0
0

48 – تحویل موقت قراردادهای EPC (قسمت دوم)

1251 بازدید

تحویل موقت قراردادهای EPC (قسمت دوم)

در راستای مباحث گفته شده بایستی به چند نکته حائز اهمیت توجه داشت:

نکته: طبق بند( 25-2) ماده 25، پیمانکار موظف است دستورالعمل های راه اندازی،تعمیر و نگهداری را حداکثر 90 روز قبل از شروع راه اندازی به کارفرما تحویل دهد.

در ویدئوی این بخش به این سوالات پاسخ می دهیم:

پرسش شماره1: فرصت تحویل دستورالعمل های راه اندازی، تعمیر و نگهداری در قراردادهای EPC چگونه است؟

پرسش شماره2: تفاوت قراردادهای EPC و PC در تحویل موقت قرارداد به چه صورت می باشد؟

پرسش شماره3: آیا برای تحویل موقت، نیاز به ارائه نقش های چون ساخت و نتایج آزمایشات در طول عملیات اجرایی می باشد؟

پرسش شماره4: مراحل تشکیل جلسه تحویل موقت و تنظیم صورتجلسه مربوطه، چیست؟

پرسش شماره5: آیا در قراردادهای EPC، به منظور تحویل موقت بایستی آزمایشهای عملکردی و راه اندازی برای کلیه فعالیت ها انجام شود؟

پرسش شماره6: وظایف پیمانکار در مورد برچیدن کارگاه بعد از تحویل موقت، شامل چه اموری می باشد؟

پرسش شماره7: آیا کارفرما می تواند بخشی از مصالح مازاد، تأسیسات موقت و تجهیزات پیمانکار را بعد از تحویل موقت در مالکیت خود قرار دهد؟

پرسش شماره8: نحوه و امکان دسترسی پیمانکار به کارگاه جهت رفع نقص پس از تحویل موقت چگونه خواهد بود؟

تحویل موقت قراردادهای EPC (قسمت دوم)

گامهای تحویل موقت در ساختارهای EPC:

نکته: فرق قرارداد  EPC منطبق بر نشریه 5490 با قرارداد  PC درج شده در نشریه 4311 آن است که کلیه عملیات تنظیم پانچ لیست و انجام آزمایش های عملکردی برای قرارداد 4311 در جلسه تحویل موقت رخ می دهد ولی به منظور تحویل موقت 5490 ، آزمایش های عملکردی قبل از جلسه تحویل انجام می گردد و این به خاطر ماهیت قراردادهای صنعتی است زیرا که بایستی به بهره بردار و کارفرما ثابت شود کلیه عملیات تولیدی یک محصول به طور کامل و بدون نقص و یکپارچه انجام می شود و پروسه  ساختارهای کنترلی، زمانبر بوده و نیاز به بررسی در یک پریود زمانی دارد.

 

3- تحویل موقت

طبق ماده 60، پس از اتمام آزمایش های عملکردی موضوع ماده 59 و حصول شاخص های عملکردی ، مراحل زیر بایستی جهت نهایی سازی تحویل موقت انجام پذیرد.

گام اول: طبق بند1 این ماده ، پیمانکار در خواست تحویل موقت از کارفرما می کند.

به همراه این درخواست، تمام مدارک مربوط به بازرسی ها و آزمایش های انجام شده و نقشه های طبق ساخت( در صورتیکه تا آن زمان تسلیم نشده باشد) ، باید از سوی پیمانکار تحویل شود.

نکته مهم: تحویل نقشه های چون ساخت و کلیه نتایج آزمایشات مربوط و تمام مدارک بازرسی ها و تأیید مهندس مشاور به ضمیمه نامه تحویل موقت باید ارائه گردد.

بنابراین در صورت عدم ارائه این مدرک، مهندس مشاور و کارفرما ، می توانند از تحویل موقت امتناع نمایند.

 

در ضمن طبق بند3  ماده 25، پیمانکار موظف است حداکثر تا زمان تحویل موقت ، تمام نقشه های ازبیلت را در شمار نسخه های لازم به کارفرما تسلیم کند طبق 18-2-1 پیوست 18،مگر در شرایط خصوصی زمان دیگری مشخص شده باشد.

