0
0

اوراق خزانه اسلامی چیست و دارای چه مختصات و ویژگی هایی می باشد؟

0
0

اجازه بدهید در ابتدا با مفهوم و ویژگی های اوراق خزانه اسلامی آشنا شویم. اوراق خزانه یا  Treasury Bill یا T.B از اوراق بهادار قابل‌معامله‌ای هستند، که می‌توانند قبل از سر‌رسید، بدون اعمال جریمه به وجه نقد تبدیل شوند.دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به طلبکاران غیر‌دولتی (مثل پیمانکاران)، از این اوراق استفاده می‌کند، در واقع با انتشار این اوراق دولت پرداخت بدهی‌هایش را به تعویق می‌اندازد. تنها تفاوتی که اوراق خزانه اسلامی با اوراق خزانه رایج در دنیا دارد این است که در ایران اوراق صادر شده به شکل مستقیم به طلبکاران داده می‌شود و آن‌ها در صورت نیاز به وجه نقد می‌توانند آن را در بازار فرابورس به فروش برسانند. این تفاوت ناشی از وجود مشکلات فقهی در اوراق خزانه رایج در دنیا است.

اوراق خزانه اسلامی که با نماد «اخزا» شناخته می‌شوند اوراقی بدون کوپن هستند. منظور از بدون کوپن بودن اوراق، این است که به آن‌ها هیچ سودی تعلق نمی‌گیرد و نرخ سود این اوراق برابر صفر است. خریداران این اوراق تنها از تفاوت قیمت خرید و ارزش اسمی آن در سر‌رسید سود خواهند کرد. دارندگان این اوراق در تاریخ سررسید وجه نقدی معادل مبلغ اسمی، از دولت دریافت می‌کنند.

بنابراین و در کلامی ساده، دولت بدهی خود را توسط اوراق خزانه اسلامی به پیمانکاران پرداخت می کند. دو پارامتر اصلی، تشکیل دهنده این اوراق هستند:

  1. قیمت اسمی: قیمت اسمی اوراق خزانه اسلامی برابر 1.000.000 ریال می باشد.
  2. تاریخ وصول: تاریخ وصول در شماره هر برگ اخزا نوشته می شود به مثال برگ اخزا 020906 به معنای اوراق خزانه اسلامی با تاریخ وصول 06/09/1402 است.

یعنی دولت متعهد می شود در تاریخ مشخص شده در این اوراق به میزان قیمت اسمی آن به دارنده این اوراق وجه نقد پرداخت کند. در واقع باید گفت که دولت پرداخت بدهی خود را براساس تاریخ مندرج در این اوراق، به تعویق می اندازد.

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.