0
0

قرار رد دادخواست

1437 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

قرار رد دادخواست

ردیف واژگانی: 101

رسته واژگانی: حقوقی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی انواع قرار صادره

تعریف واژه

در صورتی که مدیر دفتر طبق قانون به علت نقص دادخواست یا دادگاه صادر کننده رأی که مورد تجدید نظر یا فرجام خواهی قرار گرفته شامل نقص دادخواست یا خارج از مهلت بودن دادخواست اعتراض، تشخیص دهد، قرار رد دادخواست صادر می نماید. این قرار تنها قابل اعتراض بوده و قابل تجدید نظر نیست.

بسط و گسترش مفهوم واژه

1- نقص دادخواست: در مواردی که دادخواست بدوی ناقص بوده و در مهلت تعیین شده رفع نقص نشود، مدیر دفتر دادگاه، دادخواست را رد می کند.

2- عدم پرداخت هزینه نشر آگهی: در صورتی که هزینه انتشار آگهی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ اخطاریه پرداخت نشود، دادخواست بوسیله دفتر رد می شود.

3- عدم پرداخت تامین دعوای واهی: در کلیه دعاوی مدنی که خواهان ممکن است محکوم شود، خوانده می تواند برای پرداخت خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله، از دادگاه تقاضای تامین کند. در این صورت، اگر دادگاه قرار تأمین دعوای واهی را صادر کرد، تا وقتی خواهان این تأمین را ندهد، دادرسی متوقف می شود و اگر مهلت مقرر شده برای پرداخت تأمین متوقف شود، به درخواست خوانده، قرار رد دادخواست خواهان صادر می شود .

4- عدم تامین اتباع بیگانه: هرگاه تابعیت خواهان یا تجدید نظر خواه، خارجی باشد، یا تابعیت ایران از او سلب شود، خوانده یا تجدید نظرخواه ایرانی می تواند از دادگاه تقاضای تأمین کند. در صورتی که مهلت مقرر برای دادن تأمین منقضی گردد، به تقاضای خوانده یا تجدید نظر خواه، قرار رد دادخواست صادر می شود.

5- عدم واخواهی در مهلت مقرر: مهلت واخواهی از احکام غیابی ، برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاصی که خارج از کشورند دو ماه از تاریخ ابلاغ واقعی است، در غیر این صورت قرار رد دادخواست صادر می شود. مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد که بایستی به دادگاه مطرح کند. موارد عذر موجه در ماده 306 قانون آیین دادرسی مدنی آمده اند.

6- عدم تجدید نظر خواهی در مهلت مقرر: مهلت تجدید نظر خواهی بیست روز است. در صورتی که دادخواست تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت مقرر و بدون عذر موجه به دادگاه داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نشود، رد می شود.

7- عدم رعایت مقررات مربوط به فرجام خواهی: دادخواست فرجام خواهی بایستی مطابق مواد 381 و 382 قانون آیین دادرسی مدنی تنظیم شود و هزینه آن نیز پرداخت شود. در غیر اینصورت، قرار رد دادخواست صادر می شود.

8- عدم فرجام خواهی در مهلت مقرر: هرگاه از آراء قابل فرجام خواهی در مهلت مقرر فرجام خواهی نشود، یا در صورت ناقص بودن از آن رفع نقص نشود، دادخواست رد می شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد قرار رد دادخواست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.