0
0

سند عادی (غیررسمی)

1445 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

سند عادی (غیررسمی)

ردیف واژگانی: 161

رسته واژگانی: حقوقی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی : دلایل حقوقی

تعریف واژه

مبتنی بر ماده 1289 قانون مدنی، اسنادی که شامل تعریف سند رسمی نشوند را سند عادی می نامند. این نوع سند توسط افراد تنظیم می شود و دارای امضا است.

بسط و گسترش مفهوم واژه

بر اساس ماده 1291 قانون مدنی، سند عادی در دو حالت اعتبار سند رسمی را خواهد داشت. اول آنکه طرفی که علیه او سندی در دادگاه مطرح شده، بپذیرد که سند از طرف او صادر شده است و دوم آنکه در دادگاه ثابت شود خود او پای سند را مهر وامضاء کرده است.

مبتنی بر ماده 1293 این قانون: “هر گاه سند به وسیله یکی از مأمورین رسمی تنظیم اسناد تهیه شده لیکن مأمور صلاحیت تنظیم آن سند را نداشته و یا رعایت ترتیبات ‌مقرره قانونی را در تنظیم سند نکرده باشد، سند مزبور در صورتی که دارای امضاء یا مهر طرف باشد عادی است.”

موارد استفاده در حقوق احداث

در صورت عدم انکار یا تردید و یا جعل در تنظیم سندها در قراردادهای احداث باید بدانیم که مبتنی بر ماده 1301 قانون مدنی: “امضائی که در روی نوشته یا سندی باشد، بر ضرر امضاء کننده دلیل است.”

و نکته مهم در قراردادهای احداث و تنظیم سندی که اشاره به تعهدات یک پیمان دارد در ماده 1304 قانون مدنی به آن اشاره شده است: “هرگاه امضای تعهدی در خود تعهد نامه نشده و در نوشته علیحده شده باشد، آن تعهد نامه بر علیه امضاء کننده دلیل است در صورتی که ‌در نوشته مصرح باشد که به کدام تعهد یا معامله مربوط است.”

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد سند عادی (غیررسمی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.