0
0

51 – پروسه تحویل قطعی در قراردادهای EPC

1105 بازدید

پروسه تحویل قطعی در قراردادهای EPC

تحویل قطعی به معنای پایان تمامی مسئولیت های پیمانکار در قابل رفع عیب و مشکلات حادث شده در پروژه خواهد بود در این حالت دیگر کارفرما نمی تواند هیچ گونه مطالبه پیمانکار از جمله ضمانت نامه حسن انجام کار او را در نزد خود نگه دارد و موظف است با صدور صورتجلسه تحویل قطعی آنها را آزاد سازد.

عدم رعایت این موضوع باعث می شود که کارفرما ملزم به پرداخت هزینه های مربوط به تمدید و یا تاخیر در پرداخت گردد.

 در پایان دوره مسئولیت رفع نقص، موضوع ماده 61، گامهای زیر برای پروسه تحویل قطعی در نظر گرفته می شود:

  1. گام اول: درخواست کتبی پیمانکار جهت تحویل قطعی: به خاطر داشته باشیم عدم صدور این درخواست موضوع تحویل قطعی را به تاخیر می اندازد و درخواست کتبی شرط لازم می باشد و در صورت عدم انجام آن راه های دعاوی بعدی بر پیمانکار بسته می شود. این موضوع در نشریه 4311 یا همان شرایط عمومی قراردادهای PC به صراحت ذکر شده است.

مروری می کنیم بر سوالاتی که در این ویدئو با موضوع " "پروسه تحویل قطعی"" پاسخ می دهیم:

پرسش شماره1: آیا پیمانکار موظف به ارسال درخواست کتبی برای تحویل قطعی در انتهای دوره ضمانت می باشد؟

پرسش شماره2: اگر کارفرما از تحویل قطعی پروژه در انتهای دوره ضمانت سر باز زند، پیمانکار چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

پرسش شماره3: آیا در صورتجلسه تحویل موقت نیز می توان لیستی از ایرادهای به جا مانده را درج کرد و پیمانکار را موظف به برطرف سازی آنها نمود؟

پروسه تحویل قطعی در قراردادهای EPC

  1. گام دوم: کارفرما موضوع را بررسی و تأیید نموده و تاریخ و برنامه زمانی انجام آزمایشها و یا بازدید، به همان نحو که در ماده 60 تحویل موقت، بیان شده است تعیین می کند و به پیمانکار ابلاغ می نماید. سوال اساسی در این ارتباط این می باشد که اگر کارفرما از تحویل قطعی استنکاف کند وضعیت پیمانکار چه می شود. در قراردادهای مبتنی بر نشریه 4311 این موضوع با ثبت درخواست مجدد حل شده است زیرا که در صورت عدم پاسخ گویی کارفرما، پروژه تحویل قطعی تلقی می شود ولی در پروژه های مبتنی بر نشریه 5490، تنها راه حل موجود، ارجاع مسئله به دادگاه جهت الزام کارفرما به انجام تعهد تصریح شده او در قرارداد یعنی تحویل قطعی خواهد بود.
  1. گام سوم: پس از بازدید از کارها، در صورت عدم مشاهده عیب و نقص در کار، نسبت به تحویل قطعی کار اقدام می گردد. در صورت مشاهده عیب و نقص در کارها، مراتب به پیمانکار ابلاغ می شود، تا پس از رفع نواقص تحویل قطعی انجام شود. پس به خاطر داشته باشیم در ابتدا بایستی ایرادها توسط پیمانکار برطرف شود و سپس صورتجلسه تحویل قطعی تنظیم گردد.
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 51 – پروسه تحویل قطعی در قراردادهای EPC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.