0
0

نقش های مدیریت منابع انسانی Human Resource Management Roles

174 بازدید

نقش های مدیریت منابع انسانی Human Resource Management Roles

ردیف واژگانی: 1782

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

مدیریت منابع انسانی(HRM) رویکردی استراتژیک و منسجم برای مدیریت مؤثر و کارآمد افراد در یک شرکت یا سازمان است که به کسب‌وکار مدیران کمک می‌کند تا مزیت رقابتی کسب کنند و درعین‌حال که افراد به مدیران کمک می‌کنند، مدیران هم متوجه انسان بودن این افراد بوده و به نیاز‌ها و درک شرایط آن‌ها توجه می‌کنند.

تشریح :

لنگنیک هال(Lengnik-hall) (2003) در تلاشی برای طبقه بندی مدیران منابع انسانی به دسته ها، نقش های مدیریت منابع انسانی زیر را متمایز می کنند:
1. مباشر سرمایه انسانی: به عنوان یک راهنما و تسهیل کننده در مشارکت با کارکنان با هدف دستیابی به بالاترین بازده ممکن در سرمایه انسانی یک شرکت عمل می کند.

2. تسهیل کننده دانش: هم سرمایه دانش (که در منابع صریح و ضمنی نگهداری می شود) و هم جریان دانش را تسهیل می کند.

3. رابطه ساز: روابط بین افراد و گروه ها را در داخل و خارج سازمان مدیریت می کند تا سرمایه اجتماعی را در کل زنجیره ارزش افزایش دهد.

4. متخصص استقرار سریع: مسئولیت توسعه منابع سرمایه انسانی انعطاف پذیر با تاکید بر سازگاری، تحمل و ظرفیت یادگیری را بر عهده می گیرد.

دیو اولریش(Dave Ulrich) بین 4 فلسفه دیگر HR تمایز قائل شد:
1. شریک استراتژیک: منابع انسانی باید اطمینان حاصل کند که شیوه ها، فرآیندها و خط مشی های آن مکمل استراتژی کلی سازمان هستند. نیاز به ایجاد ظرفیت برای اجرای آن استراتژی دارد. منابع انسانی باید زمان لازم برای اجرای استراتژی را به حداقل برساند.

2. تغییر نماینده: همه سازمان ها تغییر می کنند. در سال های اخیر میزان تغییرات به طور چشمگیری افزایش یافته است که بخشی از آن به دلیل جهانی شدن اقتصاد و پیشرفت در ارتباطات (مانند اینترنت) بوده است. نقش منابع انسانی تسهیل این تغییر در سازمان ها است. این شامل مدل‌سازی تغییر در سایر بخش‌ها، حمایت از تغییر در کل سازمان، حل مسائل ناشی از تغییر و نهادینه‌سازی تغییرات با اجرای فرآیندهای کارآمد و انعطاف‌پذیر است.

3. کارشناس اداری: این همان نقشی است که منابع انسانی بیشتر وقت خود را به آن اختصاص می‌دهد و به حق نیز چنین است. این نقش شامل زیرساخت های منابع انسانی، مانند استخدام، استخدام، جبران خسارت، پاداش و انضباط، آموزش، ثبت سوابق، و خاتمه، و هر فرآیند دیگری است که افراد را درگیر می کند. منابع انسانی باید اطمینان حاصل کند که این فرآیندها کارآمد و بهینه هستند، که نیاز به ردیابی، نظارت و بهبود مستمر دارد.
اولریش می‌گوید: «شما باید اصول اولیه را انجام دهید، زیرا وقتی اعتماد به زیرساخت وجود دارد، تغییر بسیار آسان‌تر است».

4. قهرمان کارمند: این نیز یک نقش سنتی منابع انسانی است، شبیه به “وکیل مدافع کارکنان” منابع انسانی باید کارمندان را به خوبی بشناسد و وقت خود را صرف ملاقات با کارکنان و گوش دادن به آنها کنید. منابع انسانی باید ارتباطات را ارتقا دهد، که می تواند شامل نظرسنجی های کارکنان، پیشنهادات کارکنان باشد برنامه ها، جلسات همه کارکنان، ارتباط مداوم در مورد وضعیت کسب و کار، و هر برنامه دیگری که می تواند باعث شود کارکنان احساس کنند عضوی از تیم هستند.

 

کاربرد:

افزایش شناخت و ارتباطات کاری
شبکه سازی
بهبود فرایند های تصمیم گیری
شناخت بهترین نحو تعاملات انسانی

پیشگامان و نظریه پردازان :

Lengnik-hall
Dave Ulrich

منابع :

“Human Resource Management” / Gary Dessler

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد نقش های مدیریت منابع انسانی Human Resource Management Roles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.