0
0

یکپارچه سازی زنجیره تامین Supply chain integration

120 بازدید

یکپارچه سازی زنجیره تامین Supply chain integration

ردیف واژگانی: 2043

رسته واژگانی: مدیریتی

دسته بندی مرتبط : دانشنامه جامع مدیریت 

تعریف در حد یک جمله :

یکپارچه سازی زنجیره تامین(Supply chain integration) فرآیندی است که در آن تمام سهامداران درگیر در ایجاد، توزیع و حمایت از محصول یا خدمات نهایی به طور یکپارچه به هم متصل می شوند. انگیزه یک زنجیره تامین یکپارچه این است که اطمینان حاصل شود که همه در راستای یک هدف کار می کنند و در عین حال عملکرد را بهینه می کنند.

تشریح :

یک زنجیره تامین مانند یک زنجیره واقعی است که در آن همه پیوندها نشان دهنده ذینفعانی مانند (Original equipment manufacturer)OEM (اصطلاحاً شرکتی است که یک قطعه را به عنوان محصول اصلی شرکت تولید می‌کند و این محصول به عنوان مواد اولیه برای تولید یک محصول دیگر در شرکتی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد)، تامین کنندگان، مشتریان، فرستنده ها و … است. اگر این لینک ها (ذینفعان) به طور یکپارچه به هم متصل نباشند، کل زنجیره تامین ضعیف می شود.
یکپارچه سازی زنجیره تامین با بهبود روابط بین همه ذینفعان و با ایجاد شفافیت و دیده شدن بیشتر به تقویت زنجیره تامین کمک می کند. این امر به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا تصمیم‌های مبتنی بر داده و آگاهانه اتخاذ کنند که تأثیر مثبتی بر نتیجه کسب‌وکار دارد.

سه سطح یکپارچه سازی زنجیره تامین وجود دارد:
عملیاتی: اولین سطح یکپارچه سازی زنجیره تامین، سطح عملیاتی است که در آن بر بهینه سازی فرآیندهای فردی تاکید می شود. کسب و کارها بدون در نظر گرفتن تأثیر آنها بر سایر فرآیندها، بر روی فرآیندهای فردی تمرکز می کنند.

برنامه ریزی شده/تاکتیکی: مرحله برنامه ریزی شده/تاکتیکی یکپارچه سازی زنجیره تامین بر مسئولیت ها و اختیارات یکپارچه تاکید می کند. تمرکز اولیه بر کنترل و طراحی جریان مواد در سطح سازمانی و کاربرد سیستم های اطلاعاتی در سراسر شرکت است.

استراتژیک: سطح استراتژیک یکپارچگی زنجیره تامین در مورد تقویت مشارکت ها، اتحادها و روابط بهتر بین سهامداران یا اعضای زنجیره تامین است. همچنین شامل طراحی و یکپارچه سازی سیستم های اطلاعات بین سازمانی، فرآیندهای بین شرکت های مختلف و همکاری در سطح زنجیره تامین است.

کاربرد :

بهینه سازی فرایند حمل و نقل و لجستیک
بهبود مدیریت کیفیت محصولات
ایجاد مزیت رقابتی

پیشگامان و نظریه پردازان :

Donald Bowersox
Jay Forrester
Peter Drucker

منابع : 

“Supply Chain Integration: Strategy, Planning and Operation” / Sunil Chopra and Peter Meindl

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

0 نظر در مورد یکپارچه سازی زنجیره تامین Supply chain integration

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.