0
0

پیاده سازی مدیریت دانش Implementation of knowledge management

154 بازدید

پیاده سازی مدیریت دانش Implementation of knowledge management

ردیف واژگانی: 1811

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

یک برنامه مدیریتِ دانشِ موفقیت‌آمیز، بهره‌وری کارکنان، کیفیت محصولات و خدمات و ثبات عملکرد سازمان را از طریق سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های معنوی و دانش‌محور، افزایش می‌دهد. از این رو پیاده سازی مدیریت دانش امری ضروری برای تداول مزیت رقابتی سازمان است.

تشریح :

شرکت ها نه تنها برای فروش محصول خود رقابت می کنند، بلکه برای به دست آوردن بهترین منابع/ورودی ها نیز رقابت می کنند. یکی از این منابع، کسب نیروی کار ماهر است.
نیروی کار منبعی است که ظرفیت ایجاد تغییر در هر سازمانی را دارد. از سوی دیگر، تحرک آن نیز باعث می شود که شرکت ها به راحتی مزیت رقابتی(competitive advantage) خود را در مقابل رقبا از دست بدهند و البته مرگ، بازنشستگی و سایر عوامل نیز خارج از کنترل انسان است.
به دلیل موارد فوق، جذب دانش بسیار مهم است تا مهارت ها و دانش حفظ شود و بتوان به جانشینان منتقل شود. با این حال، جذب دانش در مغز یک کارمند دشوار است زیرا ممکن است حتی متوجه نشود که چنین دانشی دارد، چه رسد به اینکه بتواند آن را به شخص دیگری منتقل کند.

چگونه مدیریت دانش را پیاده سازی کنیم؟
اهمیت به دست آوردن دانش باید قبل از شروع فرآیند کسب دانش توسط شرکت ها مشخص شود، زیرا این فرآیند پرهزینه است. این به سازمان ها اجازه می دهد تا بر دانشی تمرکز کنند و به آن اولویت دهند که به بهترین وجه در دستیابی به چشم انداز و اهداف استراتژیک آنها کمک می کند.

نقشه راه 10 مرحله ای مدیریت دانش (تیواناTiwana)
با جزئیات بیشتر، Aarit Tiwana (1999) چهار مرحله اصلی و 10 مرحله را در نقشه راه مدیریت دانش متمایز می کند:
فاز 1: ارزیابی زیرساخت
1. تجزیه و تحلیل زیرساخت های موجود: این بدان معناست که در فرآیند مدیریت دانش باید بدانید که در حال حاضر چه چیزی در شرکت خود دارید. سپس با ارزیابی منبع فعلی خود برای مدیریت دانشS (Knowledge Management System)، شکاف را شناسایی کنید و سپس بر روی آن بسازید تا شکاف را کاهش دهید.
2. همراستایی مدیریت دانش و استراتژی کسب و کار: دانش به خاطر مدیریت آن مدیریت نمی شود. شرکت ها باید استراتژی مدیریت دانش خود را با استراتژی کسب و کار خود در نظر بگیرند و هماهنگ کنند

فاز 2: تجزیه و تحلیل، طراحی و توسعه سیستم مدیریت دانش
3. معماری مدیریت دانش طراحی: باید اجزای زیرساختی که معماری سیستم مدیریت دانش را تشکیل می دهند انتخاب کرد.
4. حسابرسی دارایی ها و سیستم های دانش موجود: دانستن دانش موجودی که یک سازمان در اختیار دارد چیز خوبی است.
5. تیم مدیریت دانش را طراحی کنید: تیمی با تخصص مرتبط برای طراحی سیستم مدیریت دانش سازماندهی کنید.
6. BLUEPRINT مدیریت دانش را ایجاد کنید: تیم مدیریت دانش یک چاپ آبی مدیریت دانش ایجاد می کند که طرحی برای ایجاد و بهبود تدریجی سیستم مدیریت دانش ارائه می کند.
7. توسعه سیستم مدیریت دانش: این در مورد کنار هم قرار دادن یک سیستم کار مدیریت دانش است.

فاز 3: استقرار سیستم
8. استقرار با استفاده از روش افزایشی مبتنی بر نتایج. تست های آزمایشی کمک می کند تا مطمئن شویم که سیستم های مدیریت دانش نیاز کاربران را برآورده می کند.
9. مدیریت تغییر، فرهنگ و سیستم های پاداش: پس از راه اندازی سیستم، شما نیاز دارید که کارکنان خود از آن استفاده کنند. کارمندان شما مانند سربازان نیستند، بلکه مانند داوطلبان هستند. شما باید کارمندان خود را تشویق کنید تا از سیستم استفاده کنند و ایده های جدیدی ارائه دهند.

مرحله 4: ارزیابی
10. ارزیابی عملکرد، اندازه گیری بازگشت سرمایه و اصلاح تدریجی مدیریت دانشS: این در مورد محاسبه بازگشت سرمایه با استفاده از بهترین معیارها است. این به دیدن تأثیر سیستم مدیریت دانش کمک می کند و به شما امکان می دهد طراحی مدیریت دانش را از طریق تکرارهای بعدی اصلاح کنید.»

کاربرد:

شکل گیری فرهنگ سازمانی منسجم
افزایش مهارت کارکنان و بهره‌وری
ایجاد مزیت رقابتی

پیشگامان و نظریه پردازان :

Aarit Tiwana
Peter Drucker

منابع :

“Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction” / Donald Hislop

 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد پیاده سازی مدیریت دانش Implementation of knowledge management

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.