0
0

حراج معکوس reverse auction

232 بازدید

حراج معکوس reverse auction

ردیف واژگانی: 950 

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

حراج معکوس(Reverce auction) در مدل های کسب و کار، حراجی است که در آن نقش خریدار و فروشنده معکوس می شود، عمدتاً با هدف پایین آوردن قیمت خرید. این یک استراتژی است که توسط بسیاری از بخش های مدیریت خرید و عرضه استفاده می شود.

تشریح :

در یک حراج معکوس(Reverce auction)، یک خریدار (عمدتاً قدرتمند) یک درخواست قیمت برای اقلام یا خدمات خاص صادر می کند. چندین تامین کننده قیمتی که مایل به عرضه اقلام یا خدمات درخواستی هستند، معمولاً با استفاده از نرم افزارهای تخصصی یا از طریق یک بازار آنلاین، نقل می کنند. فروشندگان پیشنهاداتی را برای اقلام ارائه می دهند و برای ارائه کمترین قیمتی که تمام مشخصات پیشنهادی را برآورده می کند، رقابت می کنند. با پیشرفت حراج، قیمت کاهش می یابد زیرا فروشندگان برای ارائه پیشنهادهای کمتر نسبت به رقبای خود رقابت می کنند. بنابراین، برخلاف حراج معمولی، قیمت ها در حراج معکوس با ادامه روند مناقصه کاهش می یابد.

موقعیت های قدرت:
حراج معکوس اساساً با هدف دستیابی به صرفه جویی در هزینه برای خریداران با تضمین کالا یا خدمات با کمترین قیمت ممکن است. این تمرکز بر کاهش هزینه ها با نیازهای تدارکاتی و تامین منابع سازمان هایی که به دنبال به دست آوردن منابع یا خدمات از چندین تامین کننده هستند، همسو می شود. در مقابل، حراج های منظم (پیش فروش) برای به حداکثر رساندن درآمد برای فروشندگان با به دست آوردن بالاترین قیمت ممکن برای کالاها یا خدمات فروخته شده طراحی شده اند. این رویکرد درآمد محور معمولاً در تنظیمات خرده فروشی و تجارت الکترونیک مشاهده می شود، جایی که فروشندگان به دنبال بهینه سازی سود از طریق مناقصه رقابتی هستند.
امروزه، قیمت‌گذاری اغلب از طریق اینترنت انجام می‌شود که منجر به یک فرآیند مزایده بلادرنگ(مزایده بلادرنگ به این معنی است که از طریق آن، یک منبع تبلیغات بر اساس تعداد بازدید و به کمک حراج لحظه‌ای برنامه‌ریزی شده همچون بازارهای مالی، خرید و فروش می‌شود) می‌شود. این منجر به فشار نزولی بر قیمت‌ها به سطوحی می‌شود که معمولاً با استفاده از فرآیند خرید سنتی و ایستا مبتنی بر کاغذ به دست نمی‌آیند.

معایب حراج معکوس:
در حراج معکوس، فروشندگان با خطر فرسایش قیمت و کاهش سودآوری مواجه می شوند، زیرا برای ارائه کمترین پیشنهاد رقابت می کنند. با این حال، برنده شدن مناقصه ها می تواند منجر به ایجاد روابط تجاری طولانی مدت و جریان های درآمدی مکرر شود. در مقابل، خریداران شرکت کننده در حراجی های آتی در معرض خطر بیش از حد قیمت گذاری و پرداخت قیمت های بالاتر از حد لازم برای به دست آوردن اقلام مورد نظر هستند. علیرغم این ریسک، خریدهای موفق در حراج های آتی می تواند منجر به بدست آوردن کالاها یا دارایی های ارزشمندی شود که نیازها یا ترجیحات خاص را برآورده می کند. منتقدان این مدل می گویند که این مدل اغلب یک بازی حاصل جمع صفر است، به خصوص برای تامین کنندگان.

کاربرد :

کاهش هزینه خرید
افزایش رقابت
تامین مواد از چند تامین کننده

پیشگامان و نظریه پردازان :

 Glen Meakem

منابع : 

“The Auction: A Reverse Harem Romance”/ Kindle Edition by Krista Wolf
“The Auction: A Reverse Harem Romance” / Krista Wolf

لینک تصویر 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد حراج معکوس reverse auction

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.