0
0

استهلاک پیش پرداخت

1455 بازدید
افرامیس ارائه دهنده راهکارهای مدیریت و حقوق مهندسی

استهلاک پیش پرداخت

ردیف واژگانی: 141

رسته واژگانی: فنی

دسته بندی مرتبط دایره المعارف حقوق مهندسی : تعاریف قانون محاسبات عمومی

تعریف واژه

در قرارداد بین طرفین، توافق می شود که مبلغ پیش پرداخت در زمان های پرداخت صورت وضعیت های موقت به تناسب و قسطی کسر گردد. این عملیات را استهلاک پیش پرداخت گویند و مبلغ تجمعی کسر شده از صورت وضعیت ها را پیش پرداخت مستهلک شده و مبلغ باقیمانده را پیش پرداخت مستهلک نشده می نامند.

موارد استفاده در حقوق احداث

بر اساس آیین نامه تضمین معاملات دولتی، پس از واریز اقساط اول و دوم پیش‌پرداخت، (معادل هفتاد درصد پیش‌پرداخت) نسبت مبلغ کل پیش‌پرداخت به مبلغ اولیه پیمان از مبلغ ناخالص تمام صورت وضعیت‌های موقت (به استثنای تعدیل، مابه‌التفاوت نرخ مصالح و پرداخت‌های مشابه) کسر می‌شود و بعد از واریز قسط سوم، معادل یکصد و چهارده درصد نسبت کل پیش‌پرداخت به مبلغ اولیه پیمان از صورت وضعیت‌ها کسر می‌شود، به نحوی که مبلغ پیش پرداخت تا آخرین صورت وضعیت موقت مستهلک شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
اشتراک گذاری:

نظرات

4 نظر در مورد استهلاک پیش پرداخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بنده نحوه محاسبه قسط ۱ و ۲ و ۳ و ۱۱۴٪ رو متوجه نشدم؟ مثال واضح تری هست راهنمایی ونید.ممنون

    ۱

  2. سلام مبلغ ۱۱۴درصد یعنی چی متوجه نمیشوم. یعنی اگر پیش پرداخت ما بجای ۳قسط در یک قسط معادل ۲۵درصد کسر کردیم.
    در اولین صورت وضعیت کل مبلغ پیش پرداخت را در آن سرشکن کنیم؟؟؟

    ۶

    1. با سلام فرض کنیم میزان پیش پرداخت ۲۵% بوده است و مبلغ پیمان ۱۰میلیارد باشد. حال شما صورت وضعیت شماره ۴ به مبلغ ۴میلیارد از کارفرما به صورت تجمعی ناخالص تایید گرفتید و مبلغ صورت وضعیت قبلی شما هم ۳ میلیارد تجمعی ناخالص بوده بنابراین مبلغ مابه تفاوت دو صورت وضعیت ۱ میلیارد است. حال برای کسر مبلغ پیش پرداخت به جای ۲۵% بایستی ۱.۱۴*۲۵% که برابر ۲۸.۵% است ملاک قرار می گیرد یعنی ۲۸۵ میلیون اط یک میایارد صورت وضعیت شما کسر به عنوان استهلاک پیش پرداخت می شود.

      ۷