0
0

دفاتر خدمات قضایی

1390 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

دفاتر خدمات قضایی

ردیف واژگانی: 3

رسته واژگانی: حقوقی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی  : ساختارهای قضایی

تعریف واژه

دفاتر خدمات قضایی ، دفاتری هستند که با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی در وقت و هزینه، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده اند.

بسط و گسترش مفهوم واژه

از این دفاتر برای ثبت انواع دادخواست های حقوقی و لوایح و اظهارنامه و پیگیری ابلاغ ها و آخرین وضعیت پرونده در مراجع قضایی استفاده می شود. اصولا شیوه طرح دعوا یا شکایت به صورت الکترونیکی را می توان به دو روش انجام داد:

1- درگاه خدمات الکترونیکی: در این شیوه، ثبت دادخواست و یا شکواییه پس از ورود به درگاه خدمات قضایی الکترونیکی صورت می گیرد و پس از تکمیل اطلاعات، کد رهگیری دریافت می شود. متعاقب آن، متقاضی به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و هزینه های مربوط به دادخواست و یا شکواییه را پرداخت می نماید.

2- رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این شیوه، مراجعه کننده از همان ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، دادخواست و یا شکواییه ی خود را ارائه می نماید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد دفاتر خدمات قضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.