0
0

وفاداری به برند Brand loyalty

254 بازدید

وفاداری به برند Brand loyalty

ردیف واژگانی: 956

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

وفاداری به برند (Brand Loyalty) وضعیتی است که مصرف کننده تمایلی به تغییر از خرید و مصرف محصولات از برندی که می شناسد و به آن اعتماد دارد، ندارد.

تشریح :

وفاداری به برند (Brand Loyalty) شامل تعهد یا ترجیح مصرف کننده برای خرید مجدد نام تجاری است و می تواند با خرید مکرر محصول یا خدمات یا سایر رفتارهای مثبت مانند حمایت دهان به دهان نشان داده شود. این چیزی بیش از یک رفتار خرید مجدد ساده است، زیرا مشتریان ممکن است یک برند را به دلایل زیر خریداری کنند:
محدودیت های موقعیتی
فقدان جایگزین های مناسب
از روی راحتی.
به چنین وفاداری به عنوان “وفاداری جعلی” گفته می شود.

مطالعاتی انجام شده است که چگونه وفاداری به برند ایجاد می شود یا چه عواملی وفاداری به برند را تعیین می کند. متداول ترین پیشایندهای ذکر شده برای وفاداری به برند موارد زیر است:
1. رضایت (شهرت برند): وفاداری به برند اغلب به عنوان راهی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته می شود تا نشان دهند که از کالاها و خدمات خاصی راضی هستند.
2. کیفیت ادراک شده: این تصوری است که مشتریان در مورد توانایی کالاهای خاص برای ارضای نیازها و خواسته های خود دارند. به عبارت دیگر، این در مورد درک مشتری از کیفیت یک محصول خاص با توجه به هدف مورد نظر آن است. کیفیت درک شده عاملی است که اغلب به‌طور غیرمستقیم بر وفاداری به برند از طریق رضایت کلی تأثیر می‌گذارد.
3. اعتماد به برند: اگرچه تجزیه و تحلیل رابطه بین اعتماد به برند و وفاداری به برند دشوار است زیرا اندازه گیری اعتماد به برند وجود ندارد، مطالعات متعدد نشان داده اند که اعتماد به برند نگرش مثبتی نسبت به برند ایجاد می کند که به نوبه خود باعث افزایش تعهد و وفاداری به برند می شود. علاوه بر این، اعتماد به برند ممکن است به افزایش تمایل برای ایجاد یک رابطه بلندمدت با یک برند منجر شود.

سه دلیل برای اینکه چرا وفاداری به برند مهم است:
1. حجم فروش بالاتر: از طریق کاهش از دست دادن مشتری.
2. توانایی قیمت گذاری: از آنجایی که مصرف کنندگان وفادار حساسیت کمتری نسبت به تغییرات قیمت دارند، معمولاً مایلند برای برند مورد علاقه خود هزینه بیشتری بپردازند.
3. هزینه های کمتر برای تبلیغات، بازاریابی و توزیع: وفاداران به برند مایل به جستجوی برند مورد علاقه خود هستند و حساسیت کمتری نسبت به تبلیغات رقابتی دارند.

کاربرد :

افزایش درآمد ثابت
کاهش هزینه ها
ایجاد ارزش برند
افزایش سهم بازار

پیشگامان و نظریه پردازان :

David Aaker
S. Brown

منابع : 

The Effortless Experience: Conquering the New Battleground for Customer Loyalty / Matthew Dixon, Nick Toman, Rick DeLisi
The Cult of the Customer: Create an Amazing Customer Experience that Turns Satisfied Customers into Customer Evangelists / Shep Hyken
The Ten Principles Behind Great Customer Experiences / Matt Watkinson

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد وفاداری به برند Brand loyalty

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.