0
0

31 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

1474 بازدید

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

در قراردادهای EPC مبتنی بر نشریه 5490، مشاور کارفرما یک شخص حقوقی است که به عنوان نماینده و یا وکیل کارفرما، مسئول اجرای خدمات فنی و مهندسی است .

و طبق موضوع ماده 7 موافقت نامه، مشاور کارفرما به منظور استفاده از خدمات فنی و مهندسی کارفرما به کار گمارده می شود که حدود و اختیارات وی در پیوست 8 عنوان شده است.

به منظور تدقیق وظایف و خدمات این رکن، در ادامه ابلاغ نشریه 5490، بخشنامه ای با عنوان شرح خدمات مشاور کارفرما از نوع گروه سوم ابلاغ شده است.

بنابراین در تنظیم اسناد پیمان می توان در پیوست 8، بجای تشریح این وظایف از مندرجات این بخشنامه استفاده نمود.

"در تاریخ 14/11/1380 بخشنامه ای با شماره 7103/54-18928/105 به استناد آِئین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی موضوع ماده 23 قانون برنامه و بودجه و در چهارچوب نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور (مصوبه شماره 24525/ت 14898/ه مورخ 4/4/1375 هیأت وزیران) با عنوان "شرح خدمات مشاور کارفرما" از طرف سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران از نوع گروه سوم  ابلاغ شده است."

در این بخشنامه، وظایف و خدمات مهندس مشاور در 9 گروه به تفکیک اعلام شده است که لازم است توضیحاتی خلاصه بر این شرح خدمات داشته باشیم.

موضوع: خدمات مهندس مشاور در قراردادهای EPC

در تاریخ 14/11/1380 بخشنامه ای به شماره 7103/54-18928/105 به استناد آِئین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی موضوع ماده 23 قانون برنامه و بودجه و در چهارچوب نظام فنی و اجرایی طرح های عمرانی کشور (مصوبه شماره 24525/ت 14898/ه مورخ 4/4/1375 هیأت وزیران) با عنوان "شرح خدمات مشاور کارفرما" از طرف سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران از نوع گروه سوم ابلاغ شده است.

سوالاتی که در این ویدئو به آنها پاسخ می دهیم:

پرسش شماره1: بررسی کفایت اطلاعات و مدارک و تکمیل آنها به عنوان یکی از وظایف مشاور کارفرما دارای چه اهمیتی می باشد؟

پرسش شماره2: آیا مشاور کارفرما موظف به تهیه گزارش ماهانه از عملکرد پروژه و پیشرفت کا از بعدی زمانی و هزینه ای می باشد؟

پرسش شماره3: آیا مشاور کارفرما تعهدی به اعلام انحرافات زمانی و روشهای جبرانی این تأخیرات و انحرافات دارد؟

پرسش شماره4: مشاور کارفرما در قبال طراحی های تولیده شده توسط پیمانکار چه وظایفی را دارد؟

پرسش شماره5: وظایف مشاور کارفرما در قسمت خدمات مهندسی در حین انجام تعهدات قراردادی پیمانکار شامل چه قسمتهایی می شود؟

پرسش شماره6: آیا مشاور کارفرما موظف به کنترل کلیه مراحل تولید و ساخت و حمل و انبارش کالا، مصالح و تجهیزات پروژه می باشد؟

وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

در این بخشنامه، وظایف و خدمات مهندس مشاور در 9 گروه به تفکیک اعلام شده است که لازم می باشد توضیحاتی خلاصه بر این شرح خدمات داشته باشیم.

  • خدمات ارجاع کار: این قسمت مربوط به وظایف مشاور قبل از ارجاع کار می باشد. بنابراین باید توجه داشت که قبل از انتخاب پیمانکار، کارفرما بایستی اقدام به انتخاب مشاور خود در اجرای مسئولیتهای فنی و مهندسی نماید. این قسمت ابتدایی از 4 مرحله اساسی تشکیل می شود:
    1. بررسی اطلاعات و مدارک پروژه
    2. ارزیابی توان اجرای کار
    3. دعوت به ارائه پیشنهاد، تعیین برنده مناقصه
    4. تنظیم اسناد و مدارک پیمان، مبادله پیمان

مهمترین وظیف مهندس مشاور در این قسمت، بررسی کفایت اطلاعات و مدارک پروژه و درصورت لزوم تکمیل آنها می باشد زیراکه این مدارک، در حین انجام تعهدات قراردادی ملاک حل اختلافات و تغییرات پروژه خواهد بود بنابراین هر چقدر این قسمت کاملتر و جامع تر باشد امکان بروز اختلافات و در نتیجه ریسک پروژه را کاهش می دهد.

 

  • خدمات برنامه ریزی و کنترل پیشرفت کار:

در این قسمت مشاور کارفرما وظیفه دارد برنامه زمانی تفصیلی پیمانکار را بررسی و تصویب نماید و چارت سازمانی عملیات طراحی و اجرا و انطباق آن با شرایط موجود را کنترل و نهایی سازد. در ضمن او بایستی اقدام به ارائه گزارشات پریودیک عملکرد پروژه به کارفرما را در دستور کار قرار دهد. یکی از وظایف مهم این نماینده، تحلیل انحراف از برنامه زمانی و بودجه، ارائه راه حل برای جبران آنها و پیش بینی هزینه سه ماه آینده خواهد بود. بنابراین مشاور کارفرما موظف به اعلام آلارم زمانی و هزینه ای و انحرافات محتمل به کارفرما خواهد بود.

 

  • خدمات مهندسی:

این خدمات را می توان در 5 گروه اساسی تقسیم بندی کرد:

  1. تأئید استانداردهای مهندسی و روش های طراحی
  2. عملیات کنترلی شامل بازرسی فرآیندهای مهندسی، کنترل پی گیری انجام تعهدات مهندسی، کنترل و تأئید بخشی از نقشه ها، مدارک و مشخصات فنی تهیه شده به وسیله پیمانکار، که طبق قرارداد باید به تأئید مشاور کارفرما برسد.
  3. بررسی و تایید انواع انحرافات و عدم انطباق با استانداردهای مندرج در قراردادها و یا آیین نامه های الزام آور شامل دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، نتایج آزمایشگاهی عملیات انجام شده و فرمت مدارک فنی تنظیمی.
  4. پیگیری انواع دستورالعمل نصب و راه اندازی و نگهداری تجهیزات، ماشین آلات و مصالح .
  5. تصمیم گیری در مورد تغییر کارهای مهندسی و بررسی و اظهار نظر در مورد تجدید نظر پیشنهادی پیمانکار.
  • خدمات کالا( تدارک مواد، مصالح و تجهیزات):

این خدمات به جهت اطمینان کارفرما از ورود و استفاده مصالح و تجهیزات منطبق با استانداردهای مندرج در قرارداد می باشد بنابراین شامل کلیه ساختارهای کنترلی در مراحل بازبینی و تایید مدارک، ساخت کارخانه ای، حمل و انبارش می گردد.

 

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 31 – وظایف مشاور کارفرما در قراردادهای EPC (بخش اول)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.