0
0

نرخ سود سپرده بلندمدت بانک مرکزی

1250 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

نرخ سود سپرده بلندمدت بانک مرکزی

ردیف واژگانی: 460

رسته واژگانی: فنی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی: مباحث مالی قراردادی

تعریف واژه

در هر کسب و کاری یک میزان ریسک در سرمایه گذاری وجود دارد. نمی توان با قطعیت در مورد نرخ سودی که قرار است به دست بیاید صحبت کرد. اما عموماً بانک ها و موسسات مالی بزرگ نرخ سود بدون ریسک و قطعی را به مشتریان ارائه می دهند. در واقع شما می توانید مطمئن باشید با قطعیت بالا به سرمایه ای که در بانک قرار داده اید مقداری سود تعلق خواهد گرفت. این نرخ سود که عموماً توسط بانک مرکزی و یا خزانه داری تصویب و تعدیل می شود از جمله شاخص های تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور است.

موارد استفاده در حقوق احداث

این نرخ بر اساس قانون توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی به تمامی بانک ها ابلاغ می گردد. از این نرخ در دو محل استفاده می شود:

  1. تأدیه پرداخت: بر اساس ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی در صورت مطالبه پیمانکار بابت صورت وضعیت های ارسالی و تأیید شده از و در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت، دادگاه با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کارفرما را ملزم به پرداخت نرخ سود سپرده بانکی مبتنی بر تأخیر در پرداخت و مبلغ تعهد شده می نماید.

  2. تأخیر پرداخت: اگر در قرارداد به صراحت اشاره شده باشد که کارفرما ملزم است تأخیرات در پرداخت متعهد شده را در وجه پیمانکار بر اساس نرخ سپرده بلند مدت بانکی به عنوان جریمه پرداخت نماید. این موضوع در قراردادهای دولتی بر اساس ماده 11 آیین نامه تضمین معاملات دولتی قابل وصول است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد نرخ سود سپرده بلندمدت بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.