0
0

چرخه دمینگ Deming cycle (PDCA)

145 بازدید

 چرخه دمینگ Deming cycle (PDCA)

ردیف واژگانی: 1820

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

چرخه دمینگ(Deming cycle) یا چرخه PDCA مدلی برای بهبود مستمر کیفیت است. این شامل یک دنباله منطقی از چهار مرحله تکراری برای بهبود مستمر و یادگیری است: چرخه PDSA به عنوان چرخه دمینگ یا مارپیچ بهبود مستمر نیز شناخته می شود.

تشریح :

در دهه‌ی 1950، مشاور مدیریت، دکتر ویلیام ادوارد دمینگ، روشی را ابداع کرد که دلیل خوب پیش نرفتن محصولات یا فرایندها را شناسایی می‌کرد. پس از آن، رویکرد او به ابزار استراتژی محبوبی تبدیل شد که بسیاری از سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. چرخه دمینگ به آن‌ها اجازه می‌دهد که نظریاتی را درمورد موارد مستلزم تغییر مطرح کنند و سپس آن‌ها را در «چرخه‌ی بازخورد مستمر» بسنجند.
در دهه 1920 با کارشناس برجسته آمار آقای والتر آ. شوهارت(Walter A. Shewhart)، که مفهوم Plan, Do, Study, Act را معرفی کرد، آغاز شد.دمینگ، به‌شخصه از چرخه PDCA یا چرخه دمینگ استفاده می‌کرد که از حروف آغازین کلمات Plan, Do, Check, Act تشکیل شده‌است. او به این نتیجه رسید که استفاده از کلمه‌ی بررسی (Check)، بیش از کلمه‌ی تحقیق (Study) بر مفهوم اجرای تغییر تمرکز دارد.
۱. برنامه‌ (Plan)
اول از همه در مراحل چرخه دمینگ، مشکل یا فرصت خود را شناسایی و درک کنید. شاید استاندارد محصول تمام‌شده‌ای به اندازه‌ی کافی بالا نباشد یا جنبه‌ای از فرایند بازاریابی شما نیازمند گرفتن نتایج بهتری باشد. اطلاعات موجود را به‌ طور کامل بررسی کنید. در مرحله اول چرخه بهبود مستمر ایده‌هایی را مطرح کنید، آن‌ها را مرور کنید و برنامه‌ی پیاده‌سازی دقیقی توسعه دهید.
مطمئن باشید که معیارهای موفقیت خود را بیان کرده‌اید و تا جایی که می‌توانید، آن‌ها را به‌ گونه‌ی قابل‌سنجشی انتخاب کنید. بعدا در مرحله‌ی بررسی چرخه PDCA به این موارد برمی‌گردید.

۲. عمل (Do)
زمانی که در مراحل چرخه دمینگ راه‌حل احتمالی را پیدا کردید، آن را با پروژه‌ی آزمایشی‌ای در مقیاس کوچک بسنجید. این کار به شما نشان می‌دهد که آیا تغییرات داده‌شده، کم‌ترین اختلال را در بقیه‌ی عملیات ایجاد می‌کنند و منجر به دست‌یابی به نتایج بهتر می‌شوند یا خیر. برای مثال، شما می‌توانید آزمایشی را در بخشی با حوزه‌ی مشخص جغرافیایی یا با جمعیت آماری به‌خصوصی سازمان‌دهی کنید.

۳. بررسی (Check)
پس از آن در مرحله سوم چرخه دمینگ، نتایج پروژه‌ی آزمایشی خود را در مقایسه با انتظارات مرحله‌ی ۱ تحلیل کنید تا موفقیت ایده‌ی خود را ارزیابی کنید. اگر این ایده موفقیت‌آمیز نبود، دوباره به مرحله‌ی ۱ چرخه PDCA بازگردید و در صورت موفقیت به مرحله‌ی ۴ از مراحل چرخه دمینگ بروید.

۴. اجرا (Act)
در این مرحله از مراحل چرخه دمینگ شما راه‌حل خود را پیاده‌سازی می‌کنید، اما به یاد داشته‌باشید که PDCA /PDSA یک چرخه است و فرایندی نیست که ابتدا و انتها داشته‌باشد. فرایند یا محصول بهبودیافته‌ی شما معیار جدیدی می‌شود؛ با این حال، شما چرخه PDCA را ادامه می‌دهید تا راه‌هایی را پیدا کنید که حتی آن را بیش‌تر بهبود دهد. حال که متوجه شدید چرخه دمینگ چیست و مراحل آن را نیز بررسی کردیم، در ادامه مطلب به کاربرد چرخه بهبود مستمر خواهیم پرداخت.

کاربرد:

بهبود فرایند های محصولات/ خدمات
چرخه PDCA به‌خصوص برای پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management) یا شش سیگما (Six Sigma) و برای بهبود کلی فرایندهای کسب‌وکار بسیار کمک‌کننده است.

پیشگامان و نظریه پردازان :

ادواردز دمینگ(W. Edwards Deming) یک آماردان آمریکایی بود. او با ظهور ژاپن به عنوان یک کشور تولیدی و با اختراع مدیریت کیفیت جامع (TQM) همراه است. دمینگ به همراه یکی دیگر از گوروهای آمریکایی – J.M. Juran – به عنوان بخشی از نیروهای اشغالگر متفقین پس از جنگ جهانی دوم به ژاپن رفت. دمینگ بسیاری از روش‌های بهبود کیفیت، از جمله استفاده از آمار و چرخه PDSA را به ژاپنی‌ها آموزش داد. در سال 1960 به دلیل خدماتش به صنعت آن کشور از سوی امپراتور ژاپن مدال اعطا شد.

منابع :

Deming’s Management Method / Mary Watson

لینک تصویر 

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد چرخه دمینگ Deming cycle (PDCA)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.