0
0

آیا برای تنظیم قراردادهای EPCصنعتی، بایستی از نشریه 5490 استفاده کرد؟

0
0

در تعریف پروژه های EPC باید گفت به پروژه‌هایی اطلاق می گردد که در آن کل فعالیت‌های لازم برای به ثمر رسیدن یک پروژه از مرحله طراحی تا ساخت به یک پیمانکار واگذار می شود.

این واژه بر گرفته از سه کلمه Engineering به معنای مهندسی و یا طراحی، Procurement به معنای تدارک و تامین، Construction به مفهوم ساخت و اجرا است.

بنابراین یک کارفرما کلیه عملیات مربوط به طراحی و تامین و تدارکات و ساخت و اجرا را تحت یک قرارداد به پیمانکار واگذار می کند هدف اصلی در نقطه مقابل قراردادهای PC منطبق بر نشریه 4311 ، انتقال حداکثر ریسک ممکن به شخص دیگر برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد.

در تاریخ 1380/11/14 بخشنامه ای با شماره 7105/54-18929/105 با عنوان “موافقتنامه، پیوست ها، شرایط عمومی و خصوصی پیمانهای مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب بصورت توام(EPC)” از طرف سازمان برنامه و بودجه به دستگاه های اجرایی، مهندسان مشاور و پیمانکاران ابلاغ گردید.

در راستای توضیح این ابلاغیه به چند مورد در ذیل اشاره می شود:

نکته 1: باید به خاطر داشت در ماده 23 قانون برنامه و بودجه ، سازمان برنامه و بودجه برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرحهای عمرانی آیین‌نامه‌ای تهیه‌ و پس از تصویب هیأت وزیران بر اساس آن دستورالعمل لازم به دستگاههای اجرایی ابلاغ می‌نماید ودستگاههای اجرایی موظف به رعایت آن‌می‌باشند.

بنابراین در موضوع طرح های عمرانی کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به استفاده از بخشنامه های ابلاغی بابت شرایط عمومی می باشند.

در اصطلاح این نوع قراردادها را قرارداد همسان می گویند. از منظر نظام فنی و اجرایی کشور، قرارداد همسان ، قراردادی است که موافقتنامه، شرایط عمومی، شرح خدمات و حق‌الزحمۀ مصوّب داشته باشد.

نکته 2: موضوع دیگری که بایستی مورد توجه قرارداد، شمول این بخشنامه در گروه اول ابلاغیه های سازمان برنامه و بودجه می باشد.

بر اساس آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی مصوب 30/04/1352 کلیه بخشنامه های ابلاغی به سه گروه تقسیم بندی می شوند:

  1. بخشنامه های گروه اول: دستورالعمل هایی که رعایت کامل مفاد آن از طرف دستگاه های اجرایی و مهندسان مشاور و پیمانکاران و عوامل دیگر ضروری است.
  2. بخشنامه های گروه دوم: دستورالعمل هایی که بطور کلی و برای موارد عادی تهیه می گردند و بر حسب مورد، دستگاه های اجرایی، مهندسین مشاور و پیمانکاران و عوامل دیگر می توانند به تشخیص خود مفاد دستورالعمل یا ضوابط و معیارهای آن را باتوجه به کار خود و در حدود قابل قبولی که در دستورالعمل تعیین شده تغییر دهند و آن را باشرایط خاص کار خود تطبیق دهند.
  3. بخشنامه های گروه سوم: دستورالعمل هایی که به عنوان راهنمایی و ارشاد دستگاه های اجرایی و موسسات مشاور و پیمانکاران و سایر عوامل تهیه می شود و رعایت مفاد آن در صورتیکه دستگاه های اجرایی و موسسات مشاور روشهای بهتری داشته باشند اجباری نیست

بنابرتعریف مذکور، بخشنامه ابلاغی در رابطه با قراردادهای EPC از نوع گروه اول بوده و بنابراین در طرح های عمرانی لازم الاجرا می باشد و دستگاه اجرایی به هیچ عنوان قادر به تغییر در مفاد قرارداد به جز محلهای خالی در قسمت شرایط خصوصی پیمان نمی باشد.

 

مشاهده ویدئو و توضیحات بیشتر 

 

  • مهمان ها asked 2 سال قبل
  • آخرین ویرایش 2 سال قبل
  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.