0
0

توقف های پراکنده در قراردادهای سرجمع چه معنایی دارد و دارای چه شرایط است؟

0
0

در قراردادهای سرجمع ، تعلیق قهری نیز (به جز موضوع شرایط فورس ماژور) نیز با عنوان “توقف های پراکنده” مطرح کرده است. و در ماده 14 نحوه پرداخت خسارت در صورت وقوع این نوع تعلیق توضیح داده است.

این موضوع دارای سه شرط اصلی می باشد:

  • از مصادیق تعلیق باشد یعنی خارج از اراده پیمانکار قسمتی یا تمام پروژه قابلیت اجرایی نداشته باشد. این موضوع شامل تغییرات نقشه ها و ابلاغ دستور کار و عدم انجام تعهدات کارفرمای برای تامین قسمتی از مصالح و تجهیزات و وجود معارض مقطعی می باشد.
  • طبق گزارشات ارائه شده پیمانکار و تایید شده مهندس مشاور و کارفرما، مستند باشد.
  • کارفرما مبادرت به ابلاغ تعلیق بابت موضوعات مطروحه نکرده باشد.

در این صورت پیمانکار محق به دریافت 1.5برابر هزینه بالاسری زمان تعلیق منطبق بر ماده 49 یعنی 15% کارکرد فرضی ماهیانه خواهد بود. بر اساس این بخشنامه حداکثر زمان پرداخت ایمبلغ 30 روز کاری خواهد بود و در قبال افزونی این زمان، کارفرما موظف به ابلاغ تعلیق می باشد البته این بند را مشروط به تداوم معارض نموده و در قبال سایر مصادیق تعلیق سکوت کرده است.

در اصلاحیه ابلاغی به شماره 446861/97 مورخ 22/08/1397 تغییراتی بر بخشنامه ابلاغی  به شماره 1299188/96 مورخ 04/05/1396، در ﺧﺼﻮص ﭘﺎراﮔﺮاف دوم ﻣﺎده 14 ﭘﯿﻤﺎن “اﻧﻌﻘﺎد ﻗﺮارداد اﺟﺮاي ﮐﺎرﻫﺎي ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺮﺟﻤﻊ” اعمال شده است:  «ﺗﻮﻗﻒﻫﺎي ﭘﺮاﮐﻨﺪه ﮐﺎر ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﮔﺰارﺷﺎت ﻣﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻋﻠﺖ وﺟﻮد ﻣﻌﺎرض و ﯾﺎ دﯾﮕﺮ ﻣﺼﺎدﯾﻖ ﺗﻌﻠﯿﻖ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه و ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎ ﻣﺒﺎدرت ﺑﻪ اﺑﻼغ ﺗﻌﻠﯿﻖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ» ﺣﺪاﮐﺜﺮ زﻣﺎن ﻣﺠﺎز ﺑﺮاي ﭘﺮداﺧﺖ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﺧﺬ 5/1 ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه در ﻣﺎده 49 شرایط عمومی پیمان، به مقدار 45 روز کاری اصلاح می‌گردد.

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.