0
0

بوم مدل کسب و کار Business model canvas

269 بازدید

بوم مدل کسب و کار Business model canvas

ردیف واژگانی: 900

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

بوم مدل کسب‌وکار(Business model canvas) ابتدا توسط الکساندر استروالدر(Alexander Osterwalder) طراحی شد. بوم مدل کسب‌وکار نمایش مجازی مدل کسب‌وکار است که بر تمام عوامل استراتژیک و کلیدی کسب وکار تاکید می‌کند. به عبارت دیگر، یک دید کامل و جامع از جریان‌های درآمد، مشتریان و کار شرکت را نشان می‌دهد.

تشریح :

بوم مدل کسب و کار از 9 بخش تشکیل شده است:
1) ارزش پیشنهادی مشتری (Customer value proposition): این قسمت، قلب بوم کسب‌ و کار است و راه حل ویژه‌ ای را که برای حل مشکل و یا ارائه‌ ارزش به بخش مشخصی از مشتریان را نشان می‌دهد.
2) بخش مشتریان (Customer segments): مشتری‌هایتان را بر اساس تشابهاتی مانند موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن، رفتار، علایق و … بخش‌بندی کنید. در این صورت بهتر می‌توانید نیازهایشان را برطرف کنید
3) کانال‌ها (Channels): این بخش بوم مدل کسب‌ و کار، به نحوه تعامل کسب‌ و کار با مشتری‌ها اختصاص دارد. کانال‌ها نقاط تماسی هستند که مشتری برای ارتباط با سازمان یا کسب و کار شما استفاده می‌کند.
4) تعامل با مشتری (Customer relationships): نوع ارتباط با بخش‌های مختلف را در این بخش بوم مدل کسب ‌و کار مشخص می‌کنید. در این ارتباط میتوانید مشتری های دائمی را شناسایی کنید.
5) جریان درآمدی (Revenue streams): جریان‌های درآمدی منبع پولی کسب‌ و کار هستند و از فروش محصولات و خدمات به مشتریان حاصل می‌شوند. در این بخش از بوم کسب ‌و کار باید نحوه‌ کسب درآمد از ارزش پیشنهادی‌تان را درج کنید.
6) منابع اصلی و کلیدی (Key resources): این فعالیت‌های کلیدی باید بر رسیدن به گزاره‌ی ارزش، تعامل با مشتریان بخش‌بندی شده، حفظ تعاملات با مشتری و کسب درامد متمرکز باشند.
می‌توان فعالیت‌های کلیدی را به سه دسته تقسیم کرد:
1-تولیدات 2-حل مشکلات 3-شبکه سازی
7) فعالیت‌های اصلی و کلیدی (Key activities): در این قسمت است که باید جریان‌های منابع ورودی لازم برای فعالیت‌های کلیدی و ایجاد ارزش پیشنهادی را درج کنید.
انواع منابع کلیدی: 1-منابع انسانی 2-منابع مالی 3-منابع فیزیکی 4-دارایی های معنوی(حق امتیاز، حق کپی رایت، IP، برند)
8) شرکای کلیدی (Key partners): منظور از شرکا، شرکت‌ها و یا تأمین‌کنندگانی هستند که می‌توانید برای فعالیت‌های کلیدی رویشان حساب کنید.
9) ساختار هزینه (Cost structure): تمامی هزینه‌های اجرای بوم مدل کسب‌وکار را در این قسمت درج کنید. یادتان باشد که کسب ‌و کارها یا هزینه محور (متمرکز بر کاهش هزینه‌ها تا پایین‌ترین میزان ممکن) فعالیت می‌کنند و یا ارزش محور (متمرکز بر افزایش حداکثری ارزش ارائه شده به مشتری).

کاربرد :

برنامه ریزی فرایند پیشرفت
آنالیز مدل های تجاری
گردآوری ایده ها
شناسایی مشتریان دائمی
افزایش تعاملات با مشتریان

پیشگامان و نظریه پردازان :

 الکساندر استروالدر(Alexander Osterwalder)
ایو پیگنیور (Yves Pigneur)
آبراهام هَرولد مَزلو (Abraham (Harold) Maslow)

منابع : 

“Your Business Model” / Alexander Osterwalder, Tim Clark, and Yves Pigneur
“Business Model Generation” / Alexander Osterwalder and Yves Pigneur

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد بوم مدل کسب و کار Business model canvas

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.