0
0

نقاط نشانه مبدا

1350 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

نقاط نشانه مبداء

ردیف واژگانی: 398

رسته واژگانی : فنی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی : واژگان شرایط عمومی پیمان

تعریف واژه

نقاطی که به منظور پیاده سازی نقشه های طراحی شده در مرحله اجرا در اختیار پیمانکار قرار گرفته و او موظف است بر اساس این نقاط پروژه را به کارفرما تحویل دهد.

بسط و گسترش مفهوم واژه

هر کدام از این نقاط که به صورت فیزیکی به پیمانکار تحویل می شود، دارای مختصات جغرافیایی مشخص و درج شده در نقشه های منضم به پیمان می باشند.

پیاده سازی و کنترل ای نقاط که به Primary Bench Mark توسط سیستم GPS و به تعداد کافی در محیط پیرامونی پروژه تهیه می شود به طوری که اکیپ نقشه برداری قادر باشد یک پلیگون محیطی برای اجرای عملیات تشکیل داده و هر نقطه بتواند نقطه قبل و بعد خود را رویت کند.

موارد استفاده در حقوق احداث

پیمانکار، پیش از آغاز عملیات موضوع پیمان، باید نقاط نشانۀ مبدأ را از لحاظ تطبیق با نشانه‌ها کنترل نماید و در صورتی که اختلافی موجود نباشد، درستی آن‌ها را تائید و اعلام دارد و در صورتی که اختلافی وجود داشته باشد، مراتب را به اطلاع مهندس مشاور برساند تا وضع موجود با مهندس مشاور و کارفرما صورت‌جلسه شود و ملاک شروع عملیات قرار گیرد.

پس از تحویل هر قسمت از کارگاه، پیمانکار باید بی‌درنگ، نقاط نشانه و مبدأ و همچنین علائم مربوط به آن‌ها را با بتن یا مصالح بنایی تثبیت نماید و در طول مدت اجرای کار تا تحویل موقت، به هزینه خود، حفظ و نگه‌داری کند.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد نقاط نشانه مبدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.