0
0

39 – دلایلی که کارفرما می تواند از صورت وضعیت های قبلی پیمانکار ، مبالغی را کسر کند

1313 بازدید

دلایلی که کارفرما می تواند از صورت وضعیت های قبلی پیمانکار، مبالغی را کسر کند

دلایل کسر از صورت وضعیت های پرداخت شده قبلی:

اصولا پرداخت های انجام شده در صورت وضعیت های ادعایی پیمانکار را می توان به یکی از دو گروه زیر تقسیم کرد:

  1. بابت آن فعالیت صورتجلسه ثبت شده باشد یعنی کارفرما آن فعالیت را از لحاظ کمی و کیفی پذیرفته است ( مبلغ ردیف به طور کامل باید پرداخت شود). به یاد داشته باشیم که هر درصد مشخص شده در صورت وضعیت، حاصل تقسیم دو عدد است صورت کسر، حجم فیزیکی کار انجام شده که برای آن صورتجلسه تنظیم شده است و مخرج کسر حجم فیزیکی که پیمانکار مبتنی بر نقشه های طراحی و تایید شده باید در زمان تحویل پیمان انجام دهد.
  1. تأیید یک فعالیت منوط به انجام یکسری آزمایش و بازرسی بعدی باشد در این حالت صورت جلسه تا مشخص شدن نتایج تنظیم نمی گردد و مبلغ ردیف بصورت علی الحساب و بصورت درصدی پرداخت می شود زیرا که بر اساس بند 4 ماده 53 شرایط عمومی پیمان، کارفرما می تواند به منظور جلوگیری از ضرر و زیان وارده به خود و با توجه به انجام آزمایش ها و بازرسی های بعدی و یا کسب اطلاعات و شواهد جدید ، از پرداخت تمام و یا قسمتی از صورت وضعیت خودداری کند و در صورت لزوم، پرداخت های قبلی را نیز به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید.

موضوع: صورت وضعیت در قراردادهای EPC

 مواردی را ذکر می کنیم که در آنها کارفرما مجاز به کاهش مبلغ تأیید شده در صورت وضعیت قبلی است. و اما سؤالاتی که در این پست آموزشی به آنها پاسخ می دهیم:

پرسش شماره1: نحوه تعیین درصدها در جدول شکست مالی برای ثبت در صورت وضعیت موقت پیمانکار در قرارداد EPC چگونه است؟

پرسش شماره2: آیا کارفرما می تواند به بهانه عدم ثبت آزمایشات و تأیید نهایی، از پرداخت آیتم های متناظر با این موضوع در صورت ضعیت ادعایی پیمانکار در قراردادهای EPC امتناع کند؟

پرسش شماره3: در چه مواردی کارفرما می تواند قسمتی از صورت وضعیت های موقت پرداخت شده قبلی را کسر نماید؟

پرسش شماره4: آیا مالکیت مصالح پای کار ثبت شده در صورت وضعیت ها برای کارفرما می باشد؟

پرسش شماره5: آیا پیمانکار می تواند با استناد به پرداخت ردیفی از صورت وضعیت ها، از انجام عملیات های ناقص خود متناظر با آنها امتناع ورزد؟

دلایلی که کارفرما می تواند از صورت وضعیت های قبلی پیمانکار ، مبالغی را کسر کند

نکته حائز اهمیت در این نوع قراردادها ذکر 6 موردی می باشد که کارفرما می تواند به واسطه آنها مبالغ پرداخت شده را در صورت وضعیت های قبلی خط بزند و کاهش دهد:

  1. نقص در عملیات انجام شده و ثبت شده در صورت وضعیت: در مواردی که تمام یا بخشی از کارهای انجام شده دارای نقص بوده و یا کارهای تکمیل شده قبلی دچار صدمه شده و نیاز به اصلاح و یا جایگزینی داشته باشد.
  2. دستور به کاهش مبالغ پیمان از طرف کارفرما: در صورتی که مبلغ پیمان بعلت صدور دستور تغییر کارها کاهش یافته باشد و این کاهش در صورت وضعیت های قبلی منظور نشده باشد.
  3. عدم انجام اصلاحات لازم برای کارهای ایراددار: هرگاه بدلیل قصور پیمانکار در انجام اصلاحات لازم در کارها در زمان مقرر، کارفرما با توجه به بند 51-5 رأسأ اقدام به اصلاح کارهای معیوب کرده باشد که در این حالت هزینه اصلاح ایرادها باید از همان ردیف متناظر مکسور گردد.
  4. وقوع فسخ پیمان: وقوع هر یک از شرایطی که منجر به فسخ قرارداد شود این امکان را برای کارفرما ایجاد می کند که مبالغ مرتبط با این دلایل فسخ را از صورت وضعیت پیمانکار حذف کند.
  5. ادعای شخص ثالث: در صورت بروز هرنوع ادعا، از جمله هر نوع ادعای مالکیت علیه کارفرما، ناشی از عملکرد پیمانکار و بطور کلی اجرای پیمان توسط شخص ثالث.
  6. عدم انجام تعهدات قراردادی پیمانکار: هر عامل دیگری که به طور منطقی باعث کسرتمام و یا قسمتی از صورت وضعیت پیمانکار شود. ناشی از عملکرد پیمانکار شامل، جرائم و یا هزینه های تجهیز و بالاسری که پیمانکار بایستی انجام می داده ولی از آن تمرد کرده و کارفرما آن هزینه را انجام داده است.

در بند 5 ماده 53، پیمانکار تعهد می کند که با دریافت مبلغ هر صورت وضعیت، تمام کارها و مصالح و تجهیزات درج شده در آن صورت وضعیت، به تملک کارفرما در آمده و پیمانکار موظف به رفع هرگونه ادعا و اعتراض اشخاص ثالث، نسبت به آنهاست، دو مورد زیردر این زمینه حائز اهمیت است:

  1. بعد از درج آیتم در صورت وضعیت، پیمانکار نقش امین را دارد یعنی مالکیت در اختیار کارفرما قرار می گیرد و پیمانکار، امانت دار این اموال است.
  2. پیمانکار بعد از تنظیم صورت وضعیت و تحویل، پاسخگوی اشخاص ثالث است.

بند 6 ماده 53، تأیید و پرداخت مبلغ صورت وضعیت ها به پیمانکار، از مسئولیت اصلی وی در انجام تعهداتش طبق پیمان نمی کاهد. این جمله بدان معناست که پرداخت صورت وضعیت به منزله تأیید کیفی و کمی کارها توسط کارفرما نیست و پیمانکار موظف است کارها را تکمیل کرده و در صورت بروز هر نوع اشکال در کارهایی که صورت وضعیت آنها پرداخت شده است، نسبت به رفع عیب و یا جایگزینی انها اقدام نماید.

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 39 – دلایلی که کارفرما می تواند از صورت وضعیت های قبلی پیمانکار ، مبالغی را کسر کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.