0
0

در صورت بروز خسارت به پروژه ناشی از عملکرد پیمانکار، کارفرما تا چه سقف مالی می توان علیه پیمانکار، ادعای خسارت نماید؟

0
0

در موافقتنامه قراردادهای EPC ، یک اصطلاحی با نام حد مسئولیت مالی پیمانکار و یا Maximumu Liability وجود دارد که به معنای حداکثر تعهد مالی پیمانکار در جبران خسارات وارده به کارفرما به دلیل عدم انجام تعهدات و یا انجام عملیات مغایر با کیفیت متعهد شده در قرارداد خواهد بود. می دانیم کارفرما دو ضمانت از پیمانکار برای انجام تعهدات و ساختار کیفی عملیات متعهد شده دریافت می کند:

  1. حسن انجام تعهدات : ضمانت دریافت شده در ابتدای پروژه که در مرحله تسویه حساب و یا انحلال قراردادی تحت شرایطی قابل ضبط کردن است.
  2. حسن انجام کار: که در مرحله پرداخت صورت وضعیت بصورت کسر از مبلغ، نزد کارفرما به امانت نگه داشته می شود تا در صورت عدم انجام کیفی تعهدات پیمانکار ، بتوان از این محل اقدام به اصلاح عملیات کرد.

ولی اگر این موارد جوابگوی جبران خسارات وارد شده نباشد کارفرما می تواند با مراجعه به ساختارهای قانونی ، درخواست به الزام پیمانکار به انجام عملیات و یا جبران خسارت های وارده کند و البته در این نوع قراردادها یک سقفی هم برای ادعای کارفرما اعلام می شود که کارفرما بیشتر از آن نمی توان علیه پیمانکار ادعایی داشته باشد. معمولا این عدد درصدی از مبلغ پیمان در نظر گرفته می شود.

مشاهده ویدئو و توضیحات بیشتر 

  • شما باید برای ارسال دیدگاه شوید
Showing 0 results
Your Answer

Please first to submit.