گام دوم: طبق بند 2 ماده 60،  مشاور کارفرما پس از بازدید کامل کارها و حصول اطمینان از نبودن اشکال های اساسی در کار و آمادگی آن برای تحویل موقت، مراتب را به کارفرما اعلام می کند و کارفرما پس از اعلام مشاور کارفرما، تاریخی را که حداکثر 15 روز از زمان در خواست پیمانکار برای تحویل موقت دیرتر نخواهد بود، برای حضور نمایندگان کارفرما، مشاور کارفرما و پیمانکار، در محل تعیین می نماید.

پس مجموع زمان بررسی موضوع توسط مهندس مشاور و کارفرما و تشکیل جلسه تحویل نباید از 15 روز فراتر رود.

گام سوم: نمایندگان کارفرما و مشاور کارفرما، به اتفاق پیمانکار در موعد مقرر در محل حاضر شده، ضمن بازدید از کارها ، نسبت به تنظیم صورتجلسه تحویل موقت، به همراه فهرست نواقص باقیمانده در کارها اقدام می کنند.

گام چهارم: پیمانکار، موظف است نواقص تعیین شده را طبق برنامه ای که در صورتجلسه تحویل موقت تعیین شده است، حداکثر تا قبل از تسلیم صورت وضعیت قطعی برطرف کرده، سپس صدور گواهی رفع نقص را از مشاور کارفرما در خواست کند.

 

نکته مهم: بنابر بند 2 ماده 60، پیمانکار نمی تواند  تا قبل از برطرف سازی معایب صورت وضعیت قطعی خود را به مهندس مشاور ارائه دهد. وبر اساس متن صریح گفته شده، پرداخت صورت وضعیت قطعی پیمانکار علاوه بر موارد درج شده در بند 57-1 منوط به ارائه گواهی رفع نقص است.

گام پنجم: مشاور کارفرما پس از بازدید و بازرسی های لازم و حصول اطمینان از رفع نواقص، گواهی رفع نقص را صادر کرده و پس از تأیید کارفرما، نسخه ای از آن را برای پیمانکار ارسال می دارد.

گواهی رفع نقص وقتی معتبر است که به تأیید کارفرما رسیده باشد.

 

نکته مهم: طبق بند 3ماده 60،  تحویل موقت قسمت هایی از کار که طبق مشخصات فنی نیاز به راه اندازی و آزمایش های عملکردی موضوع ماده 59 ندارد و آماده  بهره برداری هستند، نیز به روش پیش بینی شده در بندهای 1-60 و 60-2 انجام می شود.

پس قسمت هایی از کار ،اصلا شامل انجام آزمایش عملکردی نمی شود و در واقع می توان مانند ساختار قراردادهای PCآن را طی جلسه تحویل موقت و بار تنظیم پانچ لیست تحویل گرفت.

برچیدن کارگاه بعد از تحویل موقت:

طبق بند 5ماده 60،  پس از تحویل موقت عملیات موضوع پیمان، پیمانکار موظف است نسبت به برچیدن کارگاه ها، انبارها، دفترها و محل های اسکان موقت خود ، خروج ماشین آلات ساختمانی، هرنوع مواد و مصالح متعلق به خود و هرنوع مواد زاید باقی مانده از برچیدن کارگاه ها و تأسیسات موقت خود اقدام کند.

هرگاه بخشی از مصالح مازاد، تأسیسات موقت و تجهیزات ایجاد شده بوسیله پیمانکار ، مورد نیاز کارفرما باشد، نحوه واگذاری آنها در شرایط خصوصی بیان می شود.

طبق بند 6ماده 60،  کارفرما، امکان دسترسی در حد متعارف را برای تعمیر و یا رفع عیب های مشخص شده در دوران مسئولیت رفع نقص ، برای پیمانکار فراهم می کند.

 

در نشریه 4311 دو بند اساسی وجود دارد که در نشریه 5490 ذکری از آن ها در موضوع برچیدن کارگاه وجود ندارد.

  1. در صورت عدم جمع آوری در زمان توافق شده با مهندس مشاور، کارفرما اقدام به جمع آوری کرده و این هزینه را به حساب پیمانکار ثبت میکند.
  2. کلیه ایرادها و معایب در تجهیزات و ماشین آلات که بواسطه بند 1 توسط کارفرما بوجود آمده است نمی تواند مورد ادعا قرار گیرد.
آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد 48 – تحویل موقت قراردادهای EPC (قسمت دوم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.