی به مجموع صورت وضعیت: 5/20*10%*20/000/000/000

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 57 – خاتمه پیمان به درخواست کارفرما در قراردادهای EPC (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.