0
0

در صورت بروز تاخیر در انجام تعهدات مالی کارفرما، آیا پیمانکار می تواند درخواست خاتمه پیمان داشته باشد؟

0
0

اصولا پیمانکار در 6 مورد مندرج در شرایط عمومی پیمان می تواند اقدام به درخواست خاتمه پیمان نماید. در ساختار قراردادهای سرجمع، 2 مورد مازاد بر این موارد اضافه گردیده که ناشی از عدم انجام تعهدات مالی قراردادی توسط کارفرمایان و تغییر محل کارگاه خواهد بود. این موارد در ذیل شمرده و توضیح داده شده است:

 

  1. تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاری: می دانیم که در قراردادهیا سرجمع پیمانکار می تواند ادعای جبران خسارت تاخیر در پرداخت را از کارفرما داشته باشد ولیکن برای این جریمه در قرارداد، سقفی لحاظ شده است:
    1. مبلغ مطالبات ناخالص تایید شده پیمانکار که به تاخیر افتاده از 15% مبلغ اولیه به علاوه 25% مبلغ مستهلک نشده پیش پرداخت، تجاوز نماید
    2. مبلغ خسارت دریافت شده بابت جریمه تاخیر در پرداخت از 2.5% مبلغ اولیه پیمان تجاوز نکند.

در صورت وقوع هر یک از موارد فوق و عدم پرداخت کارفرما ظرف مدت یک ماه از حصول این شرایط، پیمانکار ابتدا اخطار کتبی به کارفرما داده و در صورت عدم رفع مشکل از سوی کارفرما پس از یک هفته، با اعلام کتبی پیمانکار، قرارداد طبق ماده 48 شرایط عمومی پیمان خاتمه می یابد.

البته در صورت تمایل پیمانکار برای ادامه کار و سپری شدن حداقل 4 هفته از ارائه اخطار کتبی وی به کارفرما و عدم اعلام خاتمه پیمان توسط پیمانکار، حق خاتمه پیمان توسط پیمانکار در این مرحله سلب می شود.

بنابراین مهلت زمانی اعلام خاتمه برای پیمانکار بین 1 هفته تا 4 هفته از زمان ابلاغ اخطاریه ختم خواهد بود و صد البته اگر این بدهی افزایش یابد باز انجام این پروسه برای پیمانکار ،امکان پذیر می باشد.

 

تهیه کامل پکیج سرجمع 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.