0
0

قرارداد مترمربع زیربنا

1388 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

قرارداد مترمربع زیربنا

ردیف واژگانی: 405

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی : انواع قراردادهای احداث

تعریف واژه

یک نوع قرارداد سرجمع، که قیمت قرارداد بر اساس واحدی تعریف می شود مثلاً یک متر مربع زیربنای ساختمان و یا یک متر طول عملیات اجرای حصار پیرامونی و … مبلغ نهایی قرارداد با اساس اندازه گیری هر قلم بر اساس واحد مشخص شده و ضرب در قیمت واحد مندرج در موافقت نامه حاصل می گردد.

بسط و گسترش مفهوم واژه

با ابلاغ بخش‌نامه “انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به‌صورت سرجمع” به شماره 96/1299188 مورخ 1396/05/04، بخش‌نامه 100/6405 مورخ 1389/02/04 ملغی شده و این بخش‌نامه از تاریخ 1396/07/01 جایگزین گردیده است. اجرای این بخش‌نامه برای انعقاد کارهای ساختمانی تا متراژ 4000 متر مربع الزامی ‌می‌باشد (چه انعقاد قرارداد با برگزاری مناقصه باشد و چه بر اساس ترک تشریفات صورت گرفته باشد). هرچند که برای سطوح زیربنای بالای 4000 مترمربع، استفاده یا عدم استفاده از این بخش‌نامه بر عهدۀ دستگاه اجرایی است. این نوع قراردادها تا قبل از صدور آخرین بخش‌نامه و اصلاحیه مربوطه شامل تعدیل نبوده و بعد از صدور بخش‌نامۀ مذکور، این نوع قراردادها نیز شامل تعدیل شده است.

موارد استفاده در حقوق احداث

این نوع قراردادها برای پروژه هایی که مشابه آن قبلاً ساخته شده و کلیه نقشه ها و مشخصات فنی آن یکسان و احتمال تغییر در آن کم است مورد استفاده قرار می گیرد. سه شرط اساسی برای اجرای این نوع قراردادها لازم می باشد:

  1. تأمین زمین و محل اجرای پروژه‌ها با تملک قطعی زمین و رفع معارضهای احتمالی

  2. کامل بودن طرح و نقشه‌ها؛

  3. وجود حداقل 30% هزینه انجام پروژه در حساب دستگاه مناقصه‌گزار

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد قرارداد مترمربع زیربنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